پس از اکران فیلم "با دیگران" به عنوان اولین قدم دهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی جلسه نقد و بررسی فیلم با حضور ناصر ضمیری کارگردان و محمدرضا حاجی غلامی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

پس از اکران فیلم "با دیگران" به عنوان اولین قدم دهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی جلسه نقد و بررسی فیلم با حضور ناصر ضمیری کارگردان و محمدرضا حاجی غلامی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد.

حاجی غلامی در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر از این فیلم به عنوان یک فیلم اولی بسیار خوش ساخت، گفت: چند نکته کلیدی در این فیلم به چشم می خورد یکی فیلمبرداری فوق العاده خوب روزبه رایگا و کارهایی که روی رنگ و نور فیلم انجام شده و بسیار به فیلم کمک کرده است. نکته بعد وجود سه لکه خون در ابتدا، میانه و انتهای فیلم است که کارگردان به خوبی داستان فیلم را بر اساس آن روایت می کند.

حاجی غلامی همچنین با ذکر مثال هایی از نکات فنی کارگردانی، کات های مناسب و ... به بررسی تخصصی فیلم پرداخت و از ضمیری به عنوان آینده فیلمسازی ایران نام برد.

ناصر ضمیری کارگردان فیلم نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین هنرمندان یزد به ذکر نکاتی از فیلم پرداخت. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص نماهای نزدیک در فیلم و اینکه آیا جود این نماها از قبل پیش بینی شده بود گفت: تمام فیلم بر اساس فیلمنامه ساخته شده و همه نماها در فیلمنامه ذکر شده است. من با دکوپاژ سر صحنه نمی روم و در واقع سر صحنه تصمیم می گیرم میزانسن چگونه باشد. میزانسن های فیلم بداهه است اما تمام نماها فکر شده است. در فیلمنامه "با دیگران" تمام جزئیات نوشته شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ریتم کند فیلم نیز گفت: من ریتم را بر اساس جهان فیلم تصویر می کنم. اساسا دوست ندارم مخاطب را هیجانزده کنم. قصد داشتم مخاطب آرام آرام همراه فیلم باشد به همین علت، روایتی که انتخاب کردم بر خلاف روایت های معمول سینماست. همانگونه که در فیلم هم شاهد بودید شخصیت اصلی از امیر حسین شروع می شود به آرزو سپس به طاهره بعد عموی طاهره و بعد به یعقوب می رسد و در نهایت امیر حسین و یعقوب در کنار هم قرار می گیرند. واقعیت این است که روایت سختی را برای این فیلم انتخاب کردم.

ضمیری در بخش دیگری از برنامه  توصيه هايی به جوانان فيلمساز يزديی برای ساخت فيلم کوتاه کرد. ضمیری از فیلمسازان موفق فیلم کوتاه است به طوری که فيلم شير تلخ ساخته ضمیری برنده ٣٣ جايزه از جشنواره های معتبر شده است.

گفتنی است فیلم " با دیگران" جایزه ی ویژه ی هیئت داوران از هفدهمین جشنواره ی بین المللی "مذهب امروز" – ایتالیا و دیپلم افتخار ویژه ی هیئت داوران برای نویسندگی و کارگردانی، از بخش بین الملل سی و دومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر – تهران را کسب کرده است. این فیلم همچنین بهترین فیلم از نگاه منتقدان جشنواره مومبای هند است و در بسیاری از جشنواره های معتبر بین المللی به نمایش در آمده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا