یزدفردا:عضو شورای شهر تهران به زمان افتتاح نمایش "رام کردن زن سر کش" در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) واکنش نشان داد.

محسن پیرهادی اظهار داشت: نمایشی با عنوان " رام کردن زن سرکش" در یکی از تماشاخانه‌های تهران در حال اجراست و تبلیغاتی با همین عنوان هم در سطح شهر نصب شده است. نصب این تبلیغات در حالی است که میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) نزدیک است و عنوان و ادبیات این تبلیغات مغایر با مقام شامخص زنان است و تعجب آور است که چطور با این وجود در این مقطع زمانی مجوز نصب به آنها داده شده است.

وی با یادآوری جایگاه والای زنان در فرهنگ اسلامی این نمایش را مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه این ادبیات و نگاه ابزاری به زن در جامعه و فرهنگ ما جایی ندارد، گفت: تعلق خاطر زنان ما به فاطمه زهرا (س) و مقام زن و مادر و مفاهیم مرتبط با آن بیشتر از آثار هنری و نمایشی وارداتی است حتی اگر اثر یکی از آثار شکسپیر باشد.

رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران افزود: مفهوم " رام کردن " را برای انسان به کار نمی‌برند جای تعجب است که این چنین توهینها به مقام شامخ زن در کشور اسلامی می‌شود.

پیرهادی با ذکر این حدیث از نبی اکرم (ص) که ان المراته ریحانه همانا که زن ریحانه است، ادامه داد: زن بالاترین جایگاه را در نگاه اسلامی داراست، زن بیشترین نقش را در ساختن یک جامعه مطلوب بر عهده دارد. حالا ما باید از هر ابزاری برای معرفی و شناخت الگوی زنان عالم حضرت زهرا استفاده کنیم و در این میان بهترین ابزار هنر است و سالن های نمایش و ظرفیت‌های ما باید در خدمت معرفی جایگاه بالا و والای زن در چهارچوب ارزش‌های ایرانی و اسلامی باشد.

وی ادامه داد: پیامبر خدا (ص) دست حضرت زهرا (س) را بوسید تا به همگان بگوید که زن چنین جایگاهی دارد، امام زمان (عج) میفرماید دختر پیامبر برای من الگویی نیکوست. امام راحل گفتند از دامن زن مرد به معراج می رود،بعد در آستانه میلاد بانوی دو عالم و حضرت امام خمینی (ره) در پایتخت ایران اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشی را تایید می‌کند و جای انتقاد از سازمان زیبا سازی شهرداری نیز وجود دارد.

پیرهادی گفت: سال 53 هفته دارد دقیقاً در آستانه هفته زن باید تئاتر رام کردن زن سرکش اکران و تبلیغ شود، این وقت نشناسی و بد سلیقگی است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید در این هفته از توان و ظریفت‌های فرهنگی و هنری و اثرگذارترین روش کار که استفاده از زبان هنر برای انتقال و معرفی جایگاه و نقش زنان هست استفاده کنیم نه اجرای تئاتر "رام کردن زن سرکش" را تبلیغ کنیم.

وی افزود: من عنوان این نمایشنامه را نمی‌پسندم یعنی با آموزه‌های اسلامی و ملی ما همسو نیست. می‌گویند عبارت رام کردن زن سرکش را شکسپیر انتخاب کرده و شما احترام کن به مقام شکسپیر و چیزی نگو، ضمن احترام به ایشان اما باز هم به نظر می رسد اکران و تبلیغ این تئاتر در این مقطع و با این ادبیات و رویکرد بد سلیقگی است.

پیرهادی با بیان اینکه با وجود مضمون طنز این نمایش توهین به نیمی از جمعیت کشور هیچ جای توجیهی باقی نمی‌گذارد، اضافه کرد: کمدی بودن و انجام کار طنز مجوزی برای توهین نیست. طنز و کمدی نباید توهین آمیز باشد، طنز زبان بیان مشکلات، انتقادها و نقاط ضعف است و مجوز توهین و تخریب ارزش‌ها را نمی‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: به نظرم آقایان آنقدر که برای ورود خانمها به ورزشگاه وقت و انرژی گذاشتند روی مسائل فرهنگی و هنری اصیل،دینی و بومی   وقت می‌گذاشتند اوضاع بهتر از این بود!

* منبع: فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا