امید حسین مرشدی

در نگاه اول، در بدو ورود به هر استانی، مرکز استان از هر منظر غنی ترین و محل تمرکز قدرت به شمار می آید. اینجا مرکز استان با دارا بودن بیش از نیمی از جمعیت و 80-75 درصد ورزشکاران مدال آور، صاحب عنوان کشوری و ملی پوش، چه سهمی از ورزش استان را داراست؟

جالب است بدانید سرانه ورزشی استان (میانگین فضای ورزشی اختصاص یافته برای هر شهروند) در کشورهای پیشرفته 2.5 مترمربع و در کشور ما ایران تنها 0.7 متر مربع است، این در حالی است که آمار، رقم تقریبی 0.6 متر مربع را برای استان یزد نشان می دهد. حال این سوال مطرح می شود در این بین، مرکز استان از چه جایگاهی برخوردار است؟ شاید برای عده ای تعجب آور باشد اما متاسفانه این یک واقعیت است که سهم مرکز نشینان به ظاهر غنی در این استان کمترین است، فقط 0.4 مترمربع سرانه فضای ورزشی برای هر شهروند!!؛ چرا؟

بر اساس کدام برنامه ریزی مدون، نگاه عادلانه و کارشناسی که حاصل دست رنج آقایان در ادوار مختلف بوده، هم خوانی دارد؟!

با وجود بیماری های دیابت، فشار خون، سرطان و .... از یک سو، آلودگی های زیست محیطی از سوی دیگر، بر چه مبنایی بر طبل اشاعه ورزش برای ایحاد جامعه سالم می کوبیم؟!!

چه سالن ها و تاسیسات ورزشی که در برخی مناطق از ابتدای سال تا به حال یکبار هم دربشان گشوده نشد و در حال خاک خوردن است یا سالنی که بر اساس نگاه کارشناسی دقیق در فلان منطقه استان چون مشتری ندارد به محل نگهداری دام تغییر کاربری داده، واقعاً چرا؟

مرکز استان در عین نزدیکی جغرافیایی در سالیان متمادی از چشم مسئولان به دور مانده است و نیازسنجی هدفمند جای خود را به اعمال نظرهای سلیقه ای آقایان با هر هدفی اعم از کسب محبوبیت و ... داده است.

بعد از گذشت این همه سال و ادعا، هنوز مرکز استان قابلیت میزبانی مطلوب تورتمنت یا رقابت های المپیاد گونه حتی در سطح کشوری در چند رشته ورزشی را هم دارا نیست، چه برسد به رقابت های بین المللی. این در حالی است که با تمرکز بهترین امکانات نظیر فرودگاه، هتل، مجموعه سازمان ها، شهرستان یزد می تواند بهترین گزینه میزبانی استان باشد.

ما ماندیم و مجموعه شهید پاک نژاد (کلوپ حنا) فرسوده ای که هنوز هم با گذشت نیم قرن آبروداری می کند و مجموعه بزرگ شهر یزد (طلاییه) با حال و روز اعتبار مالی که امروز شاهدیم، امید که آیندگان در چند دهه آتی از آن بهرمند شوند.

این روزها، ورزش شهرستان یزد به همگان اثبات کرد که یازده ماه بدون مدیر، تنها با یک سرپرست می توان رکورد دار بود، حالا کی سکاندار ورزش استان به مرکز نگاهی از سر اعتنا و تفقد می کند و مدیر جدید را معرفی می کند، ما هم نمی دانیم...

 به امید آینده ای روشن برای ورزش یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا