عمليات بازسازي و مرمت قلعه بدافت ابرکوه به پايان رسيد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل اظهار داشت: اثر تاريخي قلعه بدافت در بخش بهمن شهرستان ابرکوه و در روستاي بدافت واقع گرديده است. قدمت این قلعه با توجه به ساختار، طرح و مصالح ساختماني مورد استفاده در آن، از جمله خشت هايي به ابعاد 40*20*10 سانتي متر، به دوره تاريخي و احتمالاً به عصر ساساني مربوط است.

محسن ذاکری نیا افزود: قلعه داراي نقشه اي مدور با يک برج و يک ورودي و سردر است. واحد هاي مسکوني در داخل حصار قرار دارند. مصالح استفاده شده در بنا خشت و گل مي باشد و تزئينات بنا در قسمت ورودي آن است که شامل نقوش هندسي با خشت و گل می باشد. در بيرون حصار و به دور قلعه خندق وجود دارد که حصار چينه اي قلعه را از خاک هاي ناشي از گودبرداري آن ساخته اند. از ويژگي هاي اين اثر، طرح و پلان مدور قلعه و خندق دور آن می باشد.   

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: عمليات مرمتي اين قلعه شامل زيربندي و استحکام بخشي با خشت خام، جمع آوري اندودهاي فرسوده پشت بام، اجراي طاق ضربي با خشت و ملات گچ، اجراي ديوارچيني با خشت خام، اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي اندود رويه و بدنه، اجراي خاکريزي و تسطيح شيب بندي پشت بام و برخی موارد دیگر بوده که اکنون به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: وجه تسميه قلعه بدافت متاثر از نام روستا مي باشد.

گفتنی است: این بنای ارزشمند تاریخی در سال 1386 با شماره ثبتی 22115 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا