می توان با کمی دلسوزی و هماهنگی، مراسم های اینچنینی را به بهترین شکل برگزار کرد تا خاطره شکوه مراسم در حافظه مردم و رسانه ها به شکلی مطلوب ثبت و ضبط شود.

پیکر مطهر حاج حسن دانش، دیروز تشییع و به خاک سپرده شد. استقبال مردمی از این شهید قرانی، بسیار باشکوه و باصلابت بود، به نحوی که مشخص می شد مردم وفادار شهر، برای قاری ممتاز شهرشان احترام بسیاری قائل اند؛ و از سوی دیگر تنفر آحاد ملت از سعودی های خبیث به نمایش گذاشته شد. اما پیرامون مراسم تشییع نکاتی وجود دارد که به اختصار به برخی از آنها اشاره می شود:
1. بلندگو: در طی مسیر تشییع، پوشش صدایی به هیچ وجه مطلوب نبود. به نحوی که مردم به طور خودجوش و به دلیل اینکه صدایی جهت هدایت شعارها وجود نداشت، شروع به شعار دادن کرده بودند. این بی نظمی در حالیست که خیابان قیام برای مراسم مختلف، مجهز به سیستم صوتی می باشد و تنها یک همکاری و هماهنگی کوچک نیاز داشت تا صدای برنامه شعارها به نحوی مطلوب پیاده شود.
2. نماز: برنامه نماز و بی نظمی در مراسم نیازی به نوشتن ندارد و کسانی که در مراسم حضور داشتند، به خوبی مشکلات مراسم را لمس کرده اند. جای سوال است که وقتی می توان با چند نیروی انتظاماتی مراسم را به نحوی شکیل و منظم برگزار کرد، چرا باید اینقدر آشفته پیشرفت.
3. گوینده: در طی مسیر، صدای گوینده بسیار بد به گوش حاضرین می رسید و بخش اعظم جمعیت همان صدای کم را هم نداشتند. بنابراین با توجه به شور و حالی که در بین حضار وجود داشت، هر قسمتی از جمعیت بطور خودجوش شروع به شعار دادن یا صلوات فرستادن می کرد. طبیعی است که در شرایطی اینچنینی، نا هماهنگی هم فراوان باشد؛ به عنوان نمونه در بخشی از مراسم، شخصی از میان جمعیت برای سلامتی (!) مرحوم حاج حسن دانش از اطرافیانش صلوات گرفت!
4. حال مراسم: واقعیت اینست که مردم بسیار با ذوق و حال در مراسم اینچنینی حاضر می شوند، اما بی ذوقی و بی حالی از برگزار کنندگان به خیل جمعیت منتقل می شود. حال باید پرسید وقتی که می توان به سادگی و با چند هماهنگی ساده مراسم را به بهترین نحو برگزار کرد، چرا سهل انگاری و بی توجهی می شود.
5. صدا و سیما: باید از اقدام صدا و سیما، و مسئولین آن تشکر کرد که ضمن پوشش زنده مراسم تشییع، برنامه های جنبی باشکوهی در شأن مرحوم حاج حسن دانش پخش کردند. نماهنگ های سوزناک و تاثیر گذار، پخش کلیپ هایی از مرحوم دانش، و همچنین پخش تلاوت هایی از این استاد ارزنده یزدی از بخش های مختلف برنامه صدا و سیمای یزد (شبکه تابان) بود.
و کلام آخر اینکه می توان با کمی دلسوزی و هماهنگی، مراسم های اینچنینی را به بهترین شکل برگزار کرد تا خاطره شکوه مراسم در حافظه مردم و رسانه ها به شکلی مطلوب ثبت و ضبط شود. در انتها ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان، عرض می کنیم که این چند خط، نقدی دلسوزانه بود تا انشاء الله به حکم «
وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ
» مفید فایده بیافتد.
احمد طحانی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا