روزنامه کیهان نوشت:وعده دولت آمریکا مبنی بر وتو مصوبه احتمالی کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران دروغ از آب درآمد.

 به نظر می‌رسد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از نظر کنگره در خصوص توافق هسته‌ای احتمالی با ایران حمایت می‌کند. کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما حاضر است نسخه اصلاح شده طرح مطرح در کنگره را امضاء کند تا به این ترتیب، اعضای کنگره نیز درباره توافق هسته‌ای، نظر بدهند. این اعمال نظر کنگره درباره مسائلی از قبیل برداشته شدن تحریمها و جزئیات این توافق خواهد بود که کاری پیچیده است.

جیم شوتو خبرنگار شبکه در گزارشی از واشنگتن گفت: «پس از چند ماه دعوای کاخ سفید با کنگره برای جلوگیری از اقدام اعضای کنگره برای مختل کردن مذاکرات باایران، کنگره توانست نظر خودش را بقبولاند. به گفته رابرت کورکر عضو جمهوریخواه سنای آمریکا، کنگره آمریکا باید در این زمینه ایفای نقش کند تا اطمینان حاصل شود، همه جزئیات لازم در این توافق گنجانده شود. اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا از طرحی حمایت کرده‌اند که براساس آن، به اعضای کنگره حق نظارت و اعمال نظر درباره توافق نهایی هسته‌ای می‌دهد. به گفته بن کاردین عضو دموکرات سنای آمریکا، اعمال حق نظارت ویژه کنگره است و کنگره می‌تواند تحریمها را اعمال کند یا بردارد.

براساس مصالحه‌ای که بین سناتور رابرت کورکر رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و باب کورکر فرد شماره دوی این کمیته حاصل شده است، در طرح جدید مربوط به این مسئله، دوره زمانی بررسی توافق هسته‌ای در کنگره، از شصت روز به سی روز کاهش می‌یابد.

به گزارش رجانیوز تنها ده روز پس از قرائت بیانیه لوزان، نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره، لایحه ضد ایرانی خود را که اوباما وعده وتوی آنرا به مذاکره کنندگان ایرانی داده بود، به تصویب رساندند، این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است اوباما مانعی برای امضاء این لایحه و تبدیل آن به قانون رسمی آمریکا ندارد.

این گزارش می‌افزاید: در شرایطی که طبق یک تقسیم کار قابل حدس، همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ نمایندگان کنگره آمریکاکه آنزمان به عنوان تندروهای آمریکا معرفی می‌شدند، به رهبری نمایندگان ارشد جمهوریخواه و دموکرات یک لایحه ضد ایرانی با موضوع تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در دستور کار قرار داده بودند، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا این مصوبه را وتو خواهد کرد.
محافل رسانه‌ای، توافق دولت و کنگره آمریکا را پایان جنگ زرگری توصیف کرده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا