اجرای نظام حسابداری بخش عمومی (تعهدی) به عنوان رویکرد و سیاست جدید دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف تحول در نظام مالی کشور از ابتدای امسال در استان یزد آغاز شد و با اجرای آن این نوع حسابداری  جایگزین روش حسابداری نقدی می شود.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: در این راستا مسئولان این اداره کل و مجریان آن تلاش می کنند تا این سیاست  دولت به خوبی اجرا و عملیاتی شود.

در راستای ارتقای دانش جامعه هدف، نشست های تخصصی، دوره ها و  همایش های آموزشی  با حضور ذیحسابان ، مدیران و مسئولان و کارشناسان مالی دستگاههای اجرایی استان یزد برگزار شد.

با توجه به سیاست دولت و تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای آن، ارزیابی عملکرد ذیحسابان استان در سال 94 بر مبنای اجرای حسابداری تعهدی انجام می شود.

صاحب نظران و کارشناسان امر با نگاهی جامع به نظام حسابداری تعهدی، اجرای آن را موجب شفافیت و انضباط نظام مالی می دانند.

حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی، موجب ارتقای نظارت مالی می شود

یک کارشناس اقتصادی و حسابداری شفافیت در نظام مالی را از مزایای اجرای نظام حسابداری بخش عمومی (تعهدی) برشمرد و گفت: اجرای آن موجب ارتقای کیفیت نظارت مالی شده و در نتیجه شفافیت و انضباط مالی را به همراه دارد.

" ابراهیم منصوری " افزود: کشورهای دارای رتبه یک تا 20 دنیا در حوزه کسب و کار همان هایی هستند که از شفافیت بالای مالی برخوردار بوده و این شفافیت در نهایت موجب  جذب سرمایه ، ایجاد اشتغال و افزایش سرانه درآمدها و از سوی دیگر مشخص شدن قیمت تمام شده کالا و خدمات که لازمه بودجه ریزی صحیح عملیاتی است، خواهد شد.

وی عدم تطابق درآمدها و هزینه ها، هوشمند نبودن سیستم مالی و در نتیجه ضعف مدیریت نقدینگی و مدیریت هزینه، ثبت نشدن کامل مطالبات و تعهدات،  ضعیف بودن نظام بودجه بندی، عدم شفافیت مدیریت مالی و عدم وجود ارتباط منطقی بین منافع حاصل از بکارگیری دارایی ها و فعالیت های انجام شده با هزینه ها را  از جمله اشکالات و نارسایی های روش حسابداری نقدی بیان کرد.

مدیر سامانه سناما اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقاء شفافیت و انضباط مالی و افزایش سطح مسئولیت پاسخگویی عمومی و از طرفی ضرورت افزایش و بهبود مدیریت نقدینگی، اندازه‌گیری بهای تمام‌شده فعالیت‌های مختلف و بهبود گزارشگری عملکرد،  اجرای حسابداری تعهدی را ضروری می سازد. 

این کارشناس با بیان اینکه اجرای نظام حسابداری تعهدی سبب نظم و ساماندهی مالی در دستگاههای اجرایی می شود تصریح کرد: این نظام به ذیحسابان کمک می کند تا نظارت کامل تری بر روند هزینه اعتبارات دولتی در دستگاههای اجرایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در راستای انجام تکالیف قانونی مندرج در بند (1) ماده (26) قانون الحاق برخی از مواد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) و همچنین تحقق بند (ج) بخشنامه بودجه سال 1394 کشور مبنی بر تکلیف دستگاههای اجرایی در خصوص پیاده سازی نظام حسابداری بخش عمومی ( تعهدی) ، اجرای این نظام از ابتدای سالجاری در استان آغاز شده است.

وی تهیه برخط (online) صورتحساب عملکرد بودجه سالانه کشور را از سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی در قالب سند راهبردی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: کلیه دستگاههای اجرایی در اجرای نظام حسابداری تعهدی باید صورت های مالی ماهیانه و نهایی خود را به همراه  تراز آزمایشی به تفکیک حسابهای کل، معین و تفضیلی، صورت مانده بانکها و صورت مغایرت بانکی را از طریق سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور (سناما) و بر اساس پروتکل تبادل الکترونیکی، در این سامانه بارگذاری و به خزانه معین استان  ارسال نمایند.

دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای نظام حسابداری بخش عمومی هستند

یک عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه اجرای حسابداری عمومی (تعهدی) به صورت قانون تدوین شده است گفت: دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای آن هستند.

" حسن سپهر "، برگزاری دوره های آموزشی را گام مهم در جهت ارتقای سطح دانش ذیحسابان و عاملان ذیحسابی دستگاههای اجرایی برشمرد و گفت: شفافیت اطلاعات و سهولت در بودجه ریزی از مزایای این نظام است.

وی گفت: ذیحسابان و عاملان ذیحسابی باید اطلاعات مالی خود را با استفاده از سامانه سناما (سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور)  بارگذاری کرده و از این طریق در دسترس خزانه معین استان قرار دهند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم در خصوص اجرای نظام حسابداری تعهدی از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد انجام شده است گفت: دستگاههای اجرایی باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این سیاست دولت به خوبی عملیاتی شود.

وی بر فراهم کردن زیرساخت های لازم توسط دستگاههای اجرایی برای اجرای خوب حسابداری تعهدی تاکید کرد .

وفایی نسب معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که نظام حسابداری تعهدی را با موفقیت در دستگاه خود تجربه کرده است می گوید: اجرای نظام حسابداری تعهدی حدود چهار قبل  در این دانشگاه آغاز شد و در حال حاضر حقوق حدود 10 هزار نفر  پرسنل  در قالب 30 نوع استخدام از طریق این سیستم پرداخت می شود.

اجرای نظام حسابداری تعهدی، مهمترین راهبرد وزارت اقتصاد

معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه در استان، ارتقای شفافیت و پاسخگویی در گزارشگری مالی و ایجاد بستر لازم جهت محاسبه بهای تمام شده برنامه ها و فعالیت دستگاهها که منجر به اجرای بودجه ریزی عملیاتی درکشور می گردد را از مهمترین اهداف این نظام برشمرد.

" سعید نورایمانی " با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در شهرداری ها در سال جاری خواستار اجرای کامل نظام حسابداری بخش عمومی در شهرداری های استان شد  و گفت: از این پس سیستم حسابداری دستگاهها باید بر مبنای ضوابط و قانون تعهدی باشد .

وی با بیان اینکه برخی دستگاهها از زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح برخوردار نیستند ، به روز رسانی امکانات و تجهیزات بخش مالی دستگاههای اجرایی استان را برای اجرای حسابداری تعهدی ضروری دانست.

رئیس خزانه معین استان یزد تصریح کرد: این اداره کل در راستای اجرای حسابداری تعهدی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و آمادگی داریم برای رفع مشکلات پیش رو تلاش کنیم.

وی همچنین مجموعه مالی استان را توانمند خواند و ذیحسابان را مدیران مالی دستگاهها برشمرد و گفت: ذیحسابان، اجرای حسابداری تعهدی را مدیریت کنند تا به نحو مناسب در دستگاهها عملیاتی شود.

نیازمند مدیریت حرفه ای و علمی در اجرای نظام حسابداری بخش عمومی هستیم

رئیس اداره تنظیم حساب های سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه نظام حسابداری بخش عمومی (تعهدی) یک پروژه بزرگ در بحث مالی کشور است، گفت: برای اجرای بهتر آن نیازمند مدیریت حرفه ای و علمی هستیم.

" حسین ایروانی " در همایش آموزشی حسابداری بخش عمومی که چندی قبل در یزد برگزار شد، نبود مدیریت حرفه ای و علمی را یکی از خلاء های موجود در اجرای آن  برشمرد.

وی با بیان اینکه مدیریت پروژه از اتلاف منابع و وقت جلوگیری می کند تصریح کرد:  مدیریت حرفه ای و علمی پروژه حسابداری بخش عمومی، موجب اجرای بهتر و دقیق تر آن می شود.

وی گفت: حسابداری عمومی با رویکرد جدید تعهدی، ناظر به مخارج دستگاههای اجرایی در بخش عمومی نیست؛ بلکه به خرج های جاری دستگاه، اموال و دارایی های معطوف است و این مباحث را دنبال می کند.

وی نگاه کاملا حرفه ای و به روز بودن را از ویژگی های این نظام برشمرد و گفت:  حسابداری تعهدی آخرین یافته ها و دانش حسابداری و روش های شناسایی هزینه ها ، دارایی ها و اموال را به خدمت گرفته است.

وی دقیق تر شدن رویدادهای مالی را از دیگر ویژگی های این سیاست برشمرد و ضرورت اجرای آن را یادآور شد و گفت: شفاف سازی و برقراری انضباط در نظام مالی از دیگر ویژگی های آن می باشد.

وی بر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای اجرای نظام حسابداری بخش عمومی در دستگاههای دولتی تاکید کرد و افزود: برای اجرای آن سه زیرساخت  فنی، نیروی انسانی  و ساز و کارهای اداری لازم است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت های فنی لازم در دستگاهها فراهم است و می توان با ارتقای نرم افزار این بحث را در دستگاههای اجرایی دنبال کرد گفت: سطح دانش نیروی انسانی را نیز می توان با برگزاری دوره های آموزشی ارتقاء داد.

تاکید بر اجرای دقیق نظام حسابداری تعهدی

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به ضرورت اجرای نظام حسابداری تعهدی گفت: اجرای آن از مهمترین سیاست های راهبردی وزارت امور اقتصادی ودارایی در سال 94 می باشد.

" علی نمازی " از ابلاغ دستورالعمل نظام حسابداری بخش عمومی (تعهدی) به  دستگاههای اجرایی استان خبر داد و بر تلاش ذیحسابان برای اجرای خوب و دقیق آن تاکید کرد.

وی ارزیابی مسئولان مربوطه در وزارت امور اقتصادی و دارایی از اجرای این طرح در  استان یزد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: طی دیدار ها و نشست هایی که با مقامات مربوطه در وزارتخانه داشتیم آنها رضایتمندی خود را از اجرای حسابداری تعهدی در یزد اعلام کردند.

دبیر ستاد درآمد استان یزد با اشاره به تاکید دولت و وزیر اقتصاد برای عملیاتی شدن نظام حسابداری تعهدی افزود: اجرای طرح  خزانه داری الکترونیکی و حسابداری تعهدی از برنامه های اولویت دار امسال و در شش ماهه دوم سالجاری است.

به گفته نمازی  اجرای نظام حسابداری تعهدی، یک قانون و از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید است و ما مجری و  موظف به اجرای آن هستیم.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، خواستار همکاری دستگاههای اجرایی استان برای عملیاتی شدن نظام حسابداری تعهدی شد و گفت:  این همکاری موجب خواهد شد تا این سیاست دولت به نحو مطلوب اجرا شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا