به همت مجتمع فرهنگی هنری کانون استان یزد در سومین روز هفته‌ی ملی کتاب، طرح نمادین امداد کتاب برای ترمیم کتاب‌های آسیب‌دیده در مرکز شماره‌ی یک یزد و با همکاری کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی تفت و مهریز برگزار شد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:صبح روز 26 آبان‌ماه 94 اعضای مرکز شماره‌ی یک کانون به اتفاق مربیان این مرکز، مربی مسوول کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی و دو نفر از مربیان فرهنگی مجتمع کانون استان با اجرای طرح نمادین امداد کتاب، کتاب‌های آسیب دیده‌ی مرکز را ترمیم کردند.
سیدحسین میرقاسمی طراح "امداد کتاب" در خصوص اینن طرح می گوید: با توجه به این‌که کتاب به عنوان دوست خوب به بچه‌ها معرفی می‌شود و دوست خوب نیاز به مراقبت دارد بر آن شدیم تا در راستای توسعه‌ی امر کتا‌ب‌خوانی، ضمن معرفی غیرمستقیم کتاب به دوست‌داران کتاب به روش جذاب نمایش طنز ضمن آموزش اصول مراقبت از بهترین دوست، اهمیت این موضوع را نیز به بچه‌ها به زبان شیرین طنز یادآور شویم.
گروه اجرایی امداد کتاب متشکل از یک دکتر متخصص کتاب، یک متخصص داخلی، یک پرستار و دو امدادگر به صورت سرزده با صدای آژیر امبولانس وارد مرکز می‌شوند و به دنبال بیمار اورژانسی می‌گردند. بچه‌ها با هیجان به گروه امداد نگاه می‌کنند که همه روپوش‌های سفید و ماسک‌زده بود‌ه‌اند و لابد از خود می‌پرسیدند، این‌جا توی کانون بیمار اورژانسی که نبود؟ یکی از بچه ها از مربیش می‌پرسد:یعنی چه کسی به اورژانس زنگ زده و دیگری می گوید: حتما یکی آدرس را اشتباه داده، شاید بچه‌ای شیطنت کرده و به اوررژانس زنگ زده اما گروه امداد با توضیحی که می‌دهد همه چیز روشن می‌شود: ابتدا متخصص داخلی معرفی می‌شود تا بچه‌ها با آموزش مختصر او به کمک کتاب‌های بیمار بشتابند و در ادامه بچه‌ها به گروه‌های مختلف برای امداد در بخش‌های لازم تقسیم می‌شوند. اما د ر بخش جراحی داخلی هرگونه آسیب در صفحات داخلی کتاب با نظارت دکتر متخصص داخلی صورت می‌گیرد.
بین بچه‌ها جنب و جوش خاصی است و هرکدام در گروه‌های خود به دقت همکاری می‌کنند. مثلا این که با چه چسبی و صفحه‌ی چندم کتاب باید ترمیم شود. یا این که صفحات ...،... و... کتاب خط خطی یا پاره است. یا این‌که جلد کتاب نیاز به ترمیم دارد. بعضی از کتاب‌ها به بخش پوست منتقل می‌شود تا کودکان امدادگر کتاب با تعویض برچسب و تعمیر جلد کتاب به کتاب بیمار زیردستشان کمک کنند.
امدادگران در واحد حمل و نقل با برانکارد کتاب‌های بیمار را به بخش‌های مختلف منتقل می‌کردند. اما در این میان کودکان امدادگر متقاضی حضور در بخش مشاوره نیز مشتاق می‌شوند تا به دسته‌ای از کتاب‌ها که به خاطر کم خواننده بودن عصبی شده اند، کمک کنند. در این بخش‌ بچه‌ها پای درد و دل این کتاب می‌نشینند تا با خواندن و خلاصه کردن این کتاب‌ها آن‌ها را از تشویش و نگرانی درآورند.
تقریبا همه‌ی کتاب‌های مصدوم بهبود یافتند تا دوباره برای خواندن و مطالعه‌ی اعضای کانون آماده باشند. اعضایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، خوشحال و سرحال مرکز را ترک می کنند. شاید این به یادماندنی‌ترین خاطره‌ای است که می‌توانند از هفته‌ی ملی کتاب سال 94 داشته باشند. مربیان شرکت‌کننده در این طرح که حالا روپوش‌های سفیدشان را درآورده‌اند با تکان دادن دست از بچه‌ها خداحافظی می‌کنند و از آن ها می‌خواهند که دوست خوبشان کتاب را فراموش نکنند، مراقبش باشند.
گفتنی است سیدحسین میرقاسمی مربی فرهنگی به‌عنوان ( مسوول بیمارستان طراح و مسوول اجرایی طرح)، مریم سیاح مربی فرهنگی به عنوان پرستار، مرتضی فرنام مربی‌مسسوول کتاب خانه‌ی سیار به عنوان متخصص روانشانس، روح‌الله پوررضا خدمات فرهنگی به عنوان دکتر متخصص امداد کتاب، حسین سپهری و متین حاتم‌پور از اعضای مجتمع فرهنگی هنری کانون به‌عنوان امدادگر در اجرای این طرح مشارکت کردند.
مریم حیدری کارشناس فرهنگی و فائزه سالاری مربی مسوول مجتمع و سکینه قیصری مربی مسوول مرکز شماره‌ی یک به عنوان میزبان این طرح ویژه‌برنامه‌ی امداد کتاب را همراهی کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا