با تأکید بر نقش اساسی اجرای عدالت در حل تمامی مسایل و مشکلات جامعه

استاد دانشگاه علوم حدیث، عصر یکشنبه دهم خردادماه جاری در نشست هم اندیشی با استادان دانشگاه یزد با تأکید بر نقش اساسی اجرای عدالت در حل تمامی مسایل و مشکلات جامعه، خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه دانشگاهیان باید عدالت باشد.

 مصطفی دلشاد تهرانی در این نشست که با حضور رییس و جمعی از اعضای هیأت علمی و مسؤولان دانشگاه یزد برگزار شد، نظریه پردازی، ایجاد ساختار و مدل سازی برای اجرای عدالت را سه گام اساسی برای تحقق عدالت در جامعه برشمرد و با استناد به جملاتی از کتاب نهج البلاغه، به تبیین دیدگاه امام علی (ع) در این زمینه پرداخت.

وی بی عدالتی را ریشه تمامی مسایل و مشکلات جامعه ذکر کرد و افزود: امام علی (ع) اسلام را همانند چراغی توصیف می کند که نور آن عدالت است. دکتر دلشاد تهرانی دم زدن از اسلام بدون برقراری عدالت را بیهوده خواند و تأکید کرد: عدالت ملاک و معیار تمام امور مادی و معنوی جامعه است تا آنجا که حتی توحید هم با عدالت سنجیده می شود.

این نویسنده و محقق دانشگاهی در ادامه به تبیین مفهوم عدالت از دیدگاه امام علی (ع) پرداخت و اظهار کرد: قرارگرفتن هرچیز در جای خودش، برقراری عدل و داد، مساوات در برابر قانون، رعایت حقوق واعتدال مفاهیمی هستند که در بیانات امام علی (ع) برای عدالت ذکر شده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ملازمات عدالت پرداخت و گفت: بنا به فرمایش مولا علی (ع) آزادی، اخلاق، حقوق و قانون چهار ملازمه عدالت هستند که بدون آن ها عدالت معنا و مفهومی ندارد.

 دلشاد در ادامه این نشست به حوزه های هشتگانه عدالت در اندیشه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: اجرای عدالت به طورکلی حوزه های فرد، خانواده، اجتماع، سیاست، مدیریت، اقتصاد، قضاوت و فرهنگ را در برمی گیرد و تحقق آن در هریک از این حوزه ها نیز ملازمات خاصی دارد.

استاد دانشگاه علوم حدیث در پایان این نشست در پاسخ به سؤال یکی از حاضران، به تبیین راهبرد اساسی امام علی (ع) و سایر ائمه (ع) در مواجهه با وقایع زمان خودشان پرداخت و گفت: این راهبرد بر چهار پایه حفظ اسلام، حفظ انسجام امت اسلامی، تفکیک اسلام راستین از اسلام دروغین و تربیت فرد و جامعه استوار است و تمامی تصمیمات، اعمال و رفتار این بزرگان بر همین مبنا قابل درک است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری به لوازم عدالت در حوزه مدیریت اشاره کرد و شایسته سالاری، برقراری نظام گزینش و امنیت شغلی، تبیین و تعریف امور، تأمین معیشت کارکنان به اندازه کافی و کامل، شفاف سازی، نظارت و پی گیری، حسابرسی، ارزشیابی، پاداش و مجازات، آموزش و تربیت و بسامان سازی روندها را مهمترین لوازم برقراری عدالت مدیریتی از دیدگاه امام علی (ع) برشمرد.

مشروح سخنان دکتر مصطفی دلشاد متعاقبا در بخش اندیشه ها درج خواهد شد.





سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا