معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد از صدور 200 قلم کالای صادراتی استان یزد در سال گذشته به 59 کشور خارجی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان، ناصر رحیمی در گفتگو با خبرنگار این واحد اظهار داشت: خوشبختانه در میزان صادرات استان از نظر حجمی و ارزش ریالی دارای رشد قابل ملاحظه ای هستیم که در سال گذشته 11 درصد از نظر وزنی و از نظر ارزش مالی به میزان 6.3 درصد در مقایسه با سال 92 افزایش داشتیم.

وی با بیان این که بخشی از صادرات کالاها از سایر گمرکات انجام می شود افزود: میزان صادرات در این زمینه 650 میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

این مقام مسئول عمده کالاهای صادراتی را کاشی و سرامیک، پسته، فرش دستباف، سیم، کابل و... عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان که بیش از 92 درصد را شامل می شودکالاهای صنعتی تشکیل می دهد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد 10 بازار برتر صادراتی استان را کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هلند، ترکیه، سوریه، هند، ترکمنستان، گرجستان و امارات برشمرد و گفت: این کشورها از عمده خریداران کالاهای ایران هستند که در سال گذشته بیش از نیمی از صادرات استان به کشور عراق صورت گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین افغانستان با سهم 15.2 درصد از ارزش کل صادرات، پاکستان با سهم 10 درصد از ارزش کل صادرات، و پس از آن هلند، ترکیه، سوریه، هند، ترکمنستان، گرجستان، امارات متحده عربی ده کشور برتر مقصد صادراتی می باشند.

وی اضافه کرد: همچنین 54 درصد از صادرات استان صرفا تولیدات کاشی و سرامیک بوده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد با اشاره به صادرات استان یزد و رتبه این استان در زمینه صادرات گفت: استان یزد رتبه دهم را در این حوزه دارد.

رحیمی عنوان کرد: از بین کالاهای صادراتی در سال 1393، کاشی با سهم 53.7 درصد از ارزش کل صادرات، پسته با ارزش 5 درصد از ارزش کل صادرات، شیشه با سهم 4.9 درصد، کابل با سهم 3.8 درصد، هیدروکربن با سهم 3.6 درصد از ارزش کل صادرات، کیسه فریزر 2.8 درصد، اکسید مولبیدن 2.6 درصد، ظروف شیشه ای با سهم 1.4 درصد از ارزش کل صادرات، موکت با سهم 1.3 درصد از ارزش کل صادرات به ترتیب ده کالای عمده صادراتی استان می باشد.

وی همچنین از برگزاری 16 نمایشگاه تخصصی در استان خبر داد افزود: نمایشگاه گل و گیاه و باغبانی، فضای سبز- نساجی و چرم- ضیافت(ماه رمضان)- مبلمان صنعت ساختمان- تاسیسات سرمایشی و گرمایشی- خودرو و کامپیوتر- تلفن همراه، تبلت و ارتباطات سراسری- صنایع دستی- کابینت، معماری داخلی، دکوراسیون، لوستر، چراغ های تزیینی و روشنایی- کاشی و سرامیک- تخصصی لوازم خانگی و تجهیزات منزل- فرش دستباف؛ از نمایشگاه های برگزار شده استان در سال گذشته بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا