رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

نويسنده اين سطور متني را كه در حضور وزير آموزش و پرورش و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و عده‌اي از پيشكسوتان فرهنگي و مديران و معاونان ادارات آموزش و پرورش بعداز ظهر روز شنبه 28/6/94 قرائت نمود عيناً ‌در اين ستون درج مي‌نمايد.
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام و اداي احترام به خانم‌ها و آقايان حاضر در جلسه و با عرض خيرمقدم خدمت مقام عالي وزارت و همراهان عزيز و ارجمندشان و ديگر ميهمانان عزيز. وظيفه مي‌دانم به مناسبت 31 شهريور ماه آغاز دوران 8 ساله دفاع مقدس، گرامي بدارم ياد و خاطره شهيدان والامقام، آزادگان و ايثارگران به ويژه معلمان و دانش‌آموزان شهيد و خانواده‌هاي معظم آنان اسوه‌هاي صبر و مقاومت كه آسايش و امنيت اين سرزمين اسلامي را مديون فداكاري‌هاي آنان هستيم.
حقير در نظر دارد در اين جلسه از خصوصيت كمتر گفته شده شهيد بزرگوار محمدعلي رجايي يعني از آزادانديشي آن بزرگ مرد ياد كند. در سال 1358روزي با حضور مديران و معاونان وزارتخانه جلسه‌اي برگزار شده بود تا پيرامون مطالب كتاب‌هاي درسي بحث و تبادل نظر شود. شهيدرجايي اظهار داشت اگر مي‌خواهيد اين امر تحقق يابد برويد با متخصصان هر رشته مذاكره و از آنها دعوت كنيد همكاري نمايند، وجهي هم براي اينكار اختصاص دهيد. ايشان نام چند نفر از جمله مرحوم دكتر عبدالحسين زرين‌كوب را ذكر كردند. اما بعدها ديده شد در كتابهاي درسي مقالات، عكس‌ها و نام بزرگاني كه نه تنها از ياوران انقلاب بلكه از كساني بودند كه در پيروزي انقلاب اسلامي ايران نقش اساسي داشتند حذف كردند تا جايي كه نوبت به حذف شعر مفسر بزرگ جهان تشيع علامه بزرگوار سيدمحمدحسين طباطبايي مولف تفسير ارزشمند الميزان رسيد. شعري با عنوان«كيش مهر» و با مطلع: همي گويم و گفته‌ام بارها – بود كيش من مهر دلدارها... اما آنچه حذف گرديده است:
گره را ز راز جهان باز كن / كه آسان كند باده، دشوارها
جزافسون وافسانه نبود جهان / كه بستند چشم خشايارها
مرحوم علامه طباطبايي ترك زبان و استاد مسلم ادبيات عرب بودند به غير از كلمه «حلاج» كه آن هم اسم خاص بوده لغت عربي در آن شعر استفاده نشده اما به دست مولفان به تيغ سانسور گرفتار شده است. چه زيباست كه تصميم‌گيرندگان و نويسندگان كتب درسي در رشته‌هاي اجتماعي و ادبي و غيره به اين نكته تاريخي توجه مي‌نمودند كه ابوالاسود دوئلي از حضرت علي‌بن‌ابيطالب(ع) پرسيد: اي امام! بزرگترين شاعر عرب كيست؟حضرت فرمودند شاعران در يك وادي روشني نتاخته‌اند تا پايان كار معلوم شود و اگر ناچار بايد داوري كرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترين شاعر عرب است.(حكمت 455 نهج‌البلاغه). مظهر عدل و عدالت به امرؤالقيس اشاره مي‌فرمايد كه بيشتر اشعار او در وصف شراب، معشوق، مجالس لهو و لعب، زيبائي‌هاي اندام اسب و امثال آن بوده و در دوران جاهليت به وي لقب «ضليل» داده بودند.
جناب آقاي دكتر فاني از جنابعالي درخواست مي‌گردد ترتيبي داده شود تا برق و آب و گاز هيچ يك از مدارس در سراسر ايران قطع نگردد و در اين راه استانداران محترم به كمك طلبيده شوند. ديديم با نبودن وسايل استاندارد گرمايش و سرمايش در آموزشگاه‌ها ضررهاي مادي و خسارات جاني جبران‌ناپذيري تاكنون به بار آمده است. از جمله اثراتي كه بر اين امور و نظاير آن مترتب مي‌باشد سوژه‌اي است كه به دست مخالفان نظام و حتي عده‌اي از موافقان حكومت داده مي‌شود تا با تمسك به ضرب‌المثل«چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است» بعضي از سياست‌هاي نظام مانند كمك به ديگر كشورهاي مسلمان منطقه يا آمريكاي لاتين يا بعضي از كشورهاي آفريقايي را مورد ايراد و انتقاد قرار دهند.
پيشنهاد مي‌نمايد در تحقق خواسته‌هاي فرهنگيان شاغل تلاش‌هاي همه جانبه صورت پذيرد و دولتمردان و مسئولان ذي ربط كوشش كنند ظلم مضاعفي را كه سال‌هاست بازنشستگان فرهنگي بويژه بازنشستگان قبل از سال 1379در زمينه تبعيضات موجود در دريافت حقوق ماهيانه، تحمل مي‌نمايند بر طرف گردد يا حداقل كاهش يابد.
از ديدارتان با خانواده‌هاي معلمان زنداني سپاسگزاري مي‌گردد همانگونه كه در مصاحبه با خبرگزاري مهر اظهار داشته‌ايد در حدود اختيارات قانوني براي پيگيري مشكلات معلمان از جمله معلمان زنداني تلاش خواهيد نمود كه اين عنايت و توجه با عملكرد پيشينيان شما كه حاضر نبودند اعضاي كانون صنفي معلمان را به اصطلاح به حضور بپذيرند قابل مقايسه نيست. يكي از وعده‌هاي جناب دكتر حسن روحاني قبل از خرداد 92 همانا تلاش براي رفع حصر معترضان به انتخابات 88 بود بدان اميد كه در اين زمينه اقدامات لازم معمول گردد و به نتيجه مطلوب هم برسد.
تشكر از دولت تدبير و اميد كه اعلام كرد بگذاريد معلمان و كارگران خواسته‌هاي خودشان را بيان كنند و در يزد نيز از جناب آقاي استاندار محترم و جناب آقاي دكتر طالبي معاونت سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري و جناب آقاي احمد شيرزاد مدير كل آموزش و پرورش بار ديگر تشكر مي‌كنم كه طي جلسات متعدد خواسته‌هاي به حق فرهنگيان اعم از شاغل و بازنشسته را شنيدند و از امنيتي كردن فضا جلوگيري نمودند و سپاس از معلمان آگاه و نكته‌سنج يزدي كه با صراحت در تجمع‌هاي گوناگون اظهار داشتند: براي احقاق حق معلمان و جلوگيري از تضييع حقوق آنان كوشش مي‌كنند اما در روزهاي رسمي مدرسه و كلاس‌ را ترك نمي‌كنند. باشد كه در پي سفر وزير محترم آموزش و پرورش به يزد تصميماتي به نفع فرهنگيان محترم اعم از شاغل و بازنشسته و دانش‌پژوهان يزدي اتخاذ گردد. ضمناً از طرف 4600 نفر سهامدار شركت‌هاي فرهنگيان يزد از جنابعالي دعوت مي‌نمايم در سفر بعدي از مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) و يكي از پروژه‌هاي در دست اقدام شركت بازديد فرمائيد تا به خواست ايزد يكتا جنابعالي هشتمين وزير دولت جمهوري اسلامي ايران باشيد كه از تعاوني فرهنگيان يزد ديدن مي‌نمائيد.
خدايا چنان كن سرانجام كار
تو خشنود باشي وما رستگار
«بر محمد و آل محمد صلوات»
در آن نشست عده‌اي از پيشكسوتان و فرهنگيان درخواست‌ها، پيشنهادها و نقطه نظرات خود را بيان نمودند جناب آقاي غلامعلي سفيد استاندار اسبق اظهار داشت:
با تشكر از وزير محترم به خاطر كارهايشان، از نظر سفر به استان‌ها و جلسه با معلمان و حضور در جمع فرهنگيان و به ويژه ملاقات با خانواده زندانيان و تلاش در جهت آزادي آنان كه كار ارزشمندي است، متاسفانه دعا براي زندانيان و حمايت براي آزادي اسيران در قاموس بعضي منكر تلقي مي‌شود.
درباره آموزش و پرورش مي‌توان مسائل مختلفي را مطرح نمود ولي تحت دو عنوان مطالب كلي را عرض مي‌كنم. 1- عدالت آموزشي 2- نوسازي اموزش و پرورش
درباره عدالت آموزشي بايد مهمترين مسئله را وضعيت معيشتي معلمان عنوان كرد پس از آن نگاه يكسان به همه معلمين و دانش‌آموزان و تامين و توزيع امكانات مناسب براي همه آموزشگاه‌ها.
در رابطه با مدارس خاص تنوع آنها كاهش يابد و با اجراي قانون و پرداخت بخشي از هزينه‌ها توسط دولت امكان حضور بيشتر دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي فراهم گردد. قانون اينگونه مدارس كه در مجلس شوراي اسلامي مصوب شده اجرايي گردد و معلمين مدارس غيردولتي در خدمات رفاهي و ادامه تحصيل و آموزش‌هاي ضمن خدمت مورد حمايت قرار گيرند.
به مدارس ‌مناطق و استان‌ها در زمينه‌هاي مختلف به ويژه محتواي دروس، شروع و خاتمه كار مدارس، زمان‌هاي تعطيلي و ساعات آموزشي و... اختيارات بيشتر داده شود.
به تشكل‌هاي موجود فرهنگيان و ايجاد تشكل فراگير با انتخابات آزاد براي مشاركت در امور مختلف از جمله مسائل معيشتي، مديريتي عنايت ويژه‌اي مبذول گردد.
در پايان بايد تاكيد ‌كرد عليرغم همه مشكلات مانده از سال‌هاي پيش از قبيل استخدام‌هاي فراوان، وجود نيروي انساني مازاد، بدهي‌ها و... ‌اما نقشه راه تا حدي مشخص شده و تدوين سند تحول، زمينه بعضي اقدامات اساسي را فراهم نموده است كه بايد از اين فرصت‌ها استفاده نمود. جلسه بعد از سخنان مقام عالي وزارت و پاسخگويي به بعضي از مطالب و پرسش‌هاي مطرح شده با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد پايان يافت.

مدير مسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا