وارده به یزدفردا:علیرغم جمعیت و وسعت شهری بیشتر؛میبد امسال ۴۰ درصد کمتر از اردکان از اعتبارات دولتی برخوردار می‌شود!

 موضوع تبعیض در تخصیص اعتبارات به شهرستانهای مختلف استان یزد موضوعی است که مدتهاست مطرح می‌باشد.

 اما درباره توزیع اعتبارات سال ۹۴ شهرستانهای استان یزد که این روزها خبرهایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده، نکات متعددی مطرح است.

حمیدرضا نصیری زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد که این روزها در کمیته برنامه ریزی شهرستانهای مختلف استان حاضر می‌شود در جلسه میبد این کمیته که هفته گذشته برگزار شد، سهم شهرستان میبد را از اعتبارات استان یزد ۷٫۶ درصد و میزان آن را ۱۰٫۹ میلیارد تومان اعلام کرد.

چند روز بعد این مقام مسئول در شهرستان اردکان حاضر شد و بودجه مصوب شهرستان اردکان را از اعتبارات تملک دارایی استان ۱۲٫۸ درصد معادل ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

این یعنی آنکه شهرستان اردکان با جمعیتی کمتر و همچنین نرخ رشد جمعیت پایین‌تر از شهرستان میبد و نیز مساحت شهری کوچکتر از میبد، حدود ۸ میلیارد تومان بیشتر از میبد(بیش از ۴۰ درصد) از اعتبارات استانی منتفع می‌شود. بگذریم از اینکه منطقه وسیعی مانند ندوشن نیز به میبد الحاق یافته است.

این در حالی است که محمد صالح جوکار -نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی- در نشست خبری شهریور ماه سال گذشته خود گفت: در حال حاضر ۵۵درصد ارزش افزوده بعضی از صنایع بزرگ برای یک شهرستان است و ۴۵ در صد برای بقیه استان که این ظلم است و واحدهای صنعت و معدن که بالای ۵هزار میلیارد فروش دارند باید بودجه شان استانی شود نه اینکه تکاثر ثروت را در یک شهرستان خاصی داشته باشیم.

به عبارت دیگر یک شهرستان علاوه بر بهره‌مندی از ۵۵ درصد از ارزش افزوده صنایع بزرگ از اعتبارات شایان دولتی هم برخوردار می‌شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که طی روزهای اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با حضور در مجلس شورای اسلامی و در جریان دیدار با محمد رضا تابش می‌گوید: آقای تابش اولین نماینده ای است که پس از احیای سازمان مدیریت در استان، در این سازمان حضور یافته است.

همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در نشست اخیر کمیته برنامه ریزی شهرستان اردکان، به طور مفصل به تمجید از نماینده اردکان پرداخته و یکی از رسانه‌های این شهرستان اردکان نیز آن را منعکس کرده است.

وی گفته: نماینده مردم اردکان سالهاست که با رای و اعتماد مردم در خانه ملت حضور دارد و در این مدت با پشتوانه رای مردم،تجربه سالیان حضور در بهارستان و تدبیر و عقلانیت و دوری از حواشی؛ قدم های بزرگی برای توسعه و پیشرفت منطقه خصوصا شهرستان اردکان برداشته است.

دکتر نصیری زاده به عنوان مثال ذکر کرد: یکی از دستگاه ها برای اخذ اعتبارات از آقای دکتر تابش درخواست پیگیری می کند که چند وقت پیش در معیت ایشان با لحن شیوا و دلنشین اردکانی جلسه ای با دکتر نمکی معاون آقای دکتر نوبخت برگزار کردند و معاون رئیس سازمان مدیریت را قانع کردند تا اعتبارات خوبی از جمله برای دانشگاه(!) شهید رهنمون یزد تخصیص یابد.

وی ادامه داد: آقای دکتر تابش پتانسیل خوبی نه تنها برای استان بلکه شهرستان اردکان است. سعی شود از وجود ایشان حداکثر استفاده را بکنید، ایشان برای توسعه شهرستان پا در رکاب هستند و همراهی کامل با مسئولین و دولت دارند.منبع:میبدما

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا