اهمیت دادن والدین به نماز اول وقت باعث می شود که روح معنوی نماز در بین فرزندان به رشد و شکوفایی برسد و پدر و مادر نمازخوان الگوی مناسب و به جایی برای فرزندان در خواندن نماز هستند.


مهر" یکی از مکانهای مهم جامعه که اسلام به آن توجه زیادی کرده "خانه" است، چرا که اکثر فضایل اخلاقی و رذایل اخلاقی از همین محیط به وجود می آید. محیط خانه مکانی است مقدس و اعضای این خانه را پدر و مادر و فرزندان تشکیل می دهند و احترام هر کدام واجب است و هر کدام از اینها مسئولیت خاصی نسبت به همدیگر دارند. برای سالم ماندن خانه و آرامش افراد آن، بایستی روح معنویت و یاد خدا به وسیله نماز و ذکر او در فضای آن ایجاد شود و فضایل اخلاقی در هر کدام از اعضا خانواده ایجاد شود و رذایل اخلاقی از روح تک تک افراد آن زدوده شود، چرا که در غیر این صورت، هم اهل خانه نابود می شوند و هم اعمال آنها از قبیل نماز و غیره را از بین می برد. نیازهای معنوی خانه و ایجاد فضایل اخلاقی و پاک نمودن روح از رذایل اخلاقی است و اگر معنویت در خانه نباشد، آن خانه به گفته قرآن مجید "تاریک" است.

یکی از عوامل به وجود آورنده معنویت، نماز است. نمازی که جزو برنامه های دینی تمام پیامبران الهی و در تمام ادیان و شریعتهای آسمانی وارد شده است و پیامبران الهی به انجام آن ماموریت داشته اند و نخستین سفارش خداوند به حضرت عیسی(ع) درباره نماز در سوره مریم، آیه 31 بود: خداوند مرا مادام که زنده ام به نماز و زکات توصیه نموده است.

اهمیت دادن والدین به نماز اول وقت باعث می شود که روح معنوی نماز در بین فرزندان به رشد و شکوفایی برسد. پدر و مادر در نماز خواندن الگوی مناسب و به جایی هستند و والدینی که نماز نخوانند چگونه می توانند به فرزندشان بگویند نماز بخوان و وقتی فرزندانی بی نماز شدند و فردا سر از گمراهی بر داشتند، چه می کنند؟ قطعا کسی که نماز نخواند و خداوند دست عنایت خود را از او برداشته و به گمراهیهای عجیبی می رسند.

والدین باید خود اهل نماز باشند و با شیوه های مختلف فرزندان خود را تمرین نماز دهند، آن هم از کوچکی، دستور از ائمه رسیده که به بچه از هفت سالگی تمرین نماز یاد بدهیم. فرزند از هفت سالگی می تواند به نماز عادت کند، چه پسر و چه دختر. یعنی همان اولی که بچه به دبستان می رود، باید نماز را در دبستان به او یاد بدهند و در خانواده هم به او بیاموزند.

ولی این را باید توجه داشته باشیم که یاد دادن و وادار کردن با زور هیچ نتیجه ای ندارد و کوشش نماییم که فرزندمان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به این کار تشویق بشود. به هر شکلی که می توانیم موجبات تشویق فرزندمان را فراهم کنیم که با ذوق و شوق نماز بخواند، زیاد به او "بارک الله" بگوییم، جایزه بدهیم، اظهار محبت کنیم که بفهمد و قتی نماز می خواند بر محبت ما نسبت به او افزوده می شود.

دیگر این که بچه را باید در محیط مشوق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده که اگرفرزندمان به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند به این کار تشویق نخواهد شد. چون حضور در جمع مشوق انسان است، آدم بزرگ هم وقتی خودش را در جمع اهل عبادت می بیند روح عبادت بیشتری پیدا می کند.

متاسفانه کم رفتن ما به مساجد و مجالس دینی و این که فرزندمان کمتر در مجالس مذهبی شرکت داشته باشد سبب می شود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند، ولی برای ما وظیفه است. اما اسلام به ما امر می کند که فرزندمان را به نماز خواندن تشویق و ترغیب کنیم. یکی از راههای تشویق در حال حاضر برای دختران همین جشن عبادت است که این مشوق برای آنها است و چه خوب است در این مواقع عکس و هدیه گرفته شود و ما باید با فرزندانمان برنامه رفتن به مسجد را داشته باشیم تا آنها به مساجد و مجالس مذهبی از این طریق آشنا بشوند.

در نتیجه ما و ظیفه داریم دین خود را بشناسیم و نماز بخوانیم و وظیفه داریم که خاندان خودمان را هم نمازخوان بکنیم، به شکلی که به نماز راغب و تشویق بشوند. قواعد و خاصیت نماز خواندن، و در حدودی که می توانیم،فلسفه نمازخواندن را برای فرزندان بگوییم. بنابراین ما مسئول نماز خواندن خود و خاندان خود،یعنی همسر و فرزندان خود هستیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا