یزدفردا- طبس- حقانی/ محمدعلی عبداله‌زاده نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته طی سخنانی در دیدار عمومی خود با جمعی از مردم طبس که در محل سالن جمعیت هلال‌احمر این شهر انجام شد، متن نامه  کتبی  استاندار یزد در رابطه با  الحاق شهرستان طبس به این استان را برای نخستین بار و پس از گذشت 9 ماه از تاریخ صدور قرائت  کرد.

 سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد طی این نامه که در تاریخ 29 تیر 1393 و خطاب به قائم مقام وزیر کشور نوشته شده است، در قالب 8 بند و با ذکر دلیل، نظر استان یزد در رابطه با الحاق و انتزاع طبس را اعلام نمود .

متن کامل این نامه که توسط نماینده مردم طبس قرائت شد به این شرح است:

«با احترام درخصوص تابعیت شهرستان طبس مطالبی چند به شرح ذیل جهت مزید استحضار تقدیم می‌گردد:

1- شهرستان طبس با وسعت 55808 کیلومترمربع بزرگ‌ترین شهرستان در سطح کشور می‌باشد. وسعت این شهرستان از مجموع مساحت استان‌های شمالی کشور و بخش دیهوک آن به‌تنهایی از تعدادی از استان‌های کشور بزرگ‌تر است.

2- به لحاظ فاصله، مرکز این شهرستان در فاصله 360 کیلومتری از مرکز استان یزد و 280 کیلومتری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد. ضمناً مرکز بخش دیهوک در فاصله 200 کیلومتری بیرجند و 440 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد. همچنین شهر عشق‌آباد مرکز بخش دستگردان نیز در فاصله 390 کیلومتری بیرجند و 470 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

3- شهرستان طبس از حیث مشابهت طبیعی، زمین‌ساختی، اقلیمی و... یک واحد اکولوژیک همگن و همسان با استان خراسان جنوبی است. این شهرستان به همراه فردوس، سرایان و قاین منطبق بر حوزه آبریز کویر نمک و دشت لوت است.

4- شهرستان طبس بخشی از حوزه انتخابیه فردوس، سرایان و بشرویه در استان خراسان جنوبی است و در طول سال‌هایی که این شهرستان در تابعیت استان یزد نیز قرار داشت، حوزه انتخابیه مجلس آن شهرستان از استان یزد جدا بود.

5- الحاق قبلی شهرستان طبس به این استان در سال 1380 با درخواست‌های متعدد مردمی و بدون درخواست و پیگیری مسئولین این استان صورت گرفته بود و این استان نیز کلیه تلاش‌های خود را مصروف آبادانی آن شهرستان نموده که اجرای تعداد زیادی از درخواست‌های عمرانی و درخواست تغییر تابعیت تقسیمات کنونی مؤید این ادعاست که این استان به آن افتخار می‌کند.

6- از نقطه‌نظر مسایل فرهنگی، قومی، اجتماعی و... شهرستان طبس قرابت و نزدیکی بیشتری با خراسان جنوبی دارد.

7- استان خراسان جنوبی با جمعیتی کمتر از استان یزد در رتبه بیستم بودجه‌های استانی کشور قرار دارد. بنابراین باتوجه به وضعیت بهتر آن استان نسبت به استان یزد امکان حمایت بیشتری از طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و اختصاص اعتبارات مناسب به شهرستان طبس از سوی استان خراسان جنوبی وجود خواهد داشت.

8- شرایط خاص و منحصربه‌فرد این شهرستان اعم از الف) گستره وسیع سرزمینی ب) پراکندگی زیاد نقاط جمعیتی ج) واقع شدن در قلب کویر د) مسافت زیاد تا مرکز نواحی مجاور و شهرستان‌ها و استان‌های همجوار هـ) وجود سوابق تهدید امنیتی همچون استفاده از صحرای طبس در حمله نظامی آمریکا و مسیر تردد کاروان‌های بزرگ مواد مخدر و... باعث شده تا این گستره عظیم سرزمینی دارای مسائل و مشکلات خاصی باشد که رفع آن مستلزم تغییر نگاه دولت به این منطقه است و تغییر تابعیت مشکلی را حل نمی‌کند.

علی‌هذا با عنایت به موارد فوق‌الذکر و با احترام به خواست و نظر مردم شریف شهرستان طبس و تشکر از نگاه مثبت آن‌ها به استان یزد، به‌نظر می‌رسد عدم تغییر تابعیت و باقی ماندن شهرستان طبس در حوزه استان خراسان جنوبی، به صرفه و صلاح مردم شهرستان و مجموعه دولت باشد.

سیدمحمد میرمحمدی، استاندار یزد»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا