یزدفردا:مو سسه مهنا  در سال 1391 بار رویکرد برقراری تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور و به ویژه نخبگان علمی ، فن آوری و اقتصادی تاسیس گردیدو دراین مدت با برگزاری برخی سمینارها ، نشست ها ، شرکت در نمایشگاههای داخلی و بین المللی ، در برقراری تعامل با نخبگان داخل و خارج از کشور، موفق به انجام طرح های مهمی در حوزه سرمایه گذاری و فن آوری بوده است و این موسسه با دهها نمایندگی در خارج و داخل کشور اهداف مورد اشاره فوق را به دقت دنبال می کند.

فرصتی دست داد تا با نماینده موسسه "مهنا"آقای مسعود مناقبی به گفتگو بنشینیم که حاصل این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

  • آقای مناقبی هر موسسه و شرکتی برای حضورش در جامعه رسالتی دارد رسالت مهنا در استان یزد چیست؟

مهنا قصد دارد تا در  جهتتوسعه استان با  جذب سرمایه و فن آوری های نوین نقش خود را ایفا کند و  با شناسایی  ایرانیان مقیم خارج از کشور و بویژه یزدی تباران سراسر جهان فرصت های خوب سرمایه گذاری در استان را به آنها معرفی نماییم.


  • تاکنون چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است؟

درشروع به کار این نمایندگی ، مکاتباتی با مقامات استان و دستگاههای ذی ربط اعم از دولتی و غیر دولتی  انجام و بعضا جلساتی با برخی از مقامات بمنظور همکاری مشترک صورت گرفته است. همچنین انجام برخی از اقدامات از قبیل تورهای علمی نیز در دست  پیگیری است .


  •  همکاری مشترک دستگاههای دولتی و غیر دولتی چه تاثیری در اجرای ماموریت آنها دارد؟

اصولا نقش تشکل های غیر دولتی در تعامل با جامعه هدف که در موسسه مهنا( ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از متخصصین ، سرمایه گذاران و دیگر اقشار بعنوان جامعه هدف مطرح می باشد) نقشی موثر و کارگشاست . بخصوص تجارب تیمی این  نمایندگی اثر بخشی امور را بیشتر نموده که در آینده همتباران عزیز یزدی ، انشاالله شاهد به ثمر رسیدن  آن خواهند بود.

 

  •  به تجارب تیمی نمایندگی مهنا در یزد اشاره شد، در این خصوص ، نمونه هائی از تجارب را می توان عنوان نمود؟

همکاران نمایندگی مهنای استان یزد در سنوات گذشته به جهت پاره ای از مسئولیت ها و اقدامات در حوزه بین الملل استان ،تجاربی را کسب کرده اند که قطعا میتواند در توسعه استان یزد و بخصوص حوزه های فن اوری و سرمایه گذاری و دیگرعرصه های بین المللی به مدیران استان و درمتقاضیان همکاری منتقل کرد.

برای مثال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •   همکاری در تهیه وتدوین بانک اطلاعاتی یزدی تباران خارج از کشور در سالهای دهه هشتاد .
  •  پیگیری وحمایت از برخی طرح های سرمایه گذاری خارجی اعم از یزدی تباران مقیم خارج از کشور و سایر سرمایه گذاران .
  •  فعال سازی مقوله خواهر خواندگی یزد وشهر یاسپرین مجارستان در قالب پیگیری و عزیمت هیات  عالی از استان به آن کشور وپیگیری مصوبات آن که از زمان تصدی استانداری مهندس سفید آغاز شده و سپس رها شده بود.
  •  حمایت از اولین نمایشگاه بازسازی عراق در سالهای دهه 80 در شهرهای ایلام و یزد که منجر به گسترش مناسبات تجاری یزد با کشور عراق گردید .
  •   تحقیق و پژوهش در خصوص وضعیت استان در مناسبات اقتصادی جهانی ، موانع و را هکارها و ارائه آن به مدیران محترم سابق استان از قبیل بررسی زیر ساخت های حوزه اقتصاد بین الملل – بررسی راهکارهای نفوذ در بازار کشورهای هدف
  •  هماهنگی برخی از همایش ها و بازدیدهای علمی و فن آوری با همکاری پارک علم و فن آوری اقبال و سایرین


- موقعیت استان یزد در حوزه بین الملل را چگونه ارزیابی می کنید؟

  • با توجه به اینکه استان یزد در مرکز کشور از استانداردهای لازم امنیتی ،یکدستی و انسجام اجتماعی ، روحیه کار و تلاش برخوردار است و اصولا یزدی ها مفتخر به برند و امتیاز (( یزدی بودن و پرتلاش و قانع بودن )) می باشند ، مورد توجه ویژه در حوزه بین الملل هستند.
  •   بعنوان مثال جایگاه یزد در حوزه گردشگری . شاهد افزایش روز افزون گردشگران خارجی در کنار توسعه گردشگری سلامت (اعم از داخلی و خارجی ) می باشیم.
  •   سرمایه گذاری برخی از سرمایه گذاران هندی و دیگر کشورها وبرخی از ایرانیان مقیم درعرصه های مختلف استانی،توسعه یافته است.
  •   کمک های انسان دوستانه متنوع و متعدد یزدی های مقیم خارج از کشور از قبیل کمک و مدیریت موسسات خیریه، کتابخانه ها، مساجد، مدارس و بیمارستان ها ودیگر امور خیریه همواره صورت پذیرفته است.
  •  نقش بسیار مهم استان درزمینه صادرات غیر نفتی از قبیل کاشی و سرامیک به کشورهای مختلف بر هیچکس پوشیده نیست .
  •  تلاش مسئولین محترم استان در دوره های مختلف بویژه مهندس سفید و مهندس کلانتری و با محوریت شخصیت های ارزندهای همچون مهندس اشرف زاده ودیگر مقامات محترم در تامین زیر ساخت های حوزه بین الملل از قبیل ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه و توسعه امکانات فرودگاه بین المللی یزد و توسعه پروازهای خارجی ، ایجاد نمایندگی کنسولی کشورهای هدف وحتی و روابط فرهنگی با دیگر کشورها از قبیل خواهرخواندگی با شهر یاس پرین در کشور مجارستان ( اروپای مرکزی ) ،
  • استان یزد را در ردیف استانهای برتر در حوزه بین الملل با کارکردهای بسیار مناسب ( ایجاد تراز مثبت از قبیل صادرات بجای واردات) قرار داده است که در این رابطه میتوان به فرمایش زیبای مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان یزد و دیدار با مردم اشاره کرد که معظم له یزد را دارالعلم معرفی فرمودند .


ضمن تشکر از توجه  و اهمیتی که به مخاطبان یزدفردا دادید و آرزوی محقق شدن ایدهایی که به برای فرداهای یزد قطعا تاثر گذار است اگر مطلب خاصی دارید در خدمتتون هستیم.

با تشکر از سایت یزد فردا بعنوان یکی از کارآ ترین سایت های خبری با دامنه اثر بخشی فراوان در نزد افکار عمومی استان یزد که سایتی مرجع ، شناخته می شود ، ازاین فرصت استفاده می کنم و از کلیه شهروندان عزیز استان یزد دعوت  می کنم که ضمن تماس با ما در خصوص حوزه بین الملل و بویژه مباحث (( یزدی تباران خارج از کشور و خارج ازاستان))(( معرفی افراد نخبه یزدی اعم از نخبگان حوزه فن آوری و سرمایه گذاری)) ((راهکارهای توسعه استان مبتنی بر توسعه پایدار از قبیل چگونگی حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی بعنوان میراث مشترک جهانی)) (( راهکارهای نفوذ در بازارهای جهانی و توسعه صادرات کالا و خدمات)) و دیگر پیشنهادات ، همکاری و همفکری و ارائه نظر و طریق فرمایند، همچنین همتباران عزیز می توانند با مراجعه به سایت فرم عضویت و همکاری موسسه را تکمیل فرمایند.




گفتگوی اختصاصی یزدفردا  با مدیر موسسه :مهنا" در یزد /مهنا در یزد چه می کند!!

آدرس ما: یزد – بلوار جهاد – مجتمع سپهر – طبقه پنجم – واحد 503 – موسسه مهنای استان یزد

شماره تماس:  035- 38266541 _ 38266542

آدرس سایت :  www.mahnaa.com

 که جهت آشنایی بیشتر میتوانید  به سایت آن به آدرس :   www.mahnaa.com      مراجعه فرمائید.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا