یزدفردا:سازمان هواپیمایی سرانجام پس از گذشت بیش از 365 روز از حادثه سقوط هواپیما ایران 140 در گزارشی مقدماتی علت اصلی این حادثه را تشریح کرد.

سازمان هواپیمایی سرانجام پس از گذشت بیش از 365 روز از حادثه سقوط هواپیما ایران 140 در گزارشی مقدماتی علت اصلی این حادثه را تشریح کرد.

به گزارش یزدفردا، بر اساس اطلاعاتی که این سازمان از سوی محمد شهبازی، مسوول بررسی سانحه هواپیمای آنتونوف 140 اعلام کرده است، پس از بررسی‌های مختلف از سوی کمیسیون بررسی سانحه در ایران و نظرات کارشناسی مسوولان خارجی در این رابطه گزارش نهایی این سقوط در آینده‌ای نزدیک ارائه خواهد شد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شهبازی، در روند بررسی این سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات مربوطه را با سازمان ایکائو در میان گذاشته و در جریان آن نمایندگان کمیسیون بررسی سانحه کشورهای مشترک و منافع، شرکت آنتونوف (طراح هواپیما)، شرکت موتور سیچ و پروگرس (طراح و سازنده موتور هواپیما)، شرکت طراح سیستم کنترل موتور و شرکت طراح ملخ هواپیما حضور داشتند.

بر مبنای این گزارش، در طول جریان بررسی حادثه سقوط ایران 140 سناریوهای مختلفی از سوی گروه‌های کارشناسی مطرح شد که پس از بررسی‌های لازم از قطعات به جا مانده از هواپیما تک تک آنها مورد ارزیابی قرار گرفتند. حتی سایر مستندات و شواهد عینی نیز در کنار بررسی اطلاعات موجود در دستور کار قرار داشته‌اند.

بر اساس اظهارات شهبازی در طول این جریان تیمی متشکل از کارشناسان بررسی سانحه با سفر به کشور اوکراین و حضور در شرکت طراح هواپیما ضمن تبادل نظر با این شرکت از اشکالات و عملکرد نامناسب هواپیما و سیستم کنترل موتور سخن گفتند.

در طول این مدت بیش از 30 هزار نفر ساعت کار کارشناسی ثبت شده که نتایج بررسی‌های فعلی که تا تاریخ 23 خرداد سال جاری را شامل می‌شود نهایی شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی در ابتدا یکی از سناریوها مبنی بر این که جریان مغشوش ناشی از هواپیمای جلویی باعث از دست رفتن موتور این هواپیما شده است، در بررسی‌های دقیق کارشناسی رد شده و نظریات دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

شهبازی در این رابطه گفته عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است. عملکرد ناصحیح این سیستم باعث شده هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحیح و به موقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف دیگر ملخ این موتور نیز با تاخیر فدر شده است.

در ادامه اظهارات شهبازی اعلام شده که بررسی‌های تکمیلی در این خصوص نشان داد عملکرد نامناسب این سیستم می‌تواند دلیل ازدست رفتن موتور باشد لذا پس از تکمیل بررسی‌ها یافته‌ها در این رابطه به تیم بررسی سانحه به خصوص طرف‌های خارجی منتقل شد و با رد فرضیه‌ وجود شکستگی در محفظه احتراق موتور پیش از سقوط ، این عامل نیز به نوعی رد شد.

هر چند مسائلی مانند عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر، وجود باد جانبی با مولفه باد پشت بالا ، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن خالی بالای این هواپیما می‌تواند در حادثه سقوط نقش داشته باشد، اما شهبازی رسما اعلام کرده عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور (SAO2000) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست حدود دو ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند دلیل اصلی بروز این سانحه بوده است.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پیش‌نویس گزارش نهایی با توجه به مقررات و الزامات بین‌المللی تهیه شده که پس از دریافت نتایج آزمایش‌های تکمیلی، محفظه احتراق از روسیه و پاسخ سوالات تیم بررسی از طراح این گزارش تکمیل و به کشورهای مربوطه ارسال می‌شود.

بر اساس این گزارش کشورهای مذکور حداکثر ظرف مدت 60 روز فرصت دارند که نظرات خود را به صورت مکتوب به تیم بررسی سانحه ارائه کنند وگزارش نهایی پس از دریافت این نقطه نظرات احتمالی تکمیل و برای سازمان ایکائو ارسال شود.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی احتمالا گزارش نهایی سقوط تا یک ماه ونیم آینده تهیه و به کشورهای روسیه و اوکراین فرستاده خواهد شد.
به خاطر داشته باشیم

صبح روز (19 امرداد 1393)، یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 (آنتونف 140، مونتاژ ایران)، به دلیل نقص فنی سقوط کرد و تقریبا همه ی سرنشینان آن جان باختند.

بلافاصله پس از سقوط، رسانه ها خبر دادند که نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 1378 نیز با سقوط همراه بود و با این حال، با اصرار دولت احمدی نژاد، تولید هواپیمایی که پرواز آزمایشی اش سقوط کرده، ادامه یافت تا این تولید در فهرست دستاوردهای دولت قرار گیرد.

ظاهرا حسن روحانی (رییس جمهور فعلی)، امروز دستور توقف پرواز همه ی هواپیماهای آنتونف را داده است.

داشتم به این فکر می کردم که جان آدمیزاد نزد آن دولت «هاله ی نور»، چقدر بی ارزش بود.


آمار این تارنما، نشان می دهد که آنتونف، ایلوشین و توپولف (طیاره های روسیه)، ناامن ترین هواپیماهای جهان هستند. هیچ کشوری، حتی چین، مشتری هواپیماهای روسیه نیست. 

چه افتخاری است که مونتاژکننده ی ناامن ترین و بی کیفیت ترین هواپیماهای جهان باشیم؟

در اینجا، فیلم تبلیغاتی احمدی نژاد را ببینید که با افتخار می گوید دولت های قبلی، مخالف مونتاژ آنتونف در ایران بودند، اما ما این کار را با همت فراوان کردیم.

 دانلود،

و در اینجا، سخنان  وزیر راه و ترابری احمدی نژاد را ببینید که می گوید حاضر است روی کاغذ بنویسد که «ایران 140» از «فوکر» (هواپیمای هلندی) هم بهتر است.

کتبا می نویسم هواپیمای ایران 140 از فوکر بهتر است

- حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت نهم در گفت و گو با خبر آنلاین از برنامه های وزارتخانه متبوعش در بخش هوایی برای تحمل تحریم هوایی می گوید.
 

 هر کدام از سه قطعنامه ای که تا کنون علیه ایران صادر شده ، موانع و تحریم های اقتصادی جدی پدید آورده است. به طوری که تحریم های صورت گرفته از سوی غرب علیه ایران ، گستره ای از محدودیت ها ،شامل مراودات بین المللی نظام بانکی تا حمل و نقل کالاهای انتقالی را به ایران در بر گرفته است.    به موجب بند10 قطعنامه 1803 (قطعنامه سوم) شورای امنیت از تمامی کشورها خواسته است تا محموله هایی را که توسط کشتی یا هواپیما ها به ایران حمل می شود و یا از ایران توسط ایران ایر و یا کشتیرانی جمهوری اسلامی به مقصد سایر کشورها حمل می شود را مورد بازرسی قرار دهند.

فعالان بخش خصوصی تحریم های صورت گرفته در صنعت حمل و نقل را یکی از اصلی ترین مشکلات تجارت خود عنوان می کنند. حمید بهبهانی وزیر راه وترابری در گفت وگو با خبر آنلاین با تاکید بر  توانمندی های داخلی در توسعه ناوگان ریلی وهوایی کشور در شرایط تحریم  گفت: " در کشور قادر هستیم هر کاری را انجام دهیم. اما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. نگذاریم همه چیز به دقیقه نود بکشد آن وقت به فکر چاره باشیم."

وزیر راه سیاست واردات را لطمه  به بخش تولید عنوان می کند: " 70 سال از شبکه راه آهن برخورداریم اما هنوز لکوموتیو را وارد می‌کنیم . اگر در این مدت هر سال 5 درصد در ساخت لکوموتیو همت می‌کردیم باور کنید امروز نه تنها سازنده بلکه صادر کننده لکوموتیو بودیم."

وی افزود: "وقتی زمان داریم و می‌توانیم به سمت ساخت حرکت کنیم. هیچ کس به فکر نیست. اما وقتی نیاز غلبه می‌کند دنبال راه چاره می‌افتیم. در نتیجه بازهم در آن شرایط خرید تنها راه حل می‌شود."

وزیر راه و ترابری ادامه داد: " اگر الان ادعا کنیم می‌توانیم هواپیما بسازیم خوب شوخی کرده‌ایم.  اما اگر بتدریج در این مسیر گام برداریم در سالهای آینده سازنده خواهیم شد. هواپیمای ایران 140 نمونه آن است که طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است.بنده  چند بار سوار این هواپیما شده‌ام و حاضرم کتبا بنویسم ایران 140 از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است.چراکه هم هواپیمای نو وهم خودکفا است. اگر به تدریج در مسیر ساخت وارد شویم در آینده می‌توانیم با خارجی ها رقابت کنیم."

بهبهانی در رابطه با ساخت لوکوموتیو و خرید هواپیما گفت:"  در مورد ساخت لکوموتیو و خرید هواپیما وزارت راه وترابری هرچه در توان دارد حمایت می‌کند اما باید عزم جدی در این زمینه وجود داشته باشد تا به جای آنکه به دنبال خرید برویم به فکر ساخت باشیم و به سازنده بزرگ در این بخش تبدیل شویم. در شرایط فعلی این کارها شروع شده است و باید به طوری جدی برنامه ریزی کنیم چراکه متخصصان وپیمانکاران ما از توان بالایی برخوردارند و باید زمینه برای شکوفایی استعداد آنها فراهم شود."

 

گزارش «فلایت گلوبال» از صنعت هواپیماسازی ایران؛

 

ایران 140، ارابه مرگی که قرار بود سکوی جهش صنعت هوایی ایران باشد

 

زمانیکه تنها هواپیمای قابل پرواز از نوع هواپیماهای ایران 140 توربوپراپ شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، در هنگام بلند شدن از زمین در مرداد ماه سال 1393، در تهران سقوط کرد، امید ایرانیها برای پیوستن به جمع کشورهای سازنده هواپیما نیز کمرنگ گردید.

 

گروه بین الملل، پایگاه خبری «فلایت گلوبال» در گزارشی به بررسی تاریخچه هواپیمای ایران 140 و ناکامی کشورمان در ساخت هواپیمایی ایمن پرداخته است. در ادامه متن کامل این گزارش تقدیم می گردد.

 

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فلایت گلوبال، زمانیکه تنها هواپیمای قابل پرواز از نوع هواپیماهای ایران 140 توربوپراپ شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، در هنگام بلند شدن از زمین در مرداد ماه سال 1393، در تهران سقوط کرد، امید ایرانیها برای پیوستن به جمع کشورهای سازنده هواپیما نیز کمرنگ گردید. در یک دهه و نیمی که از زمان واگذاری حق تولید هواپیمای An-140 از طرف شرکت آنتونوف به ایران گذشته است، تنها شاهد خروج 12 عدد از هواپیمای ایران 140 از خط تولید بوده‏ایم و در این مدت 4 سانحه هوایی برای آنها رخ داده است که در نهایت منجر به ممنوعیت پرواز این نوع هواپیما گردیده است.

 

اولین هواپیمای ایران 140 در سال 1379 نخستین پرواز خود را انجام داد. از آن زمان تا کنون تنها 11 فروند هواپیمای دیگر ساخته شده‏اند و ایران به دنبال جذب مشتری برای اقتصادی کردن برنامه تولید این هواپیما است. این هواپیما به عنوان نمادی از دستاوردهای ایران در صنعت حمل و نقل هوایی به حساب می‏آید. اما تاریخچه تولید هواپیمای ایران 140 با نگرانی‏های ایمنی، شکایت‏های کارشناسان حمل و نقل هوایی در خصوص قرارداد تولید آن و عملکرد ضعیف این هواپیما، تلخ گردیده است.

 

داستان به سال 1353، یعنی زمانیکه دولت ایران مناقصه ‏ای بین ‏المللی را برای ساخت تحت لیسانس یک هلیکوپتر در ایران برگزار کرد، برمی‏گردد. شرکت‏های Agusta، Sikorsky، Aérospatiale و Bell Textron در این مناقصه شرکت کردند و در نهایت شرکت
Bell Textron از آنجا که از سال 1339 در صنایع هلیکوپتر سازی ایران مشارکت داشت، برنده مناقصه شد. صنایع هواپیما سازی ایران در سال 1354، با هدف تولید تحت لیسانس هلیکوپتر خدماتی Bell 214، تاسیس گردید.

شرکت Bell برای ساخت یک کارخانه هلیکوپتر سازی برنامه‏ریزی کرد و اولین فاز آن در 1356 افتتاح گردید. اما این پروژه بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، در حالیکه تنها 30 درصد پیشرفت کرده بود، متوقف گردید.

 

در سال 1374، صنایع دفاع ایران تصمیم به برگزاری مناقصه‏ای برای ساخت تحت لیسانس هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت 50 مسافر گرفت. شرکت‏های مختلفی، شامل Antonov، CASA، Ilyushin، Aerei da Trasporto Regionale (ATR)، Tupolev و Saab در این مناقصه شرکت کردند. اما تحریم های بین المللی و فشارهای سیاسی آنتونوف را به عنوان تنها کاندیدا باقی گذاشت.

 

شرایط بد اقتصادی اوکراین، با وجود اینکه تولید هواپیمای An-140 در شرکت آنتونوف در مراحل اولیه قرار داشت و کارایی این هواپیما هنوز مشخص نبود، آنتونوف را آماده پذیرش تمام نیازهای دولت ایران برای تولید تحت لیسانس An-140 کرده بود. بسیاری از کارشناسان صنایع هوایی و نظامی ایران با این پروژه مخالف بودند و بر این باور بودند که میلیون‏ها دلار سرمایه گذاری بر روی هواپیمایی که هنوز به پرواز در نیامده است، ریسک بالایی دارد.

 


تمام 5 فروند هواپیمای ایران 140 متعلق به شرکت سپاهان بدلیل نبود قطعات یدکی زمین گیر شده ‏اند

 

 اما دولت ایران برای اثبات نا کارآمدی تحریم‏های آمریکا با آنتونوف قرارداد منعقد نمود. در 26 شهریور 1376، اولین نمونه از هواپیما
An-140 به پرواز درآمد و همزمان با آن خط تولید هواپیما در کارخانه صنایع هواپیماسازی ایران در شاهین شهر تکمیل گردید. در سال بعد، اولین کیت مستقل An-140-100 به صنایع هواپیماسازی ایران تحویل داده شد و آخرین مراحل مونتاژ توسط مهندسین مکانیک ایرانی و اوکراینی، در ایران انجام گرفت.

 

سه سال بعد، در بیستم بهمن 1379، طی مراسمی در شاهین شهر، اولین پرواز آزمایشی هواپیمای ایران 140، چند روز قبل از جشن‏های بیست و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انجام گرفت. در این مراسم معاون اول رئيس جمهور، وزیر دفاع و نخست وزیر اوکراین در خصوص دستاوردهای این پروژه، به عنوان رویای مردم ایران، سخنرانی کردند.

 

دومین هواپیمای ایران 140، در آبان 1381، تحت لیسانس تولید گردید. سه روز پیش از مراسم، هواپیمای Aeromist Kharkov An-140-100، ساخت اوکراین، هنگام نزدیک شدن به اصفهان در نزدیکی این شهر سقوط کرد. تمام 44 سرنشین این هواپیما که عمدتاً متخصصان هوایی اوکراین و روسیه بودند، کشته شدند. خطای خلبان به عنوان دلیل این سانحه اعلام گردید.

 

در سال 1383، شرکت خطوط هوایی سفیران تمام سه فروند هواپیمای ایران 140 تولید شده را با کدهای EP-SFD، EP-SFE و EP-SFF، طی قراردادی در اسفند آن سال، خریداری نمود. تنها 5 ماه بعد، در 21 مرداد 1384، موتور سمت راست EP-SFD در هنگام فرود در فرودگاه اراک از کار افتاد و هواپیما از باند فرودگاه خارج گردید که موجب آسیب دیدن بدنه آن گردید. دلیل این سانحه، نقص فنی در سیستم سوخت رسانی موتور شماره 2 اعلام گردید.

 

هواپیماهای باقیمانده، EP-SFE و EP-SFF، تا آذر ماه 1384 در اختیار شرکت سفیران بودند و بعد از آن به صنایع هواپیماسازی ایران برگردانده شدند.

 

در مدت 10 ماهی که سفیران از هواپیماهای ایران 140 استفاده کرد، مشخص گردید که موتورهای Klimov TV3-117VMA-SBM1 که در این هواپیما استفاده شده‏اند، مناسب شرایط آب و هوایی ایران نیستند. اما شرکت هوایی ایران ایر تور سه فروند هواپیما که در حال تولید بودند را خریداری کرده بود.

 

در سال 1387، بودجه 50 میلیون دلاری برای نوسازی ناوگان هوایی به نیروی انتظامی ایران اختصاص داده شد و به عنوان بخشی از این نوسازی، دو فروند هواپیمای ایران 140 (هواپیماهای EP-SFE و EP-SFF که به آنها اشاره شد)، سفارش داده شدند. هواپیماها طی مراسم رسمی در شاهین شهر در تاریخ 17 مهر 1387 تحویل داده شدند. شماره سریال‏های 2201 و 2202 به همراه آرم نیروی انتظامی بر روی بدنه آنها حک شده بود. خلبان‏ها و تکنسین‏های نیروی انتظامی آموزش داده شدند و هر دو فروند هواپیما در فرودگاه بین المللی مهرآباد مستقر شدند.

 

در 27 بهمن 1387، چهارمین هواپیمای ایران 140 ساخته شده در هنگام فرود در فرودگاه شاهین شهر دچار سانحه گردید و تمام 5 نفر سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما، در قالب برنامه آموزش خلبان‏های شرکت ایران ایر تور، در حال پرواز آزمایشی بود. این برنامه آموزشی به دنبال خرید 10 فروند هواپیمای ایران 140 توسط شرکت ایران ایر تور برگزار می‏شد.

 

سازمان هواپیمایی ایران، مجوز پرواز سه فروند هواپیمای ایران 140 را باطل کرد و نیروی انتظامی ایران ناوگان خود را زمین گیر نمود. در اواخر آن سال شرکت ایران ایر تور، قرارداد خرید خود را لغو کرد.

 

در سال 1388، تولید تحت لیسانس چهار پلتفرم هوایی دیگر بعد از سه سال تاخیر تکمیل گردید. اما در نبود خریدار بلقوه، صنایع هواپیماسازی ایران و صنایع دفاعی تصمیم گرفتند تا برای بهره‏برداری از هواپیماهای ساخته شده، شرکت هواپیمایی منطقه‏ای تاسیس نمایند.

 

اولین پرواز این شرکت هواپیمایی از مقصد اصفهان به تهران در 29 دی 1389انجام گرفت. این شرکت به نام شرکت هواپیمایی صنایع هواپیماسازی ایران (HESA) نامگذاری گردید و بعدها به شرکت هواپیمایی سپاهان تغییر نام داد.

 

تمام 6 فروند هواپیما تحت اپراتوری خطوط هوایی ثبت گردیدند، و فرودگاه بین المللی اصفهان به عنوان پایگاه این شرکت هواپیمایی انتخاب گردید. در اردیبهشت 1390، هواپیمای ایران 140، در 5 مسیر اصلی: اصفهان – تهران؛ تهران – طبس؛ اصفهان – کیش؛ کیش – بندرعباس؛ بندرعباس – کیش و اصفهان – طبس، توسط شرکت سپاهان به کار گرفته شدند.

 

بواسطه عملکرد ضعیف موتورهای هواپیما، هواپیماهای ایران 140 شرکت سپاهان مجاز به حمل 37 مسافر بودند. آنتونوف موتورهای Pratt & Whitney Canada PW127A را به عنوان جایگزینی برای موتورهای TV3-117VMA-SBM1 معرفی کرده بود، اما به دلیل تحریم‏ها، امکان جایگزینی موتورها وجود نداشت.

 

در مهر ماه سال 1390، شرکت سپاهان هشت مسیر جدید به مقصدهای جدید، شامل: کرمان، قشم، یزد، بوشهر، عسلویه و ارومیه، را معرفی کرد و تعداد پروازهای هفتگی خود را به 14 عدد رساند.

 

اما فشارهای سیاسی آمریکا به اوکراین موجب توقف تامین قطعات یدکی هواپیماهای ایران 140 از سوی آنتونوف گردید و در نتیجه نیمی از ناوگان شرکت سپاهان زمین گیر شدند. تعداد پروازهای هفتگی این خطوط هوایی در بهمن 1390 به 4 عدد کاهش پیدا کرد. همچنین در تیر ماه 1391، تعدادی از کمک خلبان‏های ایران 140 شرکت سپاهان بدلیل مشکلات دستمزد و تعداد کم پروازها، استعفا دادند.

 

با تنها سه هواپیماهای ایران 140 قابل پرواز، سپاهان اقدام به معرفی 12 مقصد دیگر بعلاوه 2 پرواز بین المللی به مقاصد دوبی و دوحه نمود. سه هواپیماهای قابل پرواز به سرعت تبدیل به یک فروند گردید و این آخرین فروند نیز بدشانسی خود را به اثبات رساند.

در 19 مرداد 1393، تنها هواپیماهای ایران 140 قابل پرواز شرکت سپاهان دچار سانحه دلخراشی گردید.

 

در هنگام بلند شدن از فرودگاه بین المللی مهرآباد، موتور شماره 2 هواپیما دچار آتش سوزی گردید و خلبان درخواست فرود اضطراری نمود. اما خدمه پرواز می‏دانستند که این کار غیر ممکن است و از آنجا که هواپیما در آستانه سقوط قرار داشت، آنها تصمیم گرفتند در بلوار شیشه مینا در شمال غرب فرودگاه، فرود اضطراری نمایند.

 

درحالیکه هواپیما در حال کم کردن ارتفاع و حرکت به سمت شمال بود، بال سمت راست آن با تانکر آب موجود در بالای ساختمانی برخورد کرد. کنترل هواپیما از دست خدمه خارج شد و هواپیما با دیوار شرکت توربین موتور ایران، همان جایی که موتورهای هواپیمای ایران 140 در آن مونتاژ می‏شدند، برخورد کرد. 10 نفر از سرنشینان از این حادثه جان سالم به در بردند، اما بقیه آنها در اثر انفجار کشته شدند.

 

 

 

بعد از این سانحه، سازمان هواپیمایی ایران، تا زمان مشخص شدن علت سانحه از طرف تیم‏های اکتشافی صنایع هواپیماسازی ایران و آنتونوف،  تمام پروازهای هواپیمای ایران 140 را ممنوع اعلام کرد.

 

به هر حال، تمام 5 فروند هواپیمای ایران 140 باقیمانده شرکت سپاهان، در حال حاضر به دلیل کمبود قطعات یدکی زمین گیر هستند. دو فروند هواپیمای دیگر که در سال 1392 آماده شده‏ اند، به دلیل مشابه قابل پرواز نمی‏باشند.

 

فیلم: لحظه سقوط مرگبار هواپیمای آنتونوف

 

 
یک فروند هواپیمای آنتونوف که از تهران عازم طبس بود با 40 سرنشین و 8 خدمه پرواز پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.
 
خبرگزاری فارس: حدود ساعت 9:20 صبح روز گذشته (یکشنبه) یک فروند هواپیما آنتونوف که از تهران عازم طبس بود با 40 سرنشین و 8 خدمه پرواز پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

لحظه سقوط این هواپیما که به مرگ 39 نفر از هموطنان‌مان منجر شد توسط دوربین‌های شهری به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است در این حادثه 9 نفر نیز مجروح شدند که بلافاصله به درمانگاه انتقال یافتند.

.

 

گزارش آن روزها

جزئیات سقوط مرگبار پرواز تهران-طبس

 
۱۹ مرداد ۱۳۹۳
فرارو- صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی تهران دچار سانحه شد، برخی رسانه ها اعلام کردند که این هواپیما با حدود 50 مسافر عازم طبس بوده است. روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور سقوط این هواپیما را تائید کرده واعلاکم کرده است که جزییات این سانحه را منتشر خواهد کرد.

گزارش لحظه به لحظه این سانحه را در ادامه می بینید.

19:20 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت به وزیر راه دستور داده است تا از ادامه پروازهای هواپیمای ایران 140 تا زمان مشخص شدن دلیل سقوط این هواپیما ممانعت به عمل آید.

18:00 رییس جمهور روسیه به مناسبت فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ایران که صبح امروز رخ داد، پیام تسلیتی ارسال کرد.

17:18 به گزارش خبرگزاری ایرنا استاندار خراسان جنوبی ضمن صدور پیام تسلیت و ابزار همدردی با مجروحین و خانواده های کشته شدگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران – طبس، یک روز در استان و دو روز در طبس عزای عمومی اعلام کرد.

17:13 خبر آنلاین در گزارشی نوشته است: «طبق استانداردهای فنی، هواپیمای ایران140 به‌دلیل ضعف موتور نمی‌بایست بیش از 35 مسافر در روزهای گرم تابستان جابجا کند، اما هواپیمایی که امروز سقوط کرد 50 مسافر داشت.»

17:09 پرویز حسینی معاون ترافیکی پلیس تهران بزرگ به خبرگزاری فارس گفت که قطعات هواپیما جمع‌آوری شده، خودروهای آتش‌نشانی محل سانحه را شست‌وشو داده‌اند و محدودیت مقطعی ترافیکی در اطراف محل حادثه لغو شده است.

17:05 معاون وزیر راه  به خبرگزاری فارس گفته است که خواندن نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور هواپیما ممکن است به طول بیانجامد، شاید لازم باشد که جعبه‌های سیاه را به کشور سازنده ارسال کنیم که در این صورت نیازمند نامه‌نگاری و اجرای روند از طریق وزارت امور خارجه است.  البته این هواپیما به دلیل آنکه سن کمی داشت در نوار پارامترهای موتور آن بیش از 70 حرکت ضبط می‌شود و این مزیتی است که موجب می‌شود علت وقوع حادثه راحت‌تر مشخص شود.

16:55 از سوی رییس سازمان هواپیمایی، محمد شهبازی مدیرکل دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری مسئول بررسی سانحه هوایی آنتونف 140شد.

16:52سردار مهری رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفته است که دو نفر از مسافران این هواپیما هنوز ناپدید هستند و خبری از آنها در دست نیست. او تاکید کرد که تلاش برای پیدا کردن آن ها ادامه دارد.

16:27  علی دالوندی یکی از بازماندگان این سانحه درباره سقوط هواپیما به فارس گفت: موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد از کار افتاد، هیچ گزارشی از سوی خلبان و خدمه ارائه نشد اما مشخص شد که هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد.

تصاویر خبرگزاری ایرنا از حال و هوای بیمارستان طالقانی جایی که تعدادی از مجروحان حادثه هوایی در آن بستری هستند.



16:01 رییس سازمان بازرسی کل کشور هیاتی ویژه را مامور پیگیری و بررسی دلایل سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 کرد. ناصر سراج در دستوری فوری، هیأتی ویژه را مامور پیگیری این موضوع کرد.

15:41  جعبه‌‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامتر‌های موتور با حضور نماینده دادستانی به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تحویل شد.

15:29 معاون وزیر راه و شهرسازی از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده خبر داد و گفت کارشناسان هواپیمایی کشوری در حال بررسی دلایل سقوط هواپیما هستند.

15:18 به گزارش ایرنا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان سانحه تاسف بار سقوط هواپیمای آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان، دستور داد کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام و به بررسی علت آن بپردازند.

15:10 پس از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره تعداد کشته شدگان این حادثه اکنون پس از گذشت چند ساعت وضعیت شفاف تر شده است. سازمان پزشکی قانونی مرگ ۳۸ نفر از مسافران و کادر پرواز هواپیمای تهران - طبس را تایید کرد. تاکنون اجساد ۳۷ نفر که در منطقه سقوط هواپیما پیدا شده به پزشکی قانونی منتقل شده است و یکی از مصدومین حادثه هم در بیمارستان جان باخته است.


15:00 روابط عمومی وزارت دفاع نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هواپیمای سقوط کرده «ایر ان 140» متعلق به این وزارتخانه نبوده و کارکنان وزارت دفاع در این هواپیما حضور نداشتند.

تصاویری از جست و جو برای یافتن اجساد


14:30 محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس به کمیسیون عمران مجلس مأموریت داد تا حادثه سقوط هواپیما در حوالی فرودگاه مهرآباد را پیگیری کند.

14:20 خبرآنلاین گزارش داده است که سید ماشاالله شکیبی، نمایندگی دورهای پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی مردم طبس و ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس ششم در جمع جانباختگان حادثه هوایی تهران قرار داشته است. او از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بود.

14:18 اسامی مصدومان این حادثه به این شرح اعلام شده است، بیمارستان پیامبران:  شهربانو شوکتی 28 ساله، امیر مزرعتی 30 ساله، علی دالوندی 30 ساله، عزت بابایی 60 ساله، محمد یاری مزرعتی یک ساله، بیمارستان امام خمینی (ره): تیمور خسروی 3 ساله،
 مصطفی مزرعتی 28 ساله،  زهره شکاری 25 ساله.  ‌مجروحان درمانگاه ساها:  محمد عابدزاده،  مریم رهنما.

13:34  پزشکی قانونی اعلام کرد کهتاکنون 37 جسد را برای شناسایی تحویل گرفته است. اورژانس کشور نیز گزارش داده است در کل 9 مصدوم به 2 بیمارستان منتقل شدند. از این تعداد یک مصدوم جان خود را از دست داد و حال دو مصدوم دیگر خوب نیست. که از تعداد 8 مصدوم باقیمانده 4 نفر زن و 4 نفر مرد هستند.

13:30 خبرگزاری ها از حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران و هاشمی استاندار در فرودگاه مهر آباد خبر داده اند.

13:16 معاون بحران وزارت راه و شهرسازی گفته است که هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده و جستجو برای یافتن ان ادامه دارد.

12:59 اکرم جدیدی شاهد عینی سقوط هواپیما در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است: (دیدم) هواپیما رو به پایین در حال حرکت است و لحظه به لحظه به زمین نزدیک می‌شود سر هواپیما رو به پایین بود همین طور که حرکت آن را دنبال می‌کردم ناگهان دیدم که در محوطه پادگان ارتش با صدای مهیبی سقوط کرد. تا به حال چنین صحنه‌ای را به چشم ندیده بودم بسیار ترسیدم و به سمت محل حادثه می‌دویدم تا اگر بتوانم کمکی کنم هواپیما چند تکه شده بود و قسمت جلوی هواپیما و قسمتی که مسافران در آن حضور داشتند داخل محوطه سبز پادگان افتاد. یک سوم انتهایی هواپیما هم به بلوار شیشه مینا پرتاب شد. نزدیک محل حادثه شدم که ناگهان هواپیما با اینکه سقوط کرده بود دوباره منفجر شد و کسانی که نزدیک محل حادثه بودند گفتند باید تا جایی که می‌توانیم دور شویم چون ممکن است دوباره بنزین هواپیما منجر به انفجار جدیدی شود. نزدیک به یک ربع از اتفاق که گذشت هلی‌کوپترها آمدند و نیروهای امدادی آمبولانس، آتش‌نشانی و هلال احمر رسیدند.

12:42 بنابر اعلام مسئول اورژانس یک بیمارستان امام خمینی (ره)، وضعیت عمومی سه مصدوم حادثه هوایی امروز که به این بیمارستان منتقل شده‌اند مطلوب است.

12:41 معاون بحران وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: خلبان و تمام خدمه هواپیمای سقوط کرده ایرانی بودند. پیشتر اعلام شده بود که خلبان هواپیما اوکراینی بوده است.

بازتاب اشتباه سقوط هواپیما؛ این نقشه العربیه نشان می دهد که هواپیما در میدان آزادی سقوط کرده است!

12:27 سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخی اخبار را مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است، تکذیب کرد.

12:10 سردار احمدی مقدم رییس پلیس کشور درباره حادثه گفت: دوربین های پلیس ثبت کرده این هواپیما نقص فنی داشته و یکی از موتورهای آن قبل از سقوط آتش گرفته است.


 12:00 این پنجمین بار است که هواپیما ایران 140 سقوط می کند. فوریه ۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

11:57 هسا ایران-۱۴۰ یا ایران-۱۴۰ یک هواپیمای کوتاه برد با دو موتر توربوپراپ می‌باشد که بر پایه هواپیمای آنتونوف آن-۱۴۰ و تحت لیسانس شرکت هسا مونتاژ شده است. ایران-۱۴۰ قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاههای خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری می‌باشد. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر دو پیکربندی شود. در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد.

11:52 مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی  گفت که نباید به هواپیمای ایران 140 اجازه پرواز داده شود. لاهوتی افشا کرد: «اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.»
 
11:44 حمید حبیبی معاون سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام تیم بررسی سانحه این سازمان به محل سانحه خبر داد و اعلام کرد: این هواپیما با ساختمان‌های امنیتی و نظامی برخورد نکرده است.

11:38 با گذشت چند ساعت از سقوط دلخراش هواپیما در تهران هنوز اخبار ضد و نقیض در رسانه ها منتشر می شود. متاسفانه بسیاری از مسئولان دولتی که به نوعی با این حادثه در ارتباط اند با رسانه ها گفت و گو می کنند و اخبار نادرست در اختیار آن ها قرار می دهند. مشخص نیست ستاد کنترل بحران در این میان چه نقشی دارد و چه کسی مسئول اطلاع رسانی دقیق درباره این حادثه بسیار حساس است. بهتر این بود یکی از مسئولان ستاد بحران در نشست خبری شرکت می کرد و در باره حادثه اطلاع رسانی می کرد، نه این که هر یک از مسئولان به طور جداگانه با رسانه ها گفت و گو کند و اخبار بعضا نادرست منتشر شود.

11:32 سقوط هواپیما در تهران بازتاب بین المللی داشته است سایت روزنامه لوموند در گزارشی به این حادثه اشاره کرده است و وجود مشکل در موتور هواپیما را عامل این حادثه دانسته است. لوموند در گزارش خود به تحریم ها علیه ایران اشاره کرده است و گفته است که ایران در سالهای اخیر برای خرید قطعات هواپیما مشکلات زیادی داشته است.

11:25  روابط عمومی شرکت‌های هواپیمایی کشور نیز دقایقی قبل اعلام کرد: این هواپیما 42 مسافر داشت که در این حادثه 34 سال بزرگسال و 8 کودک کشته شدند.

11:24 حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با تسنیم گفت: مصدومانی که به بیمارستان منتقل می‌شوند کسانی هستند که جزو مسافران هواپیما نبوده اند. بیشتر اقدمات فعلی برای رهاسازی کسانی است که در دماغه هواپیما گیر افتاده‌اند. 20 امدادگر در حال فعالیت هستند و نیروهای پشتیبات در حال اعزام هستند. احتمالا اقدامات امداد و نجات تا یک ساعت دیگر ادامه یابد.

محدوده سقوط هواپیما
11:20 هنوز اخبار ضد و نقیض از تعداد کشته ها و زخمی های توسط نهادهای رسمی منتشر می شود که تاسف برانگیز است.

11:15
ایسنا گزارش داده است نیمی از بدنه هواپیما سانحه‌دیده در خیابان "شیشه مینا" و نیمه دیگرش نیز داخل پادگان صنایع هوایی افتاده بود.


11:14 یکی از شاهدان این حادثه به فارس گفت: واقعا صحنه دلخراشی بود. دم هواپیما وسط خیابان افتاده است. آتشی که دودش آسمان شهرک آزادی را تا لحظاتی تیره و تار کرده بود. خوشبختانه هواپیما نزدیکی‌‌ بازار هفتگی یکشنبه بازار سقوط کرد تقریبا 500 متر آن طرف‌تر و شاید کمتر؛ در غیر این صورت کلی تلفات جانی داشت.
  • 10:51  اولین تصاویر از سقوط هواپیما در غرب تهران


  • محمد ایلخانی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با  فارس، اعلام کرده است هواپیما هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند. به گفته ایلخانی؛ در این هواپیما کرو پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.
  • محلی که هواپیما در آن سقوط کرده است، منطقه مسکونی نیست. 
  • عوامل آتش نشانی در محل حادثه حضور دارند و حریق  را خاموش کرده اند.
  •  این هواپیما به شماره پرواز 5915 ساعت 9 و 18 دقیقه از فرودگاه مهرآباد به مقصد طبس پرواز کرده بود.
  • حسین در خشانی گفت: نوع هواپیما ایران 140 (آنتونف 140) است.
  • حسین درخشانی سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: این هواپیما در بلوار شیشه مینا شهرک مسکونی آزادی در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.
  • اخبارهواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاهان ایر بوده است.
  • ضد و نقیضی از تعداد کشته شدگان منتشر شده است. برخی گزارش های غیر رسمی و تلئید نشده از کشته شدن 45 نفر حکایت دارد.‫
  • ‫گفته می شود سه کودک زیر 12 سال‬ ‫و سه نوزاد در این پرواز حضور داشته اند.
سقوط هواپیمای مسافربری در تهران

۱۹ مرداد ۱۳۹۳
 یک فروند هواپیمای مسافربری صبح امروز در ساعت 9:19 دقیقه به مقصد طبس در شمال فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد.
 
به گزارش فرارو، این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بود، در حین بلند شدن دچار سانحه شد و 39 تن از سرنشینان آن جان باختند.
 
بنا به گزارشات محل سقوط هواپیما مسکونی نبوده و در مجاورت پادگان ارتش قرار داشته و خلبان پس از آگاهی از نقص فنی در حال بازگشت به فرودگاه بوده است. بنابه آخرین گزارشات در این حادثه ۴۵ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شده اند که حال آنان وخیم گزارش شده است. عکس های لحظه به لحظه از خبرگزاری های داخلی ایرنا، ایسنا، فارس و مهر را در زیر می بینید.
 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا