مرمت و بازسازی قسمتی از قلعه تاریخی رباط ابرکوه به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: عمده اقدامات مرمتی این بنای تاریخی شامل دیوارچینی به صورت چینه ای، استحکام بخشی پای دیوارها، احداث سقف های فرو ریخته و تسطیح و شیب بندی داخل برجها می باشد.

عباس قدیریان خاطرنشان ساخت: اعتبار مرمت این بنا دویست میلیون ریال و از اعتبارات استانی می باشد که مرمت آن حدود یک ماه به طول انجامید.

وی درخصوص قلعه تاریخی رباط گفت: در مجاورت كمربندي شهرستان ابرکوه، قلعه اي زیبا با برج هایی با نقوش هندسي كه تماماً با مصالح خشت و گل بنا گرديده، مشاهده مي شود. اين قلعه داراي نه برج و حصار چينه اي با ارتفاع حدود هشت متر  می باشد. ورودي اين قلعه در وسط ضلع شرقي و مابین دو برج که از برجهای دیگر بزرگتر است، قرار دارد. قنات آبی از وسط قلعه عبور می کرده که در گذشته آب مورد نیاز قلعه نشینان را تامین می نموده و البته در حال حاضر خشک و بلااستفاده شده است.

گفتنی است: قلعه مذكور که مساحتی حدود ده هزار مترمربع دارد از معماري دوران صفوي و زنديه است كه با شماره شش هزار و سیصد و چهار در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا