دانشگاه علم و هنر یزد میزبان چهارمین نشست هم‎‎اندیشی توسعه آموزش عالی جهاددانشگاهی کشور با حضور مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور، مدیر کل دفتر امور فناوری استان‌های معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و روسای دانشگاه‎‎ها و مراکز آموزش عالی جهاددانشگاهی کشور بود.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، نشست هم‌اندیشی توسعه آموزش عالی جهاددانشگاهی با حضور روسای دانشگاه‎‎ها و مراکز آموزش عالی جهاددانشگاهی کشور با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهبردهای توسعه‌ای برگزار شد.

 "دکتر مولایی" مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست هم‌اندیشی، به رتبه بالای استان یزد در خروجی آموزشی آن اشاره کرد و گفت: قطعاً این خروجی نشات گرفته تنها از تلاش دانش اموزان یزدی نیست بلکه برآیند تلاش مجموعه عوامل موثر در این استان است.

وی اظهار کرد: کشورمان بسیار نیازمند به تولید دانش فنی است و مراکز آموزش عالی می‎‎تواند در این حوزه نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: انتظار ما از جهاددانشگاهی به عنوان نهادی برخواسته از انقلاب و برخوردار از منابع غنی نخبگان که سابقه بالایی در ارائه خدمات متعددی به کشور دارد، نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه تولید دانش فنی است تا کشور را از خرید دانش فنی از سایر کشورها بی‎‎نیاز کند.

دکتر "محسن قرنفلی" معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور نیز با تشریح فعالیت‌‌های این معاونت در کشور، از عمده ماموریت‎‎های آموزشی جهاددانشگاهی به پاسخگویی به نیازهای پژوهشی جهاددانشگاهی، پاسخگویی به نیازهای منطقه‎‎ای، حرکت به سوی ایجاد دانشگاه کارآفرین، تربیت نیروی انسانی مهارتی مورد نیاز بخش‎‎های صنعتی و اجرایی کشور، ترویج فرهنگ جهادی در محیط آموزش عالی و ایجاد مدل آموزش عالی موفق غیر دولتی در کشور، اشاره کرد.

وی به برخورداری جهاددانشگاهی کشور از دو دانشگاه، شش مرکز آموزش عالی و همچنین 43 مرکز علمی و کاربردی در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 26 هزار دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی دراین مراکز مشغول به تحصیل هستند.

قرنفلی یکی از ماموریت‎‎های آموزشی جهاددانشگاهی را نیز آموزش‎‎های تخصصی و مهارت‎‎های پیشرفته ذکر کرد و در این موضوع از وجود 135 مرکز آموزشی وابسته به جهاددانشگاهی در کشور خبر داد.

وی به فعالیت 10 ساله سازمان همیاری‎‎های اشتغال دانش آموختگان در حوزه تجاری سازی در این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: این سازمان علاوه بر مهیا کردن شرایط اشتغال دانش اموختگان، در حوزه تجاری سازی پژوهش‎‎های جهاددانشگاهی نیز فعالیت می‎کند.

وی در همین رابطه به وجود دو پارک علم و فناوری در تهران و کرمانشاه، 20 مرکز رشد، یکسری شرکت‏‎های دانش بنیان و یک مجتمع تحقیقاتی در کرج اشاره کرد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور همچنین از وجود بانک اطلاعات SID و  19 نشریه علمی پژوهشی که چهار مورد آنها نیز ISI هستند، در حوزه نشر دانش و اطلاع‌رسانی در جهاددانشگاهی کشور خبر داد.
 
قرنفلی با تشریح فعالیت‎‎های دانشگاه‎‎ها و مراکز آموزش عالی جهاددانشگاهی کشور، ابراز امیدواری کرد که جهاددانشگاهی آن طور که زیبنده نام این نهاد است در حوزه آموزش عالی کشور تاثیرگذار باشد.

"سید حبیب الله میرغفوری" رییس دانشگاه علم و هنر نیز در این نشست روند پذیرش دانشجو در این دانشگاه و دغدغه‌‌هایی که از ناحیه کاهش متقاضیان آموزش عالی در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی وجود دارد را یادآور شد و خواستار حمایت دفتر گسترش وزارت علوم شد.

در این نشست پیرامون تحلیل مدل دانشگاه کارآفرین، مشکلات اعضای هیات علمی، سطح‌بندی دانشگاه‎‎ها و موسسات آموزش عالی کشور، فرآیند ثبت نام دانشجویان جدیدالورود و آینده پژوهی در آموزش عالی غیر انتفاعی - غیر دولتی نیز بحث و تبادل نظر شد.





سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا