یزدفردا:محمد بلوچی مركز مشاوره آرامش پلیس یزد :خانمی 33 ساله هستم با تحصیلات لیسانس، مشكل دختر من از 2 سالگی شروع شد كه هرچیزی را با گریه می گرفت و حرف خود را با گریه پیش می برد.

 در سن 4 سالگی روانپزشك تشخیص بیش فعالی را داد و برای او دارو تجویز شد و بدلیل بدمزه بودن داروها او تمایلی به خوردن آن‌ها نشان نمی داد و حالا كه 12 ساله هست، خیلی پرخاشگر شده و انگار كسی را دوست ندارد، حتی پدر و مادرش را و ما هم از این بابت خیلی نگران هستیم و دوست دارم مشكل دختر من تا جایی كه امكان دارد حل شود.

پاسخ مشاور مرکز آرامش:سلام خانم محترم، بیشتر اوقات، مشكلات از خود كودكان بوجود نمی آید، این پدر و مادرها هستند كه برای فرزندان خود مشكل خلق می‌كنند و آن مشكل را به سوی یك فاجعه‌ی تمام‌ عیار هدایت می كنند.

در مورد گریه كردن و پرخاشگر بودن فرزندتان خیلی وقت ها می‌توان با آموزش دادن مهارت هایی برای بیشتر شدنِ "صبر" كمك كرد، مثلا به تأخیر انداختن خواسته های فرزندتان؛ با خود اینگونه فكر نكنین "اگه این وسیله را براش نخرم دوباره شروع به دادزدن و گریه كردن می‌كنه و همین امر موجب به هم ریختن اعصابم میشه، پس چیزی را كه می خواهد سریعتر می خرم تا حداقل خودم آرامش داشته باشم".

در مورد محبت كردن و دوست داشتن دیگران هم در وهله ی اول باید نگاهی به روابط خود و همسرمان در خانه بیاندازیم و ببینیم آیا منِ پدر یا مادر به یكدیگر محبت می كنیم؟ آیا علاقه ی خود را به یكدیگر نشان می دهیم؟ یا آیا بیشتر روابطمان با یكدیگر ستیزه جویانه است؟ چون بچه ها مشاهده گران خوبی هستند و رفتارهای دیگران را تقلید می كنند.

خیلی اوقات با همدلی كردن با فرزندمان و صحبت و حرف زدن در موردِ این حجم از عصبانیت و پرخاشگری او، ما رو متوجه علت این رفتار او می كند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا