شرکت رسانه ای و ارتباطات اسرائيلی «هات» که ارائه دهنده خدمات تلويزيونی، تلفنی و اينترنتی به شهروندان اسرائيل است، با استفاده از کمدين های يک مجموعه تلويزيونی پربيننده اسرائيلی، در تبلیغی برای به فروش رساندن خدمات خود از  تبلت جديد گالاکسی تب سامسونگ که رقيب تبلت های آي پد است، این تبلت را در دست کمدین‌ های یک مجموعه تلویزیونی پربیننده اسرائیلی نشان می دهد که يک اپليکيشن(ابزار نرم افزاری) آن به آسانی فشار یک انگشت، تأسیسات هسته‌ ای اصفهان را منفجر می‌کند.

داستان کلیپ  چه بود؟
براساس ادعای منابع خبری، این تیزر ضد ایرانی مدتی است تهیه و پخش می شود اما پس از واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران و اعتراض شدید به شرکت سامسونگ، تیزر منتشر شده ، میلیونها بار توسط کاربران اینترنتی بارگزاری شد.

محمد حسین تقوایی- فیلم تبلیغات شرکت هات سامسونگ گالاگسی تب سامسونگ توهین ایران اسراییل

در این کلیپ که به زبان عبری است، ایران به مثابه بیابانی به تصویر کشیده شده که مملو از گرد و غبار است و مردم آن به دور از هرگونه تمدن و به صورت عصر حجری زندگی می‌کنند و زنان در هر گوشه‌ای روی زمین بر روی خاک  نشسته‌اند.
داستان این کلیپ  به چهار بازیگر اسرائیلی مربوط می‌شود که شوهای خاصی برگزار می‌کنند و شنیده‌اند که حتی در ایران نیز طرفدار دارند. به همین منظور، برای دیدار با طرفداران خود در ایران، به اصفهان سفر می‌کنند.
این چهار صهیونیست برای اینکه شناخته نشوند لباس مبدل به تن می‌کنند. شرکت سازنده این کلیپ، با نوع پوششی که برای آنها در نظر گرفته، زن ایرانی را مورد تمسخر قرار داده است، به گونه‌ای که این چهار مرد با پوشیدن مانتو و در عین حال داشتن سبیل و با راه رفتن نامناسب خود،  چهره ناشایست و عقب‌افتاده‌ای از زن ایرانی نشان می‌دهند.
در این کلیپ، ایران به مثابه بیابانی به تصویر کشیده شده که مملو از گرد و غبار است و مردم آن به دور از هرگونه تمدن و به صورت عصر حجری زندگی می‌کنند و زنان در هر گوشه‌ای روی زمین بر روی خاک نشسته‌اند.
این چهار نفر در جستجوی غذا به کافه‌ای می‌رسند که در این کافه یک مامور موساد را که نیروگاه هسته‌ای ایران در اصفهان را زیر نظر دارد، به طور اتفاقی می‌بینند. وجود برخی تصاویر ناممربوط، بر روی دیوارهای این کافه نیز نشان می‌دهد که شرکت تبلیغاتی مزبور، حتی از اطلاعات سیاسی خاصی برای تولید این کلیپ برخوردار نیست.
این مامور موساد به بازیگران مورد علاقه‌اش توضیح می‌دهد تبلتی دارد  که  با آن تمام فعالیت‌های نیروگاه هسته‌ای را رصد می‌کند. و تا کید می کند که این تبلت را زنش به عنوان جایزه های شرکت هات برده است که علاوه بر خدمات آن شرکت، نرم افزار مجانی هم دارد که در اصل هدف کلی تبلیغ این است تبلت سامسونگ که هدیه رایگان شرکت هات به مشتریان است، معرفی شود.
در ادامه یکی از بازیگران اسرائیلی، تبلت مامور موساد را برمی‌دارد و همینطور که درباره قابلیت‌های آن از مامور سوال می‌کند، دوست دیگرش از روی کنجکاوی، دکمه‌ای را روی تبلت لمس می‌کند که به محض لمس دکمه، نیروگاه هسته‌ای ایران که پشت سر آن‌هاست، منفجر می‌شود!

همه بهت‌زده می‌شوند اما بازیگری که باعث این انفجار شده، می‌گوید: چی شده؟ مگر چه اتفاقی افتاده!؟ این هم فقط یک انفجار مرموز دیگر در ایران بوده! غصه نخورید.

سازنده کلیپ کیست؟
این کلیپ در واقع تبلیغ اشتراک شبکه تلویزیون کابلی برای شرکت اسراییلی HOT می باشد. آنطور که در سایت این شرکت نوشته شده، این شرکت بزرگترین شرکت ارائه خدمات ارتباطی در اسرائیل است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون این شرکت یک پیشنهاد  گذاشته است، بدین ترتیب که اگر یک مشتری مجموعه خاصی از خدمات این شرکت را خریداری کند، یک دستگاه تبلت سامسونگ به عنوان هدیه دریافت خواهد کرد در این تبلیغ هم مامور موساد به این نکته اشاره می کند که در اصل میتوان گفت  سامسونگ نقشی مستقیمی نداشته است و تنها به عنوان هدیه تیلیغاتی هات مطرح میشود گرچه این موضوع بازهم مسوولیتی از شرکت سامسونگ سلب نمی کند.

سابقه طنز توهین آمیز در تبلیغات
در چند سال اخير که شخصيت و گفتار و کردار مقامات ایران از جمله رییس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد به يک «مسئله داخلی» برای اسرائيلی ها مبدل شده است، چندين  تبليغ طنز دیگر نیز، با محوريت ايران و تمرکز بر آقای احمدی نژاد از رسانه های اسرائيل پخش شده است این موضوع در خصوص در خصوص یهودیان ساکن ایران هم تسری پیدا کرده است.
به طور مثال شرکتی سال گذشته تبليغ فن کوئل های خود را بر اساس طنزی در باره يهوديان ايرانی تهيه و پخش کرد که این تبلیغ مدعی می‌شد که حتی بازاری های ايران (که از نظر اسرائيلی ها به خساست مشهور هستند) اين فن کوئل ها را «به صرفه» می دانند.
 يهوديان ايرانی زاده مقيم اسرائيل از اين تبليغ بارها شکايت کردند و با نامه نگاری و حتی حضور در برنامه های راديويی و تلويزيونی خواهان توقف پخش این تبلیغ شدند و آن را توهين به خود دانستند.با این‌حال شکايات آنان اثری نداشت و مسئولان شرکت ياد شده با تأکید بر این‌که این تبلیغ تنها نگاهی طنزآلود دارد، اعلام کردند که در تبليغات ديگرشان، آلمانی ها و مردم خاور دور را نيز به طنز کشیده‌اند.
البته چنین تبلیغی طنز و تمسخرآمیزی  در اسراییل در خصوص حاکمان از جمله رییس جمهور و نخست وزیر اسراییل هم بارها اتفاق افتاده است گرچه بارها مورد انتقاد گروههای اسرائیلی قرار گرفته است اما همچنان شخصیتهای سیاسی مورد نقد طنز گونه و توهین آمیز قرار می گیرند.

سامسونگ و محکومیت کلیپ ضد ایراتی
بخش بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در مصاحبه با محمدحسين برخوردار نماینده سامسونگ در ایران در مورد تيزر تبليغاتي و ضدايراني  عنوان کرد: شرکت سامسونگ با شرکت و شبکه تلويزيون کابلي HOT که اين تيزر را تهيه کرده، رابطه اي ندارد و اين شرکت در اين تيزر تبليغاتي حرکت زشت و نامانوسي انجام داده است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر کشورهاي اروپايي ايران را تحريم اقتصادي کرده اند و ما با چندين شرکت ديگر در حال کار هستيم که با اين گونه اقدامات مي خواهند کاري کنند که ما خودتحريمي کنيم.
عضو هيات رييسه اتاق تهران متذکر شد: اهداف آن ها با اين کارها اين است که جنگ اقتصادي ناخواسته از سوي ما شروع شود.
در پی این اتفاقات، شرکت سامسونگ با انتشار بیانیه‌ای تیزر مورد نظر را محکوم کرده است.
متن این بیانیه به این  شرح زیر است:اهداف و سیاست کلی شرکت سامسونگ در تمام دنیا و خصوصاً در کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران بر مبنای گسترش و اشاعه صلح و دوستی بین مردم تمامی جهان پایه‌گذاری شده است.
حمایت از بازی‌های المپیک به عنوان نماد صلح و دوستی، حمایت بی‌دریغ از جراحی‌های صعب‌العلاج کودکان در سراسر جهان مبین این اظهارات است.
متأسفانه اخیراً در کلیپی که بدون اطلاع شرکت سامسونگ، توسط یک شرکت اسرائیلی به نام شبکه کابلی HOT تولید شده است بی‌محابا و بدون هیچگونه پایه و اساسی به مردم شریف ایران اهانت شده است.
اصولاً انتساب این کلیپ به شرکت سامسونگ یک سوءتفاهم بوده و شرکت سامسونگ ضمن محکومیت این عمل، همسو با سایر نهادهای مردمی انزجار خود را از اینگونه اقدامات اعلام می‌نماید.
بدیهی است شرکت سامسونگ هیچگونه نقشی در تولید این کلیپ نداشته است و شبکه کابلی HOT صرفاً در این کلیپ از تبلت سامسونگ به عنوان جایزه برای بینندگان خود استفاده نموده است.

واکنش مقامات جمهوری اسلامی در محکومیت حرکت ضد ایرانی
به گزارش پرس تی‌وی، نماینده مجلس ایران این تیزر تبلیغاتی را یک آگهی توهین آمیز خوانده که در آن ایران به عنوان یک جامعه عقب‌مانده نشان داده شده است.
 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفته در این آگهی، اسرائیل یک کشور پرقدرت نشان داده شده که می‌تواند به راحتی تاسیسات اتمی ایران را از بین ببرد.
ارسلان فتحی‌پور به پرس‌تی‌وی گفته: «شرکت سامسونگ برای نزدیک‌تر شدن به اسرائيل باید مبادلات عظیم تجاری خود با ایران را فراموش کند». وی همچنین تاکید کرده که عذرخواهی شرکت ساموسنگ از ایران هرچند لازم است اما کافی نیست
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس از احتمال مطرح شدن طرح ۲ فوریتی در مجلس خبر داد که به گفته وی، این طرح تمامی خرید‌ها از شرکت سامسونگ را ممنوع خواهد کرد.
از طرف دیگر، یک عضو کمسیون اقتصادی مجلس خبر داد که این کمیسیون این هفته در جلسه‌ای به موضوع این آگهی می‌پردازد و احتمال تجدید نظر ایران در خرید محصولات سامسونگ وجود دارد.
علی موسوی، نماینده آبادان، این آگهی تلویزیونی را مستندی تبلیغی خوانده و گفته است: عذرخواهی از ملت ایران درخواست حداقلی مجلس ایران از شرکت سامسونگ است و این اهانت برای این شرکت گران تمام خواهد ش

درباره سامسونگ الکترونیکس
سامسونگ الکترونیکس یک شرکت کره جنوبی چند ملیتی و یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات است. در اوت سال ۲۰۰۵، BusinessWeek سامسونگ را بهترین مارک تولید کننده لوازم برقی معرفی کرد. دفتر اصلی در سئول کره جنوبی می‌باشد که یکی از بخش‌های گروه سامسونگ است. در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد. کلمه سامسونگ در زبان کره‌ای "TriStar" یا «سه ستاره» معنی می‌دهد.
گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط Lee Byung-chul بنیان گذاری شد. این گروه در سال ۱۹۵۱ با عنوان شرکت سامسونگ ثبت شد.
سامسونگ الکترونیکس در سال ۱۹۶۹ در شهر Daegu کره جنوبی تأسیس شد که کار اصلی آن تولید لوازم الکترونیکی از قبیل تلویزیون، ماشین حساب، یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بود. در سال ۱۹۸۱، شرکت بیش از ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرد. در سال ۱۹۸۸ با شرکت نیمه هادی و ارتباطات سامسونگ ترکیب شد.

شرکت سامسونگ در ایران
به گفته محمدحسين برخوردار نماينده بخش توليدي سامسونگ در ايران در حال حاضر تقريبا 15 هزار نيروي كار در بخش توليدي سامسونگ در ايران مشغول به كارند و اين به غير از 700 نمايندگي تعميرات سامسونگ است كه در هر كدام حداقل چهار نفر شاغل هستند و فروشگاه‌هاي عرضه‌هاي محصولات سامسونگ هم كه چندين نفر را مشغول به كار كرده‌اند.
به گفته مدیران ایرانی، این شرکت در زمینه های مختلف به عنوان نشان تجاری اول در بازار ایران شناخته میشود به گونه که به طور تقریبی سی تا سی و پنج از درصد از بازار گوشی تلفن همراه ایران در دست سامسونگ است.

سخن آخر
شاید برخی برخورد شدید نمایندگان مردم در مجلس را کمی تند و غیر منطقی تلقی کنند که بر اساس برخی از حساسیتهاست، اما به نظر می رسد که چنین واکنشی فراتر از اهداف اصلی آن، امری ضروری و حق مردم ایران است، آگاهان بخش تبلیغات و مدیران فروش بر این باورند که در تبلیغات برخی از خطوط قرمز وجود دارد که فراتر از قوانین و مقررات کشور مذکور باید به صورت بین المللی رعایت نمود از جمله عدم تحریک یا تمسخر اعتقاد، مذهب و یا قیومت در تبلیغات که امری قبیح و زشت شمرده میشود، اینکه حرکت این گروه تبلیغاتی سیاسی بوده یا با اهداف اقتصادی صرف انجام شده دلیلی نیست که عدم رعایت اخلاق حرفه و تمسخر آیین، فرهنگ و آداب و همچنین تغییر دید به زندگی مردم ایران نادیده گرفته شود که امید می رود با برخورد اصولی و با رعایت از پتاسیلهای سیاسی بین الملل از تکرار چنین حرکات توهین آمیز جلوگیری شود.//
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا