اثر تاریخی ـ فرهنگی بقعه سیدشمس الدین یزد مرمت می شود.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل درخصوص این بنای تاریخی گفت: بقعه سيد شمس الدين در شهر يزد، محله چهار منار، جنب حوض ملتکيه واقع گرديده است. اين بناي ارزشمند تاريخي در گذشته شامل خانقاه، مدرسه، بازار، گرمابه و آب انبار بوده و در حال حاضر تنها آب انبار و بقعه آن موجود است. مطابق کتيبه موجود در بنا قدمت آن به سال 767 هجري قمري (قرن هشتم) مي رسد.

محسن ذاکری نیا در توضیح مشخصات این بنای تاریخی افزود: این بنا دارای ایوانی بلند با کاشی کاری های معرق رنگارنگ و بسیار زیبا می باشد. در وسط سقف ایوان ترنج بزرگی نقش بسته است و تزییناتی از گل و بوته هایی زیبا در گوشه های سقف دیده می شود. کتیبه ای به خط ثلث و کتیبه ای به خط کوفی بر روی زمینه آبی رنگ بنا باقی مانده است. از جمله ویژگی های بنا گچ بری های بسیار زیبا و ظریف آن می باشد. سایر تزیینات درون سقف نیز از لحاظ هنری بسیار دیدنی است. در داخل ایوان بقعه سنگ قبر مرمری مربوط به بهاء الدین فراش موجود است که تاریخ 850 هجری قمری را نشان می دهد. روشنایی بقعه سید شمس الدین به وسيله نورگيری پنجره ايی در پايه قوس هاي جناقي سقف و از طریق درب ورودي آن تأمين شده است و نوع مصالح به کاررفته در بنا آجر وخشت مي باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مجموعه ارزشمند تاریخی بقعه سید شمس الدین یزد در سال 1313 با شماره ثبتی 208 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اهم آیتم های مرمتی این بنا شامل خاکبرداري، پي کني، گودبرداري، اجراي شفته آهک ياخاک در محل، ‌آجرکاري با آجر فشاري، ‌زيرچيني و استحکام بخشي با آجر قزاقي و ملات گل آهک، ‌تراشيدن اندود گاهکل بدنه ها و سقف، ‌اجراي اندود کاهگل، ‌شمشه گيري سطوح قائم، ‌اجراي سفيدکاري سطوح قائم، ‌اجراي قرنيز آجري پاي ديوارها،‌ اجراي آجر فرش، اجراي کونوشکني بام با آجر،‌ اجراي سقف به صورت فيل پوش با آجر فشاري و ملات گچ همراه با دوغاب ريزي، ‌اجراي خاکريزي، تسطيح وشيب بندي پشت بام و اجراي بندکشي ها با پودر سنگ وسيمان سفيد می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا