در مراسم افتتاحیه چهل و ششمین کنفرانس بین‌المللی ریاضی ایران در دانشگاه یزد رییس انجمن ریاضی ایران متن پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان این کنفرانس  را قرائت کرد.

متن پیام بدین شرح است:

به نام‌خدا

خدمت ریاضیدانان، شرکت‌کنندگان و همه دانشمندان علمی کشورمان و مهمانان عالی‌قدری که از کشورهای دیگر در این کنفرانس شرکت کرده‌ا‌ند عرض سلام دارم.

برای جامعه علمی کشور باعث بسی افتخار است که شاهد برگزاری چهل‌و ششمین کنفرانس ریاضی هستیم. بی‌شک چنین تداومی در سایه تلاش متفکران، پژوهشگران و نوآوران عرصه علم و فناوری تحقق یافته و در زمره فعالیت‌های ماندگار و نشان‌گر عزم و همت والای فرهیختگان کشور است. نقش علمای ریاضی ایران در پیشرفت این علم قبل و بعد از اسلام بر کسی پوشیده نیست و نام اندیشمندان بزرگ ایرانی همواره چون نگینی درخشان بر تارک این شاخه تنومند علم درخشیده است.

در قرون معاصر و به‌خصوص در قرن اخیر که کشورهای پیشرفته جهان کلید جریان توسعه علم و تکنولوژی را در توسعه و پیشرفت علوم پایه و خصوصا علم ریاضیات یافته‌اند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به این نکته باور دارد که پیشرفت‌های علمی و صنعتی، زمانی محقق می‌شود که پایه‌های علمی آنها تقویت شده و مورد توجه قر ار گیرد. در این بین تقویت نقش انجمن‌های علمی به عنوان موسسه‌های غیردولتی با کمترین هزینه برای دولت و با در اختیار داشتن نیروی متخصص و کارآمد و با استفاده از این نیروی عظیم می‌توان قدم‌های بزرگی در جهت این مهم برداشت.

در همین راستا انجمن ریاضی ایران با قدمت نزدیک به نیم‌قرن در تداوم، پیوستگی و توسعه ریاضیات کشور با همت بزرگان این رشته، نقش‌آفرینی کرده است و جمعیت زیاد بزرگانی از این مرز و بوم که در خارج از کشور هم این پرچم را زمین ننهاده‌اند و هر روز افتخاری را برای کشور رقم می‌زنند وظیفه دولت‌مردان را سنگین‌تر می‌کند.

اینجانب ضمن اعلام حمایت از برنامه‌های انجمن ریاضی، زحمات و تلاش‌های ارزشمند برگزارکنندگان و همکاران ارجمند در دانشگاه یزد و همه ریاضی‌دانانی که در این کنفرانس گرد هم آمده‌اند قدردانی و سپاس‌گذاری می‌کنم و بر این باور که نتایج این همایش، ارایه دستاوردهای ارزشمند این همایش خواهد توانست بیش از پیش در ارتقای جایگاه ایران در علم ریاضیات و همه علوم که ریاضیات بنیان آنهاست موثر باشد.

برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.

محمد فرهادی       

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا