یزدفردا: نشست خبری غلامحسین حسینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران، عصر روز دوشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۴، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در هتل بین المللی لاله تهران برگزار شد.


به گزارش «روابط عمومی شرکت توسعه گردشگری ایران»، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران با بیان اینکه صنعت گردشگری بالطَبَع مسائل سیاسی و اجتماعی در حال گذر از دورانی به دوران دیگر است، اظهار داشت: این صنعت می‌تواند ناجی اقتصاد کشور باشد و توانسته است در یکی دو سال اخیر یکی از صنایع شاخص و برتر با ارزش افزوده‌ بالا محسوب شود.

غلامحسین حسینی افزود: به همین دلیل نیاز است که در کشور فضاهای کسب و کار متناسب با این تغییرات نیز تغییر کند و با افزایش تقاضاها متناسب باشد.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی بدون دود (سبز) و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است و فضاهای کسب و کار در کشور باید متناسب با تغییرات و افزایش تقاضا باشد و امیدواریم اقتصاد مبتنی بر گردشگری نیز با تکیه بر پتانسیل های فراوان کشورمان رونق بیشتری بگیرد، تصریح کرد: در حال حاضر 15 شرکت استانی داریم که مشغول فعالیت هستند و تصمیممان هم بر این است که به تدریج در سایر استانهایی که شرکت استانی نداریم و دارای ظرفیت گردشگری بیشتری نیز هستند، دفاتر شرکتهای استانی را فعال نماییم.

 

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران با بیان اینکه چند سال پیش تصمیم گرفته شده 60 هتل ساخته شود اما متأسفانه این پروژه‌ها هیچگاه به انجام نرسید، یادآور شد: در سال های گذشته دو هتل لاله کیش و یزد متعلق به این شرکت، به بخش خصوصی فروخته شده است و در حال حاضر پروژه‌های نیمه تمامی را داریم که به صورت مشارکت با بخش خصوصی برنامه اتمام آنها را داشتیم و برخی از آنها منتج به ایجاد پرونده‌های حقوقی نیز شده است.

وی اضافه کرد: در مورد طرح ‌هایی که بدون طرح توجیه اقتصادی بودند ما خیلی سماجت بر انجامشان نداریم ولی در مورد طرح ‌های دارای توجیح اقتصادی به دنبال تکمیل آنها هستیم. پروژه‌های ما حدود 7 سال از عمرشان می‌گذرد اما حداکثر پیشرفت فیزیکی‌شان 7 تا 10 درصد است.


حسینی با بیان اینکه سه طرح خوب در نظر داریم که جزو طرح‌های مزیت‌ دار ما محسوب می‌شوند، گفت: شرکت ما به دنبال اقدامات سال 90 و مزایده‌ای که توسط سازمان خصوصی سازی انجام شد مقداری در لاک خود فرو رفت که خوشبختانه در نیمه دوم سال 93 پرونده واگذاری شرکت به بخش خصوصی، ابطال شد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران با بیان اینکه کسی مخالف واگذاری به بخش خصوصی نیست اما ارزشگذاری شرکت بسیار ناصحیح بود و ما مصّر بودیم تدبیر اساسی در این زمینه بشود، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما ثبت گروه‌های لاله است که در حال انجام است و سعی کردیم با وجود محدودیت‌ها، نگاه توسعه خدمات و توسعه خصوصی داشته باشیم؛ که در همین راستا، در ابتدای تابستان امسال بهره برداری از هتل تاریخی بیستون کرمانشاه را شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: پرونده‌ای داشتیم که یک شرکت، 3 زمین ما را گودبرداری کرده بود و برای این کار 100 میلیون تومان هزینه کرده بود اما متاسفانه به دلیل قرارداد ضعیفی که نوشته شده بود شرکت ما با رأی قطعی دادگاه، باید مبلغ 178 میلیارد تومان به آن شرکت می ‌پرداخت که خوشبختانه در اسفند 93 با پیگیری های نفس گیر و متعددی که صورت گرفت، این حکم نیز به دستور رئیس محترم قوه قضاییه ابطال شد و این پروژه که پرونده سودجویی بود و براساس بنیه ضعیف قراردادش نوشته شده بود و اساس شرکت را با یک تهدید جدی روبرو می‌کرد، ابطال گردید.


حسینی یادآور شد: برنامه کوتاه مدت ما در شرکت مبتنی بر بهره برداری از اماکن گردشگری است که امکان بهره برداری آنها توسط بهره برداران نیست. البته اگر این اماکن و بعضاً هتل ‌ها، با استانداردهای ما تطبیق داشته باشد امکان الحاق آنها به گروه هتل‌های لاله را نیز داریم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران با بیان اینکه اولین خروجی کارهای ما ارتقای کیفیت است که در همین زمینه جایزه ملی کیفیت در بخش غذا، فردا به خدمات غذایی هتل لاله اهدا می‌شود، خاطرنشان کرد: هتل بین المللی لاله تهران شاهد وقایع متدد تاریخی در طول عمر خود بوده که بعضاً بسیار مهم و قابل توجه است. از آن جمله، پیش نویس قرارداد الجزایر که توسط صدام ملعون و شاه خائن در این هتل انجام شد و همچنین حضور گاندی و دبیرکل وقت سازمان ملل و بسیاری از شخصیت های مطرح هنری، سیاسی و ورزشی داخلی و خارجی دیگر که در نظر داریم برهمین اساس کتاب موزه ‌ای را ایجاد کنیم.

وی افزود: در ترکیه هتلی است که رضا شاه دو شب برای ملاقات با آتاتورک در یک اتاق خوابیده بوده و در حال حاضر از آن اتاق به عنوان موزه استفاده می‌شود و این در حالی است که ما از این موارد نه تنها در هتل لاله تهران، بلکه در اقصی نقاط کشورمان در حد فراوان در اختیار داریم ولی تا کنون به نحو شایسته از آنها بهره برداری نشده است.

حسینی با بیان اینکه در بخشی از هتل لاله، موزه ایجاد خواهد شد، ادامه داد: کمتر از پنج درصد میهمانان این هتل پنج ستاره دولتی هستند و به رغم قدیمی بودن، همچنان پذیرای شمار زیادی از مشتریان وفادار خارجی است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری با اشاره به تلاش این شرکت برای ثبت برند گروه هتل های لاله گفت: اکنون هتل پنج ستاره بین المللی لاله تهران، هتل صخره ای بین المللی لاله کندوان، هتل چهار ستاره بین المللی سرعین، هتل چهار ستاره چابهار و مجتمع آب درمانی سبلان زیر نظر شرکت توسعه گردشگری فعالیت می کنند.

حسینی با بیان این توضیح که اوایل تابستان سالجاری نیز هتل تاریخی بیستون به بهره برداری می رسد، خاطر نشان کرد: تا سه ماه آینده تکمیل دو هتل چهار و پنج ستاره که عملیات آن از حدود 7 سال پیش متوقف شده بود، از سر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران به برون سپاری بخشی از فعالیت های معاونت گردشگری استان ها به این شرکت اشاره کرد و گفت: به طور مثال بخش وسیعی از فعالیت های معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد از جمله برپایی برنامه های نمایشگاهی به شرکت توسعه گردشگری این استان واگذار شده است؛ برخی از این شرکت‌ها از ردیف تملک‌های بودجه استانی تغذیه می‌شوند  مانند استان کرمانشاه. عمده شرکت‌های استانی در حوزه مشارکت فعالیت دارند و فعالیت‌های نمونه را شناسایی کرده، مجوزهای لازم را اخذ و به صورت بسته‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی می‌دهند و یا فعالیت‌های بهره‌برداری انجام می‌دهند؛ و برخی از شرکت‌ها نیز مانند خراسان رضوی ضعیف عمل کرده‌اند.

حسینی درباره ساخت بال غربی هتل نیز گفت: از اسفند ماه پیگیر این قضیه شده‌ایم. تراکم زمین در این محدوده اجازه نمی‌دهد و باید مجوز کمیسیون ماده ۵ را داشته باشد. این کار از دهم اسفند ماه با تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی در دستور کار است. قرار است این بخش از هتل ۳۷۰ واحد داشته باشد. یکی از متقاضیان درخواست طبقات بالاتر داده بود که درباره آن هم باید کمیسیون ماده ۵ تصمیم‌گیری کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا