یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس استان یزد:گرچه هیچ یک از تحقیقات رسمی، سرطان زا بودن پرتوهای ساطع شده از گوشی های هوشمند را تایید نمی کنند، اما همگی آنها در تاثیر منفی بودن موبایل ها بر سلامت انسان اتفاق نظر دارند.

به گزارش یزدفردا"اختلال در خواب یکی از مشکلات رایج دنیای امروز است، به طوری که از هر سه نفر یک نفر در جهان از مشکل کم خوابی رنج می برد. در این میان پیشرفت علم و تکنولوژی نیز به خوبی از عهده حل این مشکل بر نیامده و حتی می توان ادعا کرد که گاهی خود تکنولوژی نیز به این بی خوابی ها دامن زده است.
البته پیشرفت تکنولوژی به خودی خود، مثبت است و استفاده نادرست از آن است که دردسرساز می شود.

برای اثبات این ادعا راه دوری نمی رویم و از وسیله ای می گوییم که نه تنها تمام روز ما را همراهی می کند، بلکه در رختخواب نیز از آن استفاده می کنیم. بله، تلفن همراه که پیشرفت های چشمگیرش در چند سال اخیر بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده است و هوشمند شدنش مزید بر علت شده و کاربران بی شماری را به سوی خود جلب کرده است.

حالا آنها مدت زمان زیادی را قبل از خواب با گوشی خود می گذرانند، به شبکه های اجتماعی سر می زنند، بازی می کند یا با اپلیکیشن های مختلف خود را سرگرم می کنند و سپس ناخواسته به خواب می روند؛ آن هم در حال که هنوز گوشی موبایل را به اندازه کافی از خود دور ننکرده اند.

گرچه هیچ یک از تحقیقات رسمی، سرطان زا بودن پرتوهای ساطع شده از گوشی های هوشمند را تایید نمی کنند، اما همگی آنها در تاثیر منفی بودن موبایل ها بر سلامت انسان اتفاق نظر دارند؛ زیرا فقط سرطان نیست که می تواند دردسرهای زیادی ایجاد کند، بلکه هرچیزی که زندگی انسان را از روال عادی خارج کند، می تواند نگران کننده باشد.

تحقیقات نشان می دهد که پرتوهای ساطع شده از موبایل تاثیر نامطلوبی بر سلامتی انسان گذاشته و روند طبیعی خواب را مختل می کنند. برای مثال، نوری که از صفحه موبایل ساطع می شود باعث بیدار ماندن مغز و استراحت نکردن آن می شود. در نتیجه این نوع خواب خستگی را رفع نمی کند و ذهن برای شروع یک روز کاری، آماده نمی شود.

البته کامپیوتر و تبلت نیز مانند گوشی های هوشمند عمل کرده و می توانند باعث ایجاد تاثیرات نامطلوب بر روند خواب شوند. اما خوشبختانه این ابزار به گستردگی گوشی های هوشمند نبوده و مزاحم خواب کاربران نیستند.

البته کاربران برای استفاده از گوشی خود در رختخواب و درست قبل از به خواب رفتن، دلایلی نیز دارند که گاهی منطقی به نظر می رسد. از این رو قصد داریم راهکارهای ساده ای برای این دسته از کاربران منطقی ارایه دهیم تا بتوانند تلفن همراه خود را، پشت درهای اتاق خواب رها کنند.

استفاده از گوشی به عنوان ساعت زنگ دار

رواج گوشی های همراه، ساعت های قدیمی را از رونق انداخت و در حال حاضر افراد ترجیح می دهند تا از گوشی هوشمند خود برای بیدار شدن به موقع استفاده کنند. بنابراین در هنگام خواب آن را در کنار خود قرار می دهند. اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی مجاورت این دستگاه در هنگام خواب، بهتر است آن را حداقل در فاصله یک متری خود قرار دهید. برای مثال، آن را روی میز مطالعه بگذارید و یا در صورت امکان آن را در اتاق دیگری قرار دهید.

این کار مزیت دیگری هم دارد و به شما کمک می کند تا درست سر ساعت مقرر برای خاموش کردن زنگ تلفن خود از رختخواب خارج شوید و با فشردن مکرر دکمه Snooz (تاخیر برای هشدار) زمان را از دست ندهید.

اطلاع یافتن از تماس ها و پیغام های مهم

این مهم ترین دلیلی است که افراد را وا می دارد تا گوشی خود را در طول شب و هنگام خواب از خود جدا نکنند. بیم از دست دادن یک پیام و یا تماس مهم در مشاغل خاص ایجاب می کند که بعض از کاربران همیشه گوش به زنگ باشند.

بعضی از کاربران به دلیل شرایط خاص شغلی، نمی خواهند تماس های فوری را از دست بدهند. در این گونه مواقع ممکن است علاوه بر تلفن های ضروری و پیام های اضطراری، تماس های غیرضروری دیگری نیز دریافت شود که باعث بیدارشدن های مکرر و اختلال در خواب شود.

در این شرایط بهترین کار استفاده از گزینه "do not disturb” یا لطفا مزاحم نشوید است. وقتی دستگاه روی این حالت قرار می گیرد، گوشی به صورت خودکار روی حالت این صدا قرار می گیرد و هیچ گونه مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی کند.

در این قسمت حتی می توان انتخاب کرد تماس های چه افرادی دریافت شود یا اینکه هیچ تماسی برقرار نشود و حتی می توان برای این کار محدوده زمانی تعریف کرد تا با محدود کردن دامنه تماس ها، از بیدارشدن های غیرضروری جلوگیری به عمل آید.


این گزینه در سیستم عامل های
ios و اندروید در دسترس است.


در گوشی های اندروید ممکن است این گزینه را به صورت "Blocking Mod” داشته باشیم و در ویندوزفون ها نیز گزینه "Quiet Houres” مشاهده می شود.

گوش دادن به موسیقی قبل از خواب


گوش دادن به موسیقی یا کتاب های صوتی دلیل موجهی برای راه یافتن گوشی به اتاق خواب است. اما برای این موضوع نیز راهکار مناسبی وجود دارد. استفاده از هدفون بلوتوث مشکل را حل می کند. این ابزار قادرند تا شعاع 10 متری با گوشی ارتباط برقرار کنند. بنابراین به راحتی می توان گوشی را در فاصله ای دورتر قرار داد و فایل های صوتی را دریافت کرد. گرچه استفاده از هندزفری های سیم دار مقرون به صرفه تر است، اما برای حفظ سلامتی و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از پرتوهای گوشی های همراه، شاید بهتر باشد هزینه اضافی خرید هندزفری بلوتوث را پذیرفت.

سرزدن به شیکه های اجتماعی، بررسی ایمیل ها

تعداد افرادی که قبل از خواب مدت ها وقت خود را صرف گشت زنی در شبکه های اجتماعی و بازی می کنند و ناخواسته به خواب می روند کم نیست. اما با وجود تعداد زیاد این افراد، هنوز راهکار موثری برای حل این مشکل وجود ندارد.

بهترین راه درنظر گرفتن یک جای ثابت برای قراردادن گوشی همراه است، به این ترتیب که در بدو ورود به منزل یا حداقل قبل از وارد شدن به اتاق خواب، گوشی در جای مخصوص به خود قرار گیرد.
ممکن است در ابتدا، قراردادن گوشی در یک جای ثابت کار آسانی نباشد، اما با گذر زمان این موضوع برای کاربر عادی می شود و پس از مدتی او به طور اتوماتیک قبل از خواب گوشی را در محل موردنظر قرار می دهد. حتی می توان در طول روز ساعات مشخصی برای استفاده از تلفن همراه تعریف کرد. درحقیقت مدت زمان به کار گیری گوشی را به بازه های زمانی خاصی محدود کرد.

به این ترتیب شرایط برای آرامش بیشتر و خواب راحت تر فراهم خواهدشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا