محسن اختياري

طبق آماری که اخیرا از جانب  قوه قضاییه اعلام گردیده  سه استان  تهران , ایلام و یزد  به عنوان جرم خیزترین استانهای کشور اعلام شده اند ؟!

قطعا خواندن چنین مطلبی در خصوص استان دارالعباده یزد هر مخاطبی را به شگفتی وا می دارد ؛

استان یزد که از دیر باز همواره با شاخصه های  سلامت و امنیت شهره خاص و عام بوده چگونه با چنین آمار عجیبی مواجه می شود ؟!

در خصوص این موضوع مطالبی قابل بیان است که مشخص می نماید واقعیت امر با آمار ارائه شده کاملا متفاوت و حتی متناقض است .

اصولا برای سنجش هر پدیده ای در جامعه شاخصهایی مورد ارزیابی قرار می گیرد که اگر این شاخصها به درستی انتخاب نشود , ذهنیت و نتیجه ای کاملا متفاوت از واقعیت به مخاطبان ارائه خواهد نمود , لذا لازم است مسئولین امر دقت کافی در انتخاب شاخصها بنمایند تا نتایج حاصله تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشد .

در خصوص موضوع مورد بحث یعنی ارزیابی میزان جرم خیزی استانهای کشور شاخصی که مورد بررسی قرار گرفته , تعداد پرونده های ثبت شده در دادسراها در یکسال قبل از آن بوده, که این آمار بنا بر دلایلی نتیجه ای کاملا خلاف واقع و گمراه کننده در مورد استان یزد ارائه نموده است .

دلیل اول برای این اشتباه محرز اینستکه علی الظاهر در سالهای قبل روال براین بوده که بسیاری پرونده ها ثبت نمی شده , اما بنا بر تصمیمات اتخاذ شده تمامی پرونده های سالهای اخیر نیز در سال 93 ثبت گردیده و به عبارتی آمار ارائه شده در خصوص استان یزد مربوط به  سه چهار سال اخیر است نه یک سال , که اگر بنا بر واقعیت, آمار مربوط به هر سال محاسبه گردد, استان یزد طبق معمول جزء امن ترین و کم جرم ترین استانهای کشور قرار می گیرد .

ازجانب دیگر ثبت بسیاری پرونده های ساده در استان یزد نشان از قانونمندی و قانون مداری مردم شریف دارالعباده دارد که برای هر مشکل کوچکی از راه قانون اقدام نموده و به مراجع قضایی مراجعه می نمایند .

اما برای آنکه مسئولان امر به آماری واقعی دست پیدا کنند بهتر است معیارهای مناسبتر و دقیقتری را مورد ارزیابی قرار دهند , مثلا میزان جرم های سنگینی مانند قتل , سرقت یا آدم ربایی را مورد بررسی و سنجش قرار دهند , که در آن صورت قطعا طبق معمول و واقعیت , استان مومن پرور یزد جزء امن ترین و کم جرم ترین استانهای کشور قرار می گیرد .

به امید فرداهایی بهتر .         

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا