سعید فتحی سرپرست یزد فردا / مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: یک یوزپلنگ آسیایی با طی مسیر 215 کیلومتریِ پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس تا پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر در استان یزد، رکورد جدیدی را در زمینه‌ی مهاجرت و جابه‌جایی یوزپلنگ آسیایی در جهان ثبت کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیست بوم، مرتضی اسلامی دهکردی اظهار داشت: اواخر اردیبهشت امسال، خبری با عنوان «تصویربرداری از چهار قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر» منتشر شد؛ از آن‌جایی که پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر در استان یزد همواره يکي از زيستگاه‌های مهم يوزپلنگ بوده است، پس از پایان فاز اول برنامه پايش ملی جمعيت يوزپلنگ آسيايي در استان یزد، با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست این استان، تعدادی دوربین تله‌ای در این منطقه باقی ماند تا یوزهای شناسايي شده هم‌چنان زیر نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: پس از دریافت عکس‌های این خبر و بررسی دقیق آن توسط تیم پایش انجمن یوزپلنگ ایرانی متوجه یک اتفاق غافل‌گیرکننده شدیم؛ می‌دانستیم اگر این اتفاق صحت داشته باشد می‌تواند در صدر اخبار مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی یوزپلنگ قرار بگیرد، به همین دلیل با وسواس و دقت بیشتری مشغول بررسی شواهد شدیم.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی افزود: نتیجه شگفت‌آور بود؛ مهاجرت 215 کیلومتری یک یوزپلنگ نر از پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در استان خراسان جنوبی به پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر در استان یزد.

وی خاطرنشان کرد: این جابه‌جایی در میان یوزپلنگ‌های دنیا یک رکورد محسوب می‌شود و پیش از این گزارش مشابهی نداشته‌ایم.

همچنین نوید قلی‌خانی مدیر برنامه پایش ملی جمعيت یوزپلنگ آسيايي در این باره بیان کرد: با بررسی چندین و چند باره الگوی خال‌ها مطمئن شدیم این یوزپلنگ نر که سال 1390 در منطقه نایبندان طبس توسط دوربین‌های نشنال ژئوگرافیک عکس‌برداری شده بود، اواخر سال گذشته 1393 با طی مسافتی بالغ بر 215 کیلومتر به منطقه دره‌انجیر مهاجرت کرده است.

وی یادآور شد: رکورد قبلی مهاجرت یوزپلنگ‌ها در دست یک یوزپلنگ ماده در ایران بود که بین سال‌های 1388 تا 1390 بین دو منطقه دره‌انجیر و سیاه‌کوه مسافتی بالغ بر 150 کیلومتر را 3 بار به صورت رفت و برگشتی طی کرده بود.

قلی‌خانی اضافه کرد: سؤالی که یک بار دیگر ذهن پژوهشگران حیات وحش ایران را به خود مشغول می‌کند این است که آیا یوزپلنگ آسیایی رفتار مهاجرتی دارد و این رفتار مهاجرتی از سال‌های خیلی دور با یوزپلنگ‌ها بوده است یا این ویژگی مربوط به سال‌های اخیر است؟ در واقع، پرسش اصلی این است که احتمال تأثیرات سوء دخالت‌های انسان در زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، تا چه میزان رفتار این گونه را تحت تأثیر قرار داده است؟

وی یادآور شد: حال اگر یک منطقه، نیازهای یوزپلنگ (منابع غذایی، امنیت، جفت و...) را بتواند برطرف کند، آیا باز هم یوزپلنگ‌ها رفتار مهاجرتی خواهند داشت؟ اگر این‌گونه باشد، اهمیت حفاظت از کوریدورها یا مسیر‌های مهاجرتی برای یوزپلنگ بيش از پيش خواهد بود زیرا با یک نگاه گذرا به نقشه ایران و زيستگاه‌های تحت حفاظت يوزپلنگ، می‌توان فهمید در مناطق وسیعی از بخش کویری کشور، قابلیت مسیرهای مهاجرت یوزپلنگ وجود دارد و در این مسیرها اغلب جاده‌ها، راه‌آهن، مراکز جمعيتي انسانی و دیگر عوارض انسان ساخت وجود دارند.

نقشه مسیر جابجایی یوزپلنگ آسیایی

یوزپلنگ آسیایی

یوزپلنگ آسیایی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا