قلعه تاریخی بنیز واقع در شهرستان بهاباد، دهستان بنستان، روستای بنیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص وجه تسمیه این بنای تاریخی گفت: باتوجه به سبک معماری، بنا متعلق به صفویه می باشد و نام آن متاثر از نام روستایی است که بنا درآن واقع شده است .

محسن ذاکری نیا اظهار داشت: پلان بنا مربع شکل و ورودی آن در شرق واقع شده و دوسکو در طرفین ورودی جهت استراحت عابران ایجاد شده است. این بنادر اصل محل زندگی خان روستا بوده و هیچ شباهتی به قلعه ندارد ولی در اصطلاح محلی به قلعه بنیز مشهور است. این خانه روبروی برج بنیز واقع گردیده است و پوشش سقف درگاه ورودی حالت خنچه پوش دارد. طرفین ورودی اتاقهایی قرار دارد که در دو طبقه ایجاد شده اند. فضای داخل خانه شامل ضلع غربی می باشد که ایوانی با سقف طاق و تویزه است. جبهه شمالی و بالای در ورودی یک بالاخانه است که توسط راه پله کنار آن امکان دسترسی دارد. همچنین در اضلاع شمالی و جنوبی اتاقهایی در دو طبقه قرار دارند که روبروی  یکدیگر هستند.

وی عبور قنات بنیز که از روبروی قلعه می گذرد را نکته قابل توجهی دانست و افزود: باتوجه به اینکه این بنا خان نشین روستا بوده و عبور قنات بنیز از روبروی آن و همچنین قدمت اثر از ویژگی های آن محسوب می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: در فضای داخل اتاق ها حفره هایی تعبیه شده و داخل یکی از آنها نورگیری به سمت کوچه دارد و سقف اتاقها عرق چینی می باشد و به طورکلی مصالح به کار رفته در بنا خشت و سنگ با ملات کاهگل و گچ کوهی است و تزئین خاصی ندارد.

گفتنی است این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره سی و یک هزار و دویست و هجده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا