وحید شیخ احمد صفاری (شیخ الحکایات)

وحید شیخ احمد صفاری


ادارات در نورلند چگونه اند؟

ما از این مقاله نتیجه می گیریم که خوب هستند.

دوستی تعریف می کرد مدتی در نورلند میهمان دوستی بود که مقاله نویس طنز اجتماعی بود. در آن کشورستان، ادارات با وظایف یکسان و موازی متعددی وجود دارد که وظیفه اشان عدم رسیدگی به وظایف شان است. از آن جمله چند نهاد موازی مربوط به امورات هنری دارند که اتفاقا تنها چیزی که برای آنها اهمیت ندارد، همین امورات هنری است. مثلا نویسنده پروری نان ندارد، اسم ندارد، شهرت ندارد، افتخار ندارد، بد هم هست. مثلا برگزاری دوره های آموزشی و کارگاههای هنری و جلسات با نویسندگان و بررسی خواست آنها، خیلی کار خوبی نیست و هر از گاهی برای محکم کاری  جلساتی  می گذارند که چگونه جلوی خلق آثار نویسندگان را بگیرند و آنها را در انزوای کامل نگه دارند.

برایم تعریف کردم در جایی که نامش استان یزد است حوزه ای وجود دارد که جدای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره ارشاد و فرهنگ سرای شهرداری و واحد فرهنگی شورای شهر، خود به تنهایی مسولیت های هنری متعددی را بر دوش می کشد و علاوه بر آمارهای بسیاری که دارد و نشان از قعالیت ها، اقدامات، خدمات، برنامه های سازنده به همراه نمودارها، پوسترها و فیلم های فراوانی  که از خدمات خود تهیه کرده اند، همیشه در این استان برنامه های پربار فرهنگی هم دارند. از آن جمله هفته کتاب و کتاب خوانی برگزار می کنند، حامی نویسندگان و نقاشان و هنرمندان هستند. جلسات بسیار برای بررسی مسایل و مشکلات آنها برگزار می کنند. به خواسته هایشان گوش می دهند. هرگز نویسندگان و هنرمندان استان را در انزوا نگه نمی دارند و چند نفر نانویسنده را جلوی دوربین و در مقابل چشم ها نمی نشانند. خوشبختانه این حوزه در یزد همیشه آرزومند است که قوی و پربار عمل کند اما اغلب در هیاهوی فعالیت ها و برنامه های بسیار فراموشش می شود که قرار بود چه برنامه هایی را اجرا کند و هر از گاهی که مقاله ای نوشته می شود ، در مقابل افکار عمومی اصلا بی تفاوت نیست و بالافاصله کارگاه و همایش و امثال این موارد را دایر می کند و از آنجایی که برنامه ای بسیار دیگر هم هست این دوره ها و نمایش ها به سرعت رنگ می بازد و هیچ وقت به یک خروجی هنری منتهی نمی شود و بایکوت می ماند تا دوباره افکار عمومی دچار شبهه شود که راستی نوع فعالیت این حوزه هنری چی هست؟

شاید روزی با استفاده از امتیازات و امکاناتی که باید برای هنرمندان هزینه شود، یکی از کارمندهای حوزه نورلند با حق ماموریت کامل این توفیق را بیابد که به استان یزد سفر کند و در این دوره های هنری ، درس هایی فرا گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا