یزدفردا "گرچه در دوره ي گذشته بر آموختن براي با ديگران زيستن تاکيد زيادي شد و طرح قانون پذيري، حفظ حدود و حقوق ديگران و ضابطه گرايي ناظر بر همين موضوع بود، اما اکنون ما در آموختن براي زيستن و با هم زيستن دچار مشکل هستيم.

به گزارش روابط عمومي بنياد باران يزد دکتر علي اصغر فاني رييس کميته تعليم و تربيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي و عضو هيئت علمي دانشگگاه تربيت مدرس ضمن بيان اين مطلب در نشست تخصصي دفتر بنياد باران يزد اظهار داشت: بنياد باران يزد مي تواند در اين زمينه يک کار تطبيقي داشته باشد و براي اهداف آموزش و پرورش پيشنهادهاي عملي بدهد.

وي که امروز پنجشنبه هفدهم ارديبشت ماه ، در جمع اعضاي شوراي مرکزي و اجرايي بنياد باران يزد سخن مي گفت، با اشاره به تاريخچه ي شکل گيري اهداف آموزش و پرورش، گفت: در ابتدا آموختن براي دانستن به عنوان هدف براي آموزش و پرورش معرفي شد اما بعدها آموزش براي به کاربستن نيز به آن اضافه شد و يکي از آثار آن تلاش براي توسعه ي کارگاهها براي به کارگيري آموخته ها بود.

اين استاد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اين که بعدها هدف هاي ديگري نيز به اين اهداف اضافه شد و آن آموختن براي زيستن بود يعني دانش آموزان ياد بگيرند که چگونه زندگي کنند خاطرنشان کرد: تحميل نظام کنکور به خانواده ها و دانش آموزان باعث شده بچه هاي ما نتوانند ياد بگيرند که چگونه زندگي کنند و هنوز ما در رشد فردي مشکل داريم.

وي با افزودن اين مطلب که از حدود 20 سال پيش هدف چهارمي هم براي آموزش و پرورش تعريف شد که آموختن براي با ديگران زيستن بود اظهار داشت: آموزش براي دانستن، آموزش براي به کار بستن ، آموزش براي زيستن و آموزش براي با ديگران زيستن ، چهار رکن آموزش و پرورش است و اگر بخواهيم اين ها را مبناي نظام آموزشي کشور قرار دهيم بايد بگويم آموختن براي دانستن را اقدام کرديم، تا حدودي به آموختن براي به کار بستن نزديک شديم، اما در آموختن براي زيستن و آموختن براي با هم زيستن دچار مشکل هستيم.

دکتر فاني تصريح کرد: در آموختن براي با هم زيستن دانش آموز بايد ياد بگيرد به حدود و حقوق ديگران و قوانين و ضوابط احترام بگذارد و ياد بگيرد به جاي اين که ديگران او را بپايند و مواظب باشند، به کنترل دروني و خودکنترلي برسد.

وي آموختن حقوق شهروندي و قانونمداري و ضابطه گرايي از وظايف آموزش و پرورش است که در دوره ي آقاي خاتمي مطرح شد ولي به دليل زمان کوتاه نتوانستيم آن را نهادينه کنيم.

در بخش پاياني اين نشست ، فاني به پرسش هاي اعضاي بنياد باران يزد در زمينه ي فلسفه ي تعليم و تربيت، سند ملي آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش ، عدم تمرکز در محتواي برنامه هاي درسي و توسعه ي مشارکت در آموزش و پرورش پاسخ گفت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا