به مناسبت هفته دولت، نشست خبري استاندار يزد با اصحاب رسانه استان برگزار شد.
 

 

 
 

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز سه شنبه سوم شهریور ماه به مناسبت هفته دولت نشست خبری با اصحاب رسانه با حضور استاندار و معاونین استاندار در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد.

در ابتدای این نشست استاندار یزد ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و هفته دولت خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه اظهار داشت: از آنجایی که شما دوستان خبرنگار هم در ارتباط با انعکاس خبر و مسائل و مشکلات جامعه تلاش می کنید و هم باعث جنب و جوش بیشتر دستگاه های خدمتگزار می شوید و هم اسباب رشد و ترقی همکاران ما را فراهم می کنید ما همیشه سپاسگزار شما خبرنگاران هستیم و هیچ گله ای از رسانه ها نداریم .
وی افزود: به مناسبت هفته دولت برخی از مسائل کلی که مربوط به کل جامعه است را به آن اشاره می کنیم که شاید بعضی از موارد تکراری باشد و در سطح کشور ممکن است مطرح بشود ولی اطلاع از همه جریانات کلی می تواند مناسب باشد تا بدانیم چه بودیم و در چه شرایطی قرار گرفته ایم و روند گذشته را رصد کنیم و خود را برای آینده آماده نمائیم.
استاندار یزد یکی از مسائل مهمی که در کشور صورت گرفته است را نرخ تورم دانست و تصریح کرد: نرخ تورم از 40 درصد در مهر ماه سال 92 به پانزده و 6 دهم درصد در تیرماه 94 رسیده که نشان دهنده این است که ظرف 2 سال گذشته 25 درصد نرخ تورم در کشور کاهش داشته است.
وی یادآور شد: کاهش نوسانات نرخ ارز نیز نسبت به سال 93 به میزان 42 درصد مهار شده در حالی که در سال گذشته نرخ ارز تنها 3 درصد افزایش داشته است .
"میر محمدی" خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران در سال 93 رشد مثبت 3 درصدی را تجربه کرده است.
وی عنوان کرد: تولید ناخالص داخلی بدون محاسبه نفت درسال 92 رشد یک و یک دهم درصد و در سال 94 رشد دو و هشت دهم درصد داشته است.
عالی ترین مقام اجرایی استان اظهار داشت: رشد سرمایه گذاری در سالهای 91 و 92 منفی بوده در صورتی که در سال 93 این رشد مثبت و به سه و نیم درصد رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: صادرات غیر نفتی كشور در سال 93 با رشد قابل توجه 19 درصد به حدود پنجاه میلیارد دلار رسیده است.
استاندار یزد عنوان کرد: در سال 93 رتبه ایران در سهولت کسب و کار از 152 به 130 کاهش پیدا کرده است و برای سال 96 رتبه زیر 100 هدف گذاری شده است.
وی افزود: کاهش زمان تشریفات گمرکی از 23 روز به 4 روز رسیده است .
" میر محمدی" گفت: تکمیل و بهره برداری بیش از هشت هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور اتفاق افتاده است .
وی تصریح کرد: هدف گذاری برای سال 96 در زمینه برخوردار شدن 95 درصد از جمعیت کشور از گاز طبیعی مد نظر قرار گرفته است.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: کاهش تراز منفی تجاری غذایی کشور از هشت میلیارد دلار در سال 92 به پنج و چهار دهم میلیارد دلار در سال 93 رسیده است.
وی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش آب شهری به نود و نه و یک دهم درصد و جمعیت روستایی بهره مند از آب شرب سالم و بهداشتی به 74 درصد رسیده است.
این مقام مسئول یادآور شد: ایجاد دو هزار و 700 کیلومتر زیر ساخت جاده ای شامل دو هزارو دویست کیلومتر آزاد راه و هزار و 500 کیلومتر بزرگ راه بعلاوه هزار کیلومتر راه های اصلی و احداث سه هزار کیلومتر راه روستایی دراین دولت صورت گرفته است .
وی افزود: پیشرفت فیزیکی مسکن مهر از 70 درصد کار اجرایی به 87 درصد ارتقاء یافته است.
" میر محمدی " اظهار داشت: کشور در این دولت توانسته است در تولید علم رتبه اول در منطقه و رتبه 16 را در دنیا کسب کند.
وی تصریح کرد: کاهش اتکاء بودجه نفت از 48 درصد در سال 90 به سی و شش و یک دهم درصد در سال 93 رسیده است .
استاندار یزد خاطر نشان کرد: اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و طرح های عمرانی از 38 درصد در سال 91 به 70 درصد در سال 93 رسیده است .
وی عنوان کرد: سهم پرداخت از جیب شش میلیون و یکصد هزار نفر بیمار بستری در بیمارستانها از 37 درصد به چهار و نیم در صد کاهش پیدا کرده است.
" میر محمدی" یادآور شد: میزان ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستانها از 100 درصد به سه و دو دهم دصد رسیده است.
وی افزود: نه میلیون و دویست هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت در کشور قرار گرفته اند.
استاندار یزد گفت : یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید ساخت بیش از 750 واحد مسکونی برای اقشار محروم است.
وی افزود: در کشور در طول خدمت دولت تدبیر و امید شاهد رشد 40 درصدی صادرات صنایع دستی به خارج از کشور و فعال شدن 200 کارگاه صنایع دستی هستیم.
استاندار یزد در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه در سطح استان ما هشت محور اساسی را مد نظر قرار داده ایم اظهار داشت: اولین مسئله اساسی استان آب و کم آبی است که در این ارتباط یکی بحث انتقال آب از سد بهشت آباد با تخصیص 150 میلیون متر مکعب آب در شورای عالی آب در فروردین ماه 93 تصویب شده و پیگیریهای لازم صورت گرفته است و اخیراً توسط شرکت آب نیرو گزارش عملکردی از مطالعات و جا نمایی سد و مسائل اجرایی سد به دست ما رسیده است که نشان از آن دارد که به نقطه خوبی در این زمینه رسیده ایم که انشا الله با احداث سد انتقال آب قطعیت پیدا می کند.
وی افزود: اقدام دیگری که در خصوص آب و کم آبی در استان صورت گرفته است انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است که اقدامات شرکتی که تشکیل شده است را داریم دنبال می نمائیم تا به ثمر برسد و نتیجه مطلوبی در بر داشته باشد.
" میر محمدی" تصریح کرد: با توجه به آنکه مطالعه ای هم در ارتباط با انتقال آب دریای مازندران به فلات مرکزی صورت گرفته ما نیز در رابطه با انتقال آب دریای مازندران به یزد مطالعات مقدماتی آن را انجام داده ایم که اگر احتمالا انتقال آب از دریای مازندران به استان سمنان صورت گرفت ما بتوانیم از این فرصت استفاده نمائیم و برای انتقال آب از دریای مازندران به یزد پیشنهادی ارائه دهیم تا اگر مقرون به صرفه تر است از این طریق اقدام نمائیم.
وی افزود: اجراي طرح مدیریت مصرف بهينه آب کشاورزی نیز در دستور کار ما است که منتظر هستیم ردیف اعتباری آن تصویب گردد هر چند که عملیات اجرایی مقدماتی آن شروع شده و بعضی از کار ها از قبیل آبیاری قطره ای تحت فشار و نوع کشت در حال اجرا هست که امیدواریم ردیف اعتباری برای این طرح گذاشته شود.
استاندار یزد تصریح کرد: استفاده از پساب های شهری در حوزه صنعت از دیگر برنامه های استان با توجه به مشکل آب و کم آبی است که هم اکنون در شهرستانهای یزد، اردکان و بافق در دست اقدام است و بعضی از شهرستانهای دیگر در دست مطالعه می باشد و منتظر هستیم سرمایه گذاران دراین زمینه پا به میدان بگذارند و وارد فازهایی اجرایی شوند.
وی اقدام دیگر را حفر چاههای اضطراری عنوان کرد و گفت: چاههای اضطراری به این منظور طراحی شده است که اگر گاهی مشکلاتی برای خط لوله آب استان ایجاد شد و منجر به قطعی آب شد آب در مدار قرار گیرد و مشکل قطعی آب به آن صورت نداشته باشیم.
" میر محمدی " افزود: بحث باروری ابرها جزو برنامه های مربوط به مسئله کم آبی است که در استان در حال اجرا می باشد.
وی خاطر نشان کرد: مسئله دومی که در استان بسیار اهمیت دارد صنعت و معدن می باشد که در این رابطه در زمینه مشکل خام فروشی تلاش شد و اقدامات خوبی صورت گرفت که در شهرستان بافق 4 واحد صنعتی جوار معدنی در حال مستقر شدن می باشد که طی بازدیدی که داشتیم در ماه گذشته شاهد آن بودیم که اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم با استقرارماشین آلات این چرخه و زنجیره فولادی منطقه کامل شود و ما بتوانیم از خام فروشی کاملا جلوگيری نمائیم.
استاندار یزد تصریح کرد: موضوع دومی که در این راستا صورت گرفته است عملیات اکتشاف می باشدکه در پهنه وسیعی از استان صورت گرفته است و دویست میلیون تن سنگ معدن جدید در حوزه بافق کشف شده است که یکی از نقاط مثبت و پتانسيلهاي استان است.
وی خاطر نشان کرد: اقدام دیگری که در زمینه مسئله صنعت و معدن صورت گرفته است راه اندازی معادنی بوده است که مدتها تعطیل بوده اند از جمله معدن سرب و روی مهدی آباد که بیش از سه دهه معطل بوده است و در انتظار ماشین آلات هستید که پیگیری های لازم صورت می گیرد تا کندی کار صورت نگیرد.
" میر محمدی " گسترش صنایع هایتک را اقدام دیگر در این زمینه عنوان کرد و گفت : در زمینه گسترش صنایع هایتک شاهد بهره برداری و افتتاح شهرک تخصصی فناوری اطلاعات و الکترونیک بودیم.
وی خاطر نشان کرد: از موارد دیگری در این زمینه بحث رونق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود که از این طریق با مشکلات دست اندر کاران صنعت، معدن و تجارت بیشتر آشنا می شویم و آنها هم به مسائلی که دولت دارد وقوف پیدا می کنند و خوشبختانه دراین شورا قانون رفع موانع تولید به تصویب رسید و آیین نامه متعددی در این رابطه با مواد و بندهای این قانون حاصل شده است و جنبه اجرایی به خود گرفته و برای صنابع و معادن راهگشا شده است.
عالی ترین مقام اجرایی استان یاد آور شد: موضوع گردشگری یکی دیگر از مسائل اصلی استان می باشد که در این راستا طرح ساماندهی بافت تاریخی را به اجرا گذاشته ایم و شاهد هستیم در بافت قدیم آثار تاريخي، بازسازی و کف سازی شده و برنامه ریزی هایي برای بازگشت ساکنین در حال اقدام است و نیز اقداماتی در مورد استقرار واحدهای خدمات گردشگری در دست اقدام می باشد.
وی افزود: در زمینه جذب گردشگری رشد قابل توجهی داشته ایم از آنجا که در سال 91 دوازه هزار نفر گردشگر در استان داشتیم که این آمار در سال 93 به شصت هزار نفر رسیده است.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: حمایت از سرمایه گذاران در ایجاد زیر ساختهای خدمات گردشگری و جلب سرمایه گذاران در این زمینه و بهسازی و نوسازی خانه های قدیمی اقدام دیگری است که صورت گرفته و نیز در زمینه استقرار گردشگران در واحدهای پانسیون دار جذب گردشگر اقداماتی در حال اجرا می باشد.
وی افزود: از هشت توصیه ای که "لونی پلنت"(*) برای سفر به استان های ایران داشته است استان یزد را در اولویت گردشگری شمرده است و از همه گردشگران خواسته است که یزد را در اولویت قرار دهند و این یک تبلیغ بسیار خوب به حساب می آید.
استاندار یزد بیان اینکه استان یزد به عنوان قطب منسوجات سنتی به تصویب رسیده است گفت: مكاني براي موزه اي با محوريت منسوجات سنتي در نظر گرفته شده و ايجاد خواهد شد.
وی افزود: توسعه صنایع دستی به ویژه منسوجات سنتی در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.
" میر محمدی " تصریح کرد: اقدام دیگر در زمینه گردشگری و جذب گردشگر افتتاح 5 هتل سنتی و رستوران و آغاز به کار احداث چند هتل پنج ستاره در شهرستانهای اردکان و میبد می باشد.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از محور های اصلی استان، محور فرهنگ و هنر می باشد که در این زمینه کار هایی از قبیل گسترش سازمانهای مردم نهاد صورت گرفته که در این زمینه 14 مجوز برای ايجاد تشکل ها صادر یا تمدید شده است، تشکیل اتاق فکر توسعه فرهنگی استان که چند جلسه آن صورت گرفته است، تهیه نقشه راه توسعه فرهنگی استان که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، توسعه انجمن ها و تشکل های فرهنگی مردم نهاد از جمله انجمن مفاخر و انجمن قلم، برگزاری کنفرانس و مراسم بزرگداشت شعرا و هنرمندان همچون مراسم بزرگداشت آذر یزدی، برگزاری جشنواره فیلم رضوی که از نظر معنوی بسیار موثر بوده است ، برگزاری جلسات هم اندیشی با اقشار مختلف فرهنگی و مذهبی و همچنین عناصر شبکه پودمانی توسعه فرهنگی كه در حال تشکیل است و در شهرستانها شورای توسعه فرهنگی تشکیل شده است و در بخش ها و محلات نیز در حال اقدام است.
عالی ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: یکی از موارد اساسی در استان بحث پارکهای علم وفناوری می باشد که در این زمینه منطقه ویژه علم و فناوری استان به تصویب رسیده است و کارهای اجرایی آن شروع شده و سازمان آن تشکیل و هیات اجرایی آن نیز مشخص شده است و کار دنبال می شود.
وی افزود: ایجاد شعبه پژوهشگاه رویان در استان اقدام دیگری است که در استان صورت گرفته است و یکی از موفقیت های این شعبه كه تا کنون کسب شده این است که توانسته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بحث تشکیل بانک خون بند ناف را با 5000 هزار نمونه تا آخر سال دنبال نماید.
استاندار یزد یادآور شد: برگزاری کنفرانسها و کنگره های پژوهشی و علمی منجمله کنفرانس ریاضی ایران اقدامی دیگر است که در استان صورت گرفته که برای دانش آموزان قابل استفاده و محرک است و می تواند دیدگاه هاي آنها را روشن کند و برای اهل علوم و دانش بسیار تاثیر گذار باشد.
وی تصریح کرد: در جهت توسعه فناوری آب به وزارت نیرو پیشنهاد تشکیل مرکز فناوری آب در استان را داده ایم چرا که استان یزد قدر آب را می داند و در صرفه جویی الگوست و مسئله کم آبی یکی از اساسی ترین مسائل استان یزد است که مقدمات کار در آن فراهم شده که امیدواریم قطعیت موضوع را در سفر اخیر وزير نيرو به استان داشته باشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطر نشان کرد: توسعه فناوری کاشی و سرامیک توسط بخش خصوصی به این دلیل که به فناوری روز مجهز شویم و کیفیت محصول را بالا ببریم و تنوع محصول را افزایش دهیم و نیز در دنیا از بازارهای گسترده تری برخوردار باشیم در حال اجرا است .
وی افزود: استان یزد در سال 93 دو و چهار دهم درصد صادرات فناوری داشته است که نسبت به 22 میلیون دلاری که در سطح کشور صورت گرفته بیش از 10 در صد از این صادرات مربوط به استان یزد است و رتبه دوم در کشور از نظر صادرات فناوری را دارد.
" میر محمدی " عنوان کرد: مسئله اصلی دیگر در استان یزد موضوع بهداشت و سلامت می باشد که در این راستا در استان طرح تحول سلامت به خوبی اجرا شده است و همه اظهار رضایت نموده اند و نیز مجوز 724 تخت بیمارستانی اخذ شده كه در حال احداث می باشد.
وی افزود: اقدام دیگر در زمینه بهداشت و سلامت استان این است که مجوز وزیر بهداشت و درمان برای احداث آموزشکده پرستاری توسط بخش خصوصی اخذ شده است.
استاندار یزد یادآور شد: بیمه سلامت همگانی یکی از نقاط قوتی است که در استان صورت گرفته به این دلیل که هشتاد هزار نفر در استان تحت هیچ بیمه ای نبودند و اكنون تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند که بیست میلیارد تومان هزینه بیمه این افراد شده است.
وی افزود: پوشش بیمه همگانی استان کامل است مگر اینکه بعضاً خود افراد براي تحت پوشش قرار گرفتن مراجعه نكرده باشند.
عالی ترین مقام اجرایی استان مسئله اساسی دیگر استان را منابع طبیعی و محیط زیست دانست و عنوان کرد: دراستان یزد در سال 93 دراحداث هزارو 500 هکتار پوشش گیاهی ، فضای سبز و ایجاد پارکهای جنگلی موفق بوده ایم .
وی ادامه داد: احداث پارک چشمه تامهر که حدود 60 هکتار می باشد در برنامه کاری ماست و تا سیصد هکتار توسعه خواهد یافت.
استاندار یزد تصریح کرد: برنامه ریزی جهت احداث کمربند سبز حدود 700 هکتاردر امتداد جاده یزد ـ ميبد در برنامه سالجاری است که در اسفند ماه باید نهال کاری شود.
وی تصریح کرد: برنامه احداث پارک 325 هکتاری نزدیک دروازه قرآن با همکاری شهرداری و منابع طبیعی درحال بررسی و جانمایی است و طراحی پارک باید انجام شود که انشا الله نیمه اسفند شاهد درختکاری آن خواهیم بود.
" میر محمدی " افزایش سطح پارکهای شهری را از دیگر اقدامات دانست و گفت: حدود 50 هکتار به سطح پارکهای شهری در استان اضافه شده است.
وی تغییر سوخت تعدادی از کوره های آجرپزی و نظارت بیشتر بر واحدهای صنعتی جهت پیشگیری از آلودگی های صنعتی را اقدام دیگر در زمینه حراست از منابع طبیعی و محیط زیست در استان عنوان کرد.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: موضوع اساسی دیگر استان استفاده از انرژی خورشیدی می باشد که در این خصوص شش شرکت در خواست خود را برای 690 مگابایت ارائه داده اند و 190 مگابایت درخواست در حال مذاکره است که قطعیت پیدا نکرده ولی متقاضی در این خصوص داریم و بعضی از در خواست های اولیه به جریان گذاشته شده و بعضی از پروانه ها احداث شده و در مرحله مقدماتی می باشد.
وی افزود: در طول این مدت در سال نود و سه، 1800 فقره پروانه تاسیس واحدهای صنعتی با حجم سرمایه گذاری بیش از 14 هزار میلیارد تومان در استان داده شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات گاز رسانی به شهر بافق صورت گرفته همچنین گازرسانی به شهر بهاباد اقدامات آن انجام شده و آماده مناقصه است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، آبرسانی به شهر بهاباد بوده است چرا که این شهر یکی از شهرستانهايی بوده که مشکل آب شرب آنها حل نشده بود که در این دولت اینکار انجام شد .
استاندار تصریح کرد: اقدام دیگری که صورت گرفته است دایر کردن نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و نیز دایر کردن اردوگاه ترک اعتیاد می باشد .
وی در ادامه سخنان خود به برخی از شاخص های استان از جمله موارد ذیل اشاره نمود:
1 ـ دارای رتبه اول از نظر تعدادپزشک در کشور
2 ـ دارای رتبه اول از نظر تعداد تخت درمانی به ازاي هر صد هزار نفر در کشور
3 ـ دارای رتبه اول در دسترسی به انشعاب آب در کشور
4 ـ دارای رتبه دوم در دسترسی به انشعاب برق خانگی در کشور
5 ـ دارای رتبه ششم در دسترسی به انشعاب گاز در کشور
6 ـ دارای رتبه سوم از نظر نرخ با سوادی درکشور
وي همچنين به آمار ارائه شده از سوي پزشكي قانوني استان در برخي حوزه هاي مربوطه اشاره كرد و خواستار بررسي امر از سوي دستگاه ها و نهادهاي ذيربط در مباحث اجتماعي استان شد.
استاندار یزد در پایان بخش اول سخنان خود اظهار داشت: 292 پروژه در استان يزد در هفته دولت با اعتبار 197 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد و نیز دو هزار و 2442 واحد مسکن مهر به بهره برداری خواهد رسید.
گفتني است پس از سخنان استاندار يزد، اصحاب رسانه به طرح سوالات و ديدگاه هاي خود پرداختند و استاندار يزد نيز بدانها پاسخ گفت.
مشروح اين پرسش و پاسخ نيز در بخش دوم منتشر خواهد شد.
(*) لوني پلنت مجموعه مشهورترين كتابهاي راهنماي جهانگردي و توريستي جهان است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا