یزدفردا :رئیس کل بیمه مرکزی امسال (سال ۹۴) از عدم پرداخت مبلغی با عنوان الحاق بیمه شخص ثالث، با وجود افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه خبر داد.

به گزارش یزدفردا به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس اصلاح قانون بیمه شخص ثالث تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مسئول جبران خسارت‌های بدنی و مالی هستند که بر اثر حوادث وسایل نقلیه یا محصولات آن‌ها به اشخاص ثالث وارد می‌شود؛بنابراین موظفند مسئولیت خود را حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه حرام بیمه کنند که این میزان در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۲۰ میلیون تومان برای خسارت جانی و ۵.۵ میلیون تومان برای خسارت مالی وارد به اشخاص ثالث است.
بر همین اساس در صورت عدم تهیه الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه خسارت زیاندیدگان را حداکثر تا میزان مندرج در بیمه نامه پرداخت می‌کنند و باقیمانده خسارت را باید مقصر حادثه (بیمه گذار) پرداخت کند.
در همین راستا هر ساله با توجه به افزایش مبلغ دیه، مبلغی به عنوان الحاق بیمه نامه شخص ثالث اعلام می‌شود و دارندگان بیمه نامه ملزم به دریافت آن هستند.
اما امسال (سال ۹۴) این روند با تغییر جدی رو به رو بود به گونه‌ای که “محمد ابراهیم امین”رئیس کل بیمه مرکزی از عدم پرداخت مبلغی با عنوان الحاق بیمه شخص ثالث، با وجود افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه خبر داد و افزود: اعلام افزایش مبلغ دیه به میزان ۱۰ درصد در سال ۹۴ توسط ریاست قوه قضاییه صورت گرفت و با توجه به هماهنگی‌هایی‌ که با دولت و “علی‌ طیب نیا” وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد و با توجه به تورم کمتر از ۱۶ درصد و سیر نزولی قیمت‌ها صنعت بیمه تصمیم گرفت علی‌رغم افزایش مبلغ دیه حق بیمه‌ها را به میزان سال گذشته ابلاغ کند تا از این جهت در سیاست‌های کنترل تورم نقشی داشته باشد.
وی ادامه داد: اما از آنجایی که سرمایه بیمه‌نامه افزایش می‌یابد، برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی و شکایت‌ها، مردم باید الحاقیه افزایش سرمایه بیمه نامه را دریافت کنند.
امین در ادامه تاکید کرد: بیمه نامه کامل در سال ۹۴، در ماه‌های حرام ۲۲۰ میلیون تومان جانی و ۵.۵ میلیون تومان مالی است که برای دریافت بیمه‌نامه کامل نیاز به پرداخت حق بیمه اضافی نیست.
بر همین اساس، رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر ضرورت دریافت الحاقیه اظهار داشت:به دلیل اینکه هنگام بروز حادثه از بروکراسی‌های احتمالی به دلیل عدم تکمیل بیمه نامه جلوگیری شود، دریافت الحاق بیمه نامه شخص ثالث  و تکمیل بیمه نامه ضروری است.
اما با وجود تاکید امین رئیس کل بیمه مرکزی بر دریافت الحاق بیمه نامه، طبق بررسی‌های باشگاه خبرنگاران، اغلب شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی اقدام به اطلاع رسانی در روزنامه‌های کثیر الانتشار و پایگاه های اینترنتی خود جهت از عدم حضور دارندگان بیمه شخص ثالث به این شرکت‌ها و تکمیل خودکار بیمه نامه خبر می‌دهند و علاوه بر این با توجه به تاکید امین برای دریافت الحاق تنها به دلیل عدم بروز مشکلی در هنگام بروز حادثه، همه نمایندگان شرکت‌های بیمه به مشتریان خود از عدم بروز مشکل خاصی اطمینان می‌دهند.
یکی از مواردی که به آن تاکید شده بود، دریافت رایگان الحاق بیمه نامه شخص ثالث است، اما برخی شرکت‎ها هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث در سال ۹۳، هزینه ای با عنوان الحاق و تکمیل بیمه نامه سال ۹۴ دریافت کرده‎اند به گونه ای که با دریافت مبلغی از دارنده بیمه، از عدم پرداخت مبلغی در سال ۹۴ به اطمینان خاطر داده اند اما حال با وجود عدم افزایش مبلغ بیمه، عده ای متضرر شده اند.
علاوه بر این طبق  اعلام برخی نمایندگی‌ها اگر دارنده بیمه نامه شخص ثالث تمایلی به مراجعه و دریافت الحاق بیمه نامه شخص ثالث تا اول اردبیهشت داشته باشد، باید مبلغی را پرداخت کند.
حال باید منتظر ماند تا هنگامی که دارندگان بیمه شخص ثالث نیازمند استفاده از بیمه نامه‌های خود هستند، آیا بیمه نامه آنها تکمیل است و با مشکل خاصی رو به رو خواهند شد یا خیر؟

نیازی به مراجعه حضوری جهت الحاقیه بیمه نیست

برخی شرکت‌های بیمه با صدور اطلاعیه هایی اعلام کردند که نیازی به مراجعه حضوری به واحدهای صدور بیمه نامه برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث نیست و البته این موضوع از سوی بیمه مرکزی مورد تائید است.
پس از ابلاغیه بیمه مرکزی در زمینه بیمه شخص ثالث و ثابت ماندن نرخ آن در سال جاری و البته نیاز به دریافت الحاقیه مجانی توسط دارندگان بیمه نامه شخص ثالث، برخی شرکت های بزرگ بیمه ای اعلام کردند که نیازی به مراجعه حضور برای دریافت الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث نیست و این شرکت ها خود نسبت به این کار برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اقدام خواهند کرد.

البته این موضوع تاحدودی مورد تردید دارندگان بیمه نامه شخص ثالث بود و آنها مطرح می کردند که در صورت عدم مراجعه حضور ممکن است مشکلاتی برای بیمه نامه آنها ایجاد شود، اما یک مقام مسئول در بیمه مرکزی به مهر اعلام کرد که در صورتی که شرکت های بیمه این موضوع را به صورت اطلاعیه به مشتریان اعلام کرده باشند، نیاز به مراجعه حضوری نیست و این موضوع مورد تاکید بیمه مرکزی است.

برخی از شرکت‌های بیمه در این اطلاعیه ها آورده اند: «علاوه بر الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث، الحاقیه تکمیلی تعهدات حوادث راننده هم به بیمه گزاران به صورت رایگان و بدون دریافت حق بیمه ارایه می شود.

در پی افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه در سال جاری و اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر صدور الحاقیه رایگان بیمه نامه شخص ثالث از سوی شرکت های بیمه، ‌ این شرکت بیمه ای با هدف تامین رفاه حال بیمه گزاران خود، ‌ علاوه بر الحاقیه شخص ثالث، ‌ الحاقیه افزایش تعهدات حوادث راننده را نیز تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان به صورت رایگان صادر می کند.

براین اساس، ‌ تعهدات بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده بیمه نامه های صادره قبلی در مدت باقیمانده دوره اعتبار بیمه نامه به میزان تعهدات بدنی ۲۲۰ میلیون تومان، ‌ مالی ۵.۵ میلیون تومان و حوادث راننده ۲۲۰ میلیون تومان در سیستم افزایش یافته است و بیمه گزاران به منظور افزایش تعهدات بیمه نامه های شخص ثالث و حوادث راننده خود به میزان دیه اعلامی، ‌ نیازی به مراجعه حضوری به واحدهای صدور بیمه نامه این شرکت ندارند، اما در صورت تمایل می توانند برای دریافت الحاقیه تکمیلی تعهدات شخص ثالث و حوادث راننده بدون پرداخت هرگونه مبلغی به واحد صدورکننده بیمه نامه خود مراجعه کنند.»

این گزارش حاکی است، ‌ الحاقیه سندی رسمی است که هرگونه تغییر در مفاد بیمه نامه شخص ثالث در آن ثبت و جزو لاینفک بیمه نامه است.

محمد ابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه اعلام کرده است: الحاقیه صرفا برای پرداخت پول نیست؛ بلکه مردم باید بیمه نامه کامل در دست داشته باشند بر این اساس بیمه نامه شخص ثالث در سال ۹۴، ۲۲۰ میلیون تومان جانی و ۵.۵ میلیون تومان مالی است؛ به همین خاطر با دریافت الحاقیه، سرمایه ۲۰۰ میلیون تومانی جانی را به ۲۲۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش دهند، البته بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی.

در این زمینه یکی از شرکت های بیمه اعلام کرد: تمامی بیمه گذارانی که برای خریداری بیمه نامه شخص ثالث به واحدهای اجرایی این مجموعه مراجعه می نمایند، افزایش تعهدات شخص ثالث به میزان ۲۲۰ میلیون تومان و مالی پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتومان را بدون اینکه حق بیمه اضافه ای نسبت به سال گذشته پرداخت کنند دریافت خواهند کرد.

افزایش سقف تعهدات برای تمامی بیمه گذاران درسیستم صدور منظور شده است و به بیمه گذاران اطمینان می دهیم به طور حتم درصورت عدم دریافت الحاقیه نیز هنگام بروز خسارت برای بیمه گذاران مشکلی بوجود نخواهد آمد اما برای اطمینان خاطر بیشتر از بیمه گذاران درخواست می کنیم به شعب صدور این شرکت مراجعه و الحاقیه افزایش تعهدات را دریافت کنند.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که برخی از شرکت های بیمه خصوصی کوچک چندین طرحی را در دستور کار ندارند. و برخی دیگر هم به مرور به این طرح خواهند پیوست. همچنین برخی از نمایندگی ها عنوان می کنند که برای دریافت الحاقیه تا ماه رمضان که ماه حرام است نیاز به دریافت الحاقیه نیست و تا آن زمان صبر کنید.

برخی دیگر از نمایندگی ها هم مطرح می کنند که بخشنامه ای در زمینه صدور الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث به آنها ابلاغ نشده است و فعلا در سیستم اعمال نمی شود و ممکن است که مبلغی اندک برای آن لحاظ شود!

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد

حق بیمه شخص ثالث ثابت ماند؛دریافت الحاقیه مجانی از امروز

رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام اینکه حق بیمه شخص ثالث در سال جاری ثابت مانده است، گفت: مردم الحاقیه مجانی را از امروز دریافت کنند.

  به گزارش یزدفردا به نقل از تسنیم، محمدابراهیم امین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیرو اعلام افزایش مبلغ دیه به میزان ۱۰ درصد درسال ۹۴ توسط رئیس قوه قضاییه بیمه مرکزی هماهنگی‌هایی را با دولت، آقای طیب نیا وزیر اقتصاد و سندیکای بیمه‌گران انجام داد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که سیاست‌های دولت درسال ۹۳ منجر به کاهش تورم به کمتر از ۱۶ درصد شد و همچنین سیر نزولی افزایش قیمت‌ها اثرات خود را نشان داد، صنعت بیمه در همراهی مردم و دولت تصمیم گرفت علی رغم افزایش میزان دیه حق بیمه‌ها را به میزان سال قبل اعلام کند.

رئیس کل بیمه مرکزی هدف ثبات حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۴ را کمک به دولت در راستای اجرای سیاست‌های کنترل تورم اعلام کرد و افزود: اما از آنجایی که سرمایه بیمه نامه‌ها افزایش می‌یابد و مبنای رسیدگی در پرونده‌های قضایی سقف بیمه نامه شخص ثالث است از همه آنها که بیمه نامه آنها تمام نشده خواهش می‌کنیم الحاقیه شخص ثالث را دریافت کند.

امین با بیان اینکه بیمه نامه کامل برای شخص ثالث درسال جاری ۲۲۰ میلیون جانی در ماه حرام و ۵.۵ میلیون مالی است، افزود: مردم در سال جاری برای دریافت الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث پولی به شرکت های بیمه پرداخت نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: دیه از ابتدای سال ابلاغ شد و از امروز جدول حق بیمه ها توسط بیمه مرکزی ابلاغ می‌شود؛ بنابراین مردم از زمان ابلاغ حق بیمه‌ها می‌توانند نسبت به دریافت الحاقیه اقدام کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از رند شدن حق بیمه ‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام از این جهت انجام شده تا مردم راحت‌تر حق بیمه خودروهای مختلف را پرداخت کنند.

امین همچنین با بیان اینکه هدف از دریافت الحاقیه پرداخت پول نیست، گفت: چون بیمه نامه کامل شخص ثالث ۲۲۰ میلیون جانی و ۵.۵ میلیون مالی است مردم با دریافت الحاقیه سرمایه ۲۰۰ میلیون جانی را به ۲۲۰ میلیون افزایش خواهند داد.

بخشنامه جدید ایران‌خودرو / شفاف سازی در مورد افزایش قیمت

بدینوسیله به استحضار متقاضیان محصولات ایران خودرو می رساند که طبق سنوات گذشته در سال ۹۴ نیز برخی اقلام الزامی و قانونی قیمت خودرو از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شھرداری، ھزینه شماره گذاری و بیمه شخص ثالث به میزان مشخص و ابلاغ شده توسط ارگان ھای دولتی افزایش یافته اند.

بدینوسیله به استحضار متقاضیان محصولات ایران خودرو می رساند که طبق سنوات گذشته در سال ۹۴ نیز برخی اقلام الزامی و قانونی قیمت خودرو از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شھرداری، ھزینه شماره گذاری و بیمه شخص ثالث به میزان مشخص و ابلاغ شده توسط ارگان ھای دولتی افزایش یافته اند.

مبالغ جدید این اقلام و میزان افزایش صورت گرفته نسبت به سال ۹۳ به شرح زیر می باشد:

۱ – مالیات بر ارزش افزوده + عوارض شھرداری :

نرخ جدید = ۹% بھای کارخانه( افزایش به میزان ۱% بھای کارخانه)
۲ – ھزینه شماره گذاری :

مبلغ جدید(برای محصولات غیر از خانواده سوزوکی) =۵۰.۰۰۰ تومان ( افزایش به میزان ۱۰.۰۰۰ تومان )

مبلغ جدید( برای خانواده سوزوکی ) = ۱۰۰.۰۰۰ تومان ( افزایش به میزان ۶۰.۰۰۰ تومان )
۳ – بیمه شخص ثالث :

نرخ جدیدبرای خودروھای سواری = ۹۸۲.۰۰۰ تومان ( افزایش به میزان ۲۵.۳۲۰ تومان )

نرخ جدید برای خودروھای وانت = ۱.۰۴۰.۰۰۰ تومان ( افزایش به میزان ۴۰.۰۰۰ تومان )

نرخ جدید برای خودروھای تاکسی شھری = ۱.۱۶۴.۰۰۰ تومان ( افزایش به میزان ۲۹.۰۰۰ تومان )

نرخ جدید برای خودروھای تاکسی بین شھری = ۱.۳۰۰.۰۰۰ (افزایش به میزان ۳۱.۰۰۰ تومان)

بر این اساس ضروریست آن دسته از مشتریان محترم که قرارداد آنھا به واسطه افزایش اقلام فوق ، کسری وجه دارد از طریق این بخشنامه از میزان افزایش قیمت خودرو مطلع شده و نھایتا تا پایان فروردین ماه نسبت به تکمیل وجه نھایی قراردادشان اقدام نمایند تا تاخیری در صدور فاکتور خودرو رخ ندھد.

لازم به ذکر است از ابتدای اردیبھشت ماه برای قراردادھایی که مانده حساب آنھا در وضعیت کسری وجه(ناشی از افزایش اقلام الزامی و قانونی ۹۴ ) باشد جریمه تاخیر محاسبه نخواھد شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا