موسسه کوثر یزد با صدور جوابیه ای نسبت به انتشار مطلب "فلسفه وجودی پدیده ای در یزد به نام باغ شهر تفت یزد " در یزدفردا  واکنش نشان داد.

به گزارش یزد فردا، متن نامه موسسه کوثر یزد که در این رابطه به یزد فردا واصل شده است به شرح ذیل می باشد:

مدیریت محترم سایت یزدفردا

باسلام

احترما، ضمن آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی، با عنایت به انتشار مطلبی با عنوان "فلسفه وجودی پدیده ای در یزد به نام باغ شهر تفت یزد " به قلم منتقد محترم آقای علیرضا پویافر در آن سایت خبری، شایسته است دستور فرمایید جوابیه موسسه کوثر یزد به منظور تنویر افکار عمومی در همان سایت خبری منتشر شود.

  1. قبل از هر سخن لازم می دانیم از ظرافت، دقت نظر و توجه اصحاب محترم رسانه و جراید و منتقدین محترم در استان دارالعباده و دارالعلم یزد که از آغاز و اوان شروع به کار فعالیت مجتمع 2000 هکتاری کوثر یزد، با نظرات سازنده و موثرخویش؛ مسئولان این موسسه را در پیمودن مسیر درست و کارشناسانه، یاری رسانده اند صمیمانه تقدیر و تشکر نماییم. بی تردید انتقادات سازنده و دلسوزانه نه تنها مشکل ساز و دردسر آفرین نیست بلکه همچون چراغی در مسیر راه ایجاد این مجتمع عظیم خواهد بود که هر تلاشی در جهت تحقق آن، کوششی برای تامین آب مورد نیاز مردم شریف استان به شمار می رود. مبرهن است هر گونه تبعات مثبت و یا منفی پروژه فرهنگی، تفریحی و گردشگری کوثر به دلیل ابعاد وسیع و گسترده آن بر روی کل استان تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع، بر مسئولیت موسسه کوثر یزد در این رابطه افزوده و اهمیت بهره گیری از نظرات سازنده همه دلسوزان را دوچندان ساخته است.
  2. همانگونه که مستحضرید یکی از مهم ترین اهداف موسسه کوثر یزد از زمان آغاز فعالیت در مسیر احداث مجتمع گردشگری توریستی کوثر یزد، مشتری مداری و اطمینان بخشی به مشتریان عزیزی است که با سرمایه گذاری در این طرح عظیم، انتظار ارزشی افزوده برای سرمایه های خود را دارند. مطالبی که به قلم منتقد محترم به رشته تحریر در آمده و به زعم نامبرده، رشد چشمگیر قیمت زمین های مذکور مورد مذمت قرار گرفته است در حقیقت صحه ای بر تحقق این هدف مهم که همان "سود آوری برای سرمایه گذاران در این طرح عظیم" می باشد، است و انتظار آن بود در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، زمانی که موسسه کوثر یزد با برنامه ریزی سنجیده و کارشناسانه و بهره گیری از نظرات ارزشمند نخبگان و خبرگان عرصه های معماری و شهرسازی، در قالب یک هیات ژوری که به نوبه خود در استان کم سابقه است، به وعده خود عمل می نماید مورد تقدیر قرار گیرد نه این که به واسطه عمل به تعهدات خود نسبت به مشتریانش، مورد بازخواست و بی مهری واقع شود. اگر موسسه کوثر نتوانسته بود سود آوری را برای مشتریان عزیز این طرح محقق سازد جای سئوال داشت و نه امروز که به لطف خداوند متعال و همراهی همه مسئولان و دلسوزان استان، شاهد اجرای موفقیت آمیز طرح مذکور هستیم به نحوی که علاقه مندان به مشارکت در این طرح به نحو چشمگیری رو به افزایش می باشد. تردیدی نیست که جلب نظر مشتریان عزیزی که صرفا بر روی نقشه و بر اساس اعتماد به سابقه موسسه کوثر یزد اقدام به خرید قطعاتی از زمین های مذکور کرده اند برای مسئولان و متولیان این موسسه، موفقیت محسوب شده و کوثر یزد بر تداوم مشی مشتری مداری خود تا پایان تحقق این پروژه تاکید دارد.
  3. تدابیری اندیشیده شده است تا مشتریان عزیز بر اساس مدت سرمایه گذاری در طرح، از سود آوری آن نیز بهره مند خواهند شد. لذا علاقه مندان به سرمایه گذاری در این طرح، در هر مقطع از زمان که برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی نمایند می توانند ضمن مشارکت در تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای خط انتقال آب به استان یزد، از ارزش افزوده سرمایه های خویش نیز بهره‌مند شوند.
  4. یادآور می شود تحقق این پروژه عظیم، که به لحاظ ابعاد و حجم برنامه ریزی های صورت گرفته، بزرگ ترین مجتمع فرهنگی، تفریحی و توریستی در کشور محسوب می شود، می تواند محيط و فضاي جديدي جهت سرمايه‌گذاري، درآمدزایی واشتغالزایی را در استان يزد فراهم آورد و با توجه به اقدامات کارشناسی و دقیق صورت گرفته در این مجتمع، انشاا... شاهد احداث مجتمعی بزرگ، پیشرفته و شکوفا در این مکان خواهیم بود. اين پروژه عظيم كه با مشاركت برترين مشاورين و پيمانكاران كشوري و استاني در دست اجراست، تمامي كانال هاي تخصصي خويش از جمله مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور را كسب نموده و هيات ژوري متشكل از صاحبنظران دانشگاهي و فعالان عرصه معماري و شهرسازي استان بر روند اجراي كار نظارت داشته و نظرات جمعي آنان لحاظ گرديده است. لذا نظر منتقد محترم مبني بر غيركارشناسي و غيرمفيد بودن طرح، نظري شخصي تلقي شده و انتظار آن است يك فرد با تکیه بر اطلاعات محدود در عرصه شهرسازي، نظر خويش را بر نظر انبوهي از متخصصان و كارشناسان امر مقدم و ارجح ندانسته و انتظار نداشته باشد كه ديدگاه شخصي و اهداف دلبخواه ايشان ملاك عمل موسسه كوثر يزد قرار گيرد.
  5. منتقد محترم بدون در نظر گرفتن واقعيت هاي كنوني جامعه و فلسفه وجودي موسسه كوثر يزد طي سالهاي طولاني، فعاليت موسسه كوثر يزد را براي تامين منابع مالي آب استان يزد ضروري ندانسته و خواستار تامين هزينه هاي مالي اجراي خط انتقال آب به صورت تمام قد از سوي دولت محترم مي باشد. نظر منتقد عزيز را در اين رابطه به نحوه و تامين منابع مالي خط اول انتقال آب به استان يزد جلب نموده و يادآور مي شويم در زمان آغاز عملیات اجرایی خط اول انتقال آب نیز، اين موسسه با استفاده از تمركز كمك‌هاي مادي مردم شريف استان يزد و انجام فعاليت‌هاي اقتصادي، توانست اولين بخش از مبلغ و اعتبار ايجاد خط اول انتقال آب را فراهم آورد. بي شك اگر ملاك كار در آن مقطع زمانی، نظر منتقد محترم بود شايد امروز همچنان چشم انتظار تكميل خط اول انتقال آب بوديم! واقعيت آن است كه طرح های انتقال آب، طرحهایی بسیار پرهزینه بوده و با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، تحقق كامل اعتبارات براي اجراي خطوط عظيم انتقال آب برای دولت ناممکن و پروسه ای بسيار زمانبر خواهد بود. فلسفه وجودي موسسه كوثر يزد نيز در همين رابطه تعریف و خشت بناي اول موسسه كوثر يزد نيز از سوي بزرگان استان با هدف تامين منابع مالي برای اجراي پروژه هاي آبرساني با هدف تسريع در اجراي اين پروژه ها گذاشته شده است. نباید از یاد برد که بخش اعظمی از هزینه های اجرای پروژه های انتقال آب یزد، بر عهده استان می باشد و طرح عظیم مجتمع 2000 هکتاری کوثر نیز با همین رویکرد و برای تامین منابع مالی موردنیاز در دست اجراست. حال اين كه منتقد محترم همدلي و همكاري مردم و مسئولين استاني را براي كمك به تسريع در پروژه خط دوم انتقال آب ضروري ارزيابي نمي کنند جاي سئوال دارد.
  6. شبهه منتقد عزيز در خصوص توان موسسه كوثر يزد برای تامین منابع مالي براي اجراي پروژه های آبرسانی به استان يزد نيز ناشي از كم اطلاعي و عدم شناخت و آگاهي كافي در اين رابطه است . به استحضار مردم شريف استان يزد مي رساند موسسه كوثر يزد تاكنون بالغ بر 200 ميليارد ريال براي اجراي خط دوم انتقال آب هزينه نموده و حتي بخشي از  هزینه های ترمیم تخريبهاي ايجاد شده در خط اول انتقال آب، در روزهاي سخت و دشوار قطعي آب انتقالی را پرداخت کرده است.
  7. همچنین در رابطه با شبهات متعدد مطرح شده توسط منتقد گرامی که بیشتر ارائه نظرات و دیدگاههای شخصی بوده و فاقد ارزش کارشناسی و اجرایی است نیز به استحضار می رساند کار لوله‌گذاری بیش از 30 کیلومتر از خط انتقال با توان انتقال 500 لیتر بر ثانیه پساب به محل زمین‌های دو هزار هکتاری به پایان رسیده و انشاا... با پایان مراحل ساخت تصفیه‌خانه تکمیلی، مسئله بهره برداری از پساب محقق خواهد شد. پساب حاصل از اجرای این طرح قرار است زمینه‌ساز ایجاد بیش از 1200 هکتار فضای سبز در شهر یزد شده و چالش نگران کننده کمبود سرانه فضای سبز استان و خشکی بی‌سابقه بسیاری از باغات شهری و محله‌ای یزد را جبران نماید. در همین رابطه یادآور می شود برای اولین بار در کشور طرح اجرای تصفیه تکمیلی پساب در مجتمع گردشگری کوثر یزد در دست اجراست به نحوی که بر اساس برآوردهای اولیه، اجرای این طرح نو و عظیم در حوزه تصفیه آب فاضلاب، بالغ بر 140 میلیارد ریال هزینه در پی دارد که موسسه کوثر یزد، برای رفع هرگونه شائبه زیست محیطی در بهره برداری از پساب در زمین‌های کوثر و ارائه کاری با استاندارد و کیفیت در سطح استان و کشور، هزینه اجرای آن را متقبل شده است.
  8. در پایان بار دیگر با استقبال از نظرات و انتقادات سازنده همه صاحبنظران عزیز در استان در مسیر اجرای هر چه موفق تر این طرح عظیم، انتظار می رود منتقدان گرانقدر از یاد نبرند که عواید این طرح، صرفا برای تامین آب موردنیاز استان یزد به عنوان ضروری ترین و مهم ترین نیاز کنونی استان، هزینه شده خواهد شد. تردیدی وجود ندارد كمبود آب بر روي همه بخش هاي استان تاثير بسيار منفي گذاشته و حیات این خطه غنی و تاریخی را با مشکل مواجه خواهد ساخت. لذا همه دلسوزان بايد به اين مسئله اهتمام داشته و در بیان نقطه نظرات خود این مهم را مدنظر قرار دهند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا