در دیدار ساکنین محله مسجدجامع یزد که با حضور نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، رئیس و عضو شورای اسلامی شهر یزد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار ناحیه تاریخی و تعدادی از مسئولین شهرستان برگزار شد، ساکنین نقطه نظرات خود را درخصوص مرمت خیابان، مشکلات کسبه و ساکنین و گردشگران، عدم وجود پلیس توریسم، وضعیت سرویس های بهداشتی و غیره بیان کردند.

در این نشست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشریح جایگاه گردشگری یزد و ارائه گزارش ارائه عملکرد این اداره کل به جایگاه مسجدجامع در میان اماکن گردشگری کشور اشاره نمود و اظهار داشت: معتقدیم اولویت پیاده در خیابان مسجدجامع به رونق بیشتر کسب و کارهای محلی و احترام بیشتر به مسجد خواهد انجامید.

شرافت با اشاره به توافق انجام شده با آستان قدس و مرمت چهل مغازه در چارسوق شاهی در مجاورت مسجدجامع افزود: با واگذاری این مغازه ها که با اولویت ساکنین بافت تاریخی انجام خوهد شد، رونق دوباره به بازار مسجد نیز باز خواهد گشت.

در ادامه این نشست سیدمحمد مدرسی عضو شورای شهر با تشریح طراحی انجام شده در خیابان مسجدجامع و روند اجرایی پروژه توسط شهرداری آمادگی شهرداری شهر را برای همکاری در اجرای پروژه های مربوط به محله مسجدجامع اعلام نمود.

در ادامه این نشست دکتر جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی زیبایی معماری بافت تاریخی یزد را بی نظیر دانست و افزود: تفاوت ماهوی که بین گردشگر تا گردشگر داریم بسیار است، اگر گردشگری به دنبال دریا باشد یا چیزهای دیگری را مطالبه کند مکانهای فراوانی برای او وجود دارد اما گردشگرانی که به یزد می آیند به دنبال هویت فرهنگی و معماری غنی این بافت ارزشمند هستند ولی افزود: اگر بتوانیم توسعه صنعت گردشگری و بافت تاریخی را در اولویت قرار دهیم پشیمان نخواهیم شد.

دکتر جوکار عنوان کرد: باید در صنعت گردشگری رتبه اول را کسب کنیم و همه باید در کنار این صنعت به گسترش آن همت گمارند. چه دستگاه های دولتی و چه مردم اگر این کار را کردیم به هویت خود ارزش گذاشته ایم و فارغ التحصیلان نیز به کار مشغول خواهند شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خواستار آموزش جوامع محلی در برخورد با گردشگران شد و افزود: باید کاری کنیم گردشگری که به کشور خود بازمی گردد مبلّغ ما باشد، برای این کار نیز باید از ابتدا و از بچه ها شروع کنیم تا چگونگی رفتار با گردشگر را بیاموزند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که برازنده یک شهر گردشگری است.

وی همچنین تعامل با مردم را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: اگر درست عمل نکنیم در آینده شاهد خالی شدن بافت تاریخی از مردم خواهیم بود و زنده بودن بافت را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه گردشگر باید حس کند بافت تاریخی زنده است افزود: ما میراث را قبول داریم، احترام به فرهنگ و تمدن گذشته را واجب می دانیم و آینده را براساس میراث رقم خواهیم زد.

اگر ما برنامه ریزی دقیقی در حوزه میراث فرهنگی و بافت تاریخی داشته باشیم، با بهترین ثروت و کمترین امکانات می توانیم شاهد رشد و بالندگی باشیم. اما نباید محدودیتی هم برای مردم ساکن در بافت ایجاد شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا