واحد تربیتی فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) یزد، یکشنبه چهارم مرداد یکی دیگر از سلسله جلسات تربیتی ویژه کادر این مجموعه را برگزار نمود.

به نقل از خبرنگار فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) در این نشست حجت‌الاسلام محمدباقر متوسل از اساتید حوزه و دانشگاه ضمن یادآوری برخی مباحث جلسه قبل به بیان برخی ویژگی‌های اخلاقی و بایدها و نبایدها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی پرداخت.

حجت‌الاسلام متوسل در ابتدا به مرور برخی توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) در بیان خصوصیات و ویژگی‌های شیعه پرداخت. وی به اندیشه و تفکر و ایمان‌گرایی و سود رسانی به عنوان دو ویژگی مهم اشاره نمود. متوسل ادامه داد: قدم بعدی سراغ کسب ایمان و اعتقاد به خدواند رفتن است. حسابرسی نیز مؤلفه دیگری بود که متوسل بیان نمود. وی اضافه کرد: حسابرسی سه مرحله دارد: مشارطه، مراقبه، محاسبه. وی در این زمینه به این روایت اشاره کرد که می‌فرماید: زیرک‌ترین زیرک‌ها کسی است که حساب نفسش را برسد و به فکر بعد از مرگش باشد.» و گفت: قبل از یک مسافرت چند روزه برنامه‌ریزی می‌کنیم و خود را آماده می‌نماییم ما ابدیت را در پیش داریم برای سفر ابد چه کرده‌ایم؟!   

تقوا، پاکی و امانتداری ویژگی‌های دیگری بود که متوسل به آن‌ها توصیه نمود. وی اضافه کرد: امانتداری از چیزهایی است که دین و آیینی نمی‌شناسد. یکی دیگر از ویژگی‌های شیعه از منظر امام عسکری(ع) این است که مؤمن که دل به چیزی ببندد که وی را خوار سازد. پرهیز از ریاست‌طلبی نیز توصیه بعدی متوسل بود. وی خاطرنشان کرد: اگر جایی مرئوس و زیردست قرار گرفتی مراقب باش. وی به نمونه‌ای از ولایت‌پذیری و فرمانبری از زیردست از شخصیت آیت‌الله بهاءالدینی نیز اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به موضوع حسادت به عنوان یکی از آسیب‌ها و رذائل اخلاقی پرداخت و گفت: حسادت در همه وجود دارد که البته مقدار آن متفاوت است باید روی آن کار کرد. اگر از کسی کمتر از حقش تعریف کنی حسادت است. حسودی یعنی شخص تاب تحمل دیدن خوبی در دیگران را ندارد. وی افزود: مشکل این‌جاست که وقتی حسادت آمد ده‌ها گناه از کنار آن بیرون می‌زند وقتی حسادت آمد همه چیز را می‌سوزاند و پیش می‌رود. بعضی وقت‌ها ما متوجه نیستیم چقدر گناهی که انجام می‌دهیم بزرگ است. فرد در کنار حسادت ورزیدن غیبت می‌کند، تهمت می‌زند، دروغ می‌بندد و...

متوسل در ادامه مشکلات و آسیب‌های ناشی از غیبت را بیان نمود و تصریح کرد: ریشه بسیاری از گناهان ما حسادت است. وقتی شخص حسادت می‌ورزد به اول کسی که ضرر می‌کند خودش است. امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: ای حسد! تو چه صفتی هستی که قبل از این‌که به شخصی که به او حسادت می‌ورزند ضربه بزنی به فرد حسود لطمه می‌زنی؟! وی افزود: آثار حسادت در چهره فرد پیداست وقتی این چنین چهره‌اش را خرد کند با درونش چه می‌کند؟!

محمدباقر متوسل گفت: در حوزه اخلاق سه رابطه تعریف می‌شود: 1. رابطه ما با خدا؛ (اطاعت از خدا و ادب نگه‌داشتن در محضر او) 2. رابطه انسان با خود؛ در سوره حشر خداوند اشاره می‌فرماید که خدا را فراموش نکنید که منجر به خود فراموشی می‌شود. خودفراموشی هم مثل خودکشی مهم است. 3. رابطه بین ما و مردم؛ که به دو دسته‌ی رابطه ما با اطرافیان (رابطه خانوادگی) و رابطه ما با اجنماع (روابط اجتماعی) تقسیم می‌شود. این‌جا گناهانی چون غیبت و دروغ و .... نمود پیدا می‌کند بیشترین مشکلات اخلاقی ما در رابطه با دیگران است.

حجت‌الاسلام متوسل در پایان راهکارهای درمان بیماری حسد را این‌گونه برشمرد:1. درمان اورژانسی (فوری) شامل تعریف کردن از شخص در توانمندی‌هایی که دارد و هدیه دادن. 2. درمان دراز مدت شامل دنبال مهارت افزایی رفتن و روی رذائل اخلاقی خود کار کردن. وی در پایان دو کتاب مفید (شعله‌های سرد حسد و اخلاق در قرآن) در این زمینه نیز به مخاطبان خود معرفی نمود.

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا