چگونه احترام دیگران را جلب کنیم؟// اطلاع رسانی یزد

یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد.

احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسی است و خود فرد آن را به دست می آورد. با اینکه همه ی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید.

مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری و خوب لباس پوشیدن است. این عوامل به شما کمک می کند تا احترامی را که شایسته شماست کسب کنید.

اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد.

احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترامید. اگر به دیگران احترام نگذارید، مردم شما را به چشم انسانی بی محبت نگاه می کنند که قادر به درک ارزش وجودی دیگران نیست.

از طرف دیگر، فردی که از دیگران دلجویی و حمایت می کند و به افکار و ایده های آنها گوش می دهد، خیلی راحت احترام سایرین  را جلب می کند.

یکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان، احترام گذاشتن به خود یعنی درک ارزش وجودی خود، داشتن برخوردی مؤدبانه و محترمانه با خود است.

ممکن است برای کنار آمدن با ناتوانی های خود، خود را تحقیر کنید، اما این نوع رفتار به دیگران نشان می دهد که شما ارزش احترام آنها را ندارید. پس برای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید.

داشتن اعتماد به نفس نیز در جلب احترام دیگران تاثیر گذار است. مطمئن از خود بودن، بدون حس تکبر و خودبینی نشان دهنده این است که شما از قابلیت ها و توانایی های خود آگاهید و قابل احترامید.

اگر خودتان به توانایی های خود باور داشته باشید و اجازه بدهید که دیگران نیز از قابلیت های شما آگاه شوند، قادر خواهید بود که به راحتی احترام آنها را به خود جلب کنید.

اما به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس بیش از حد برعکس این عمل می کند و شما در نظر دیگران فردی خودخواه و از خود متشکر نشان خواهد داد و باعث می شود آنها هیچ احترامی برای شما قائل نشوند.

داشتن قدرت تصمیم گیری یکی دیگر از جنبه های جلب احترام دیگران است. این عامل نیز با اعتماد به نفس رابطه ای نزدیک دارد، چرا که اگر شما از خودتان مطمئن باشید، برای گرفتن تصمیم درست در موقعیت های مختلف تردیدی به دل راه نمی دهید. اگر بتوانید با اطمینان و بدون هیچگونه تردید و دودلی تصمیم گیری کنید، باعث می شود اطرافیانتان به شما اعتماد پیدا کنند.

با اینکه گرفتن مشورت و نظرخواهی از دیگران هم در این زمینه اهمیت دارد، اما در آخر، این شما هستید که باید تصمیم بگيريد. اگر بدون نشان دادن هيچگونه علائمي از ترديد تصميمات درست اتخاذ کنيد، ديگران به اين قابليت و قدرت شما احترام خواهند گذاشت.

نحوه لباس پوشيدن هم در جلب احترام اطرافيان تاثير مستقيم دارد. با اينکه پوشيدن لباس هاي عادي و راحت در اکثر محيط هاي کاري قابل قبول است، اما خودتان شاهد هستيد که افرادي که در شرکت يا محل کار سمت هاي بالاتري دارند معمولاً فراتر از حالت عادي لباس مي پوشند.

با اينکه لباسهاي شما نشان دهنده توانايي ها و قابليت هاي شما نيست، اما اطرافيانتان معمولاً از روي لباس پوشيدن شما درموردتان قضاوت مي کنند.

از اين رو بايد سعي کنيد که هميشه برازنده و خوش لباس باشيد. اينکار در جلب احترام دوستان و اطرافيانتان به شما کمک مي کند.

مهمترين مسئله اي که در مورد احترام، بايد بدانيد اين است که احترام چيزي نيست که ديگران به طور خودکار به شما عرضه کنند، بلکه خودتان بايد آن را کسب کنيد. مي توانيد با احترام گذاشتن به خودتان و ديگران، داشتن اعتماد به نفس کافي، نشان دادن اقتدار در تصميم گيري ها و همچنين خوب لباس پوشيدن احترام اطرافيانتان را جلب کنيد .

منبع: اينترنت

تهيه و تنظيم: مرکز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فا.ا.يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا