به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: یزد از معدود شهرهای کشور است که با گذشت بیش از 10 قرن هنوز برج ها و باروهای معروف و خندق های تاریخی آن به جا مانده است.

گفتنی است: مردم در زمان گذشته برای در امان ماندن شهرها از هجوم دشمنان، حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه می ساختند. برج و باروی یزد در سال 432 ه. ق به سرپرستی چهار سرهنگ از اعضای حکومت امیر عضد الدین علاء الدوله ابوجعفر کاکویه به نام های ابو یعقوب، ابومسعود، ابوجعفر و ابویوسف بنا شده که اکنون خانه های مردم به آن متصل است .

از ویژگی های حصار یزد وجود چهار دروازه به نام های دروازه قطمیان، کوشکنو، مهریجرد و دروازه کیا است که دروازه کیا به باب کیا مشهور بوده و در حال حاضر دروازه حظیره نام دارد.

در سال 673 ه. ق سیل بسیار عظیمی به یزد آمد که باعث خرابی قسمتهایی از حصار شد که در زمان سلطنت اتابک یوسف شاه بن طغان مرمت و بازسازی شد.

امروزه از حصار یزد و برج های متصل به آن که در عهد «جامع جعفری» تعداد 90 برج بود و هر برج 20 مستحفظ داشت، قسمت هایی نظیر دیوار و برج های محله لب خندق، برج و حصار مقابل سید گلسرخ، برج دروازه مهریز در ابتدای بازارهای خان و افشار، برج و باروی شاهی، شاهزاده فاضل، برج های فهادان و مالمیر  باقی مانده است.

از دیگر برج های استان می توان به پاکنده یزد، ارجنان اردکان، خواجه نعمت اردکان، توت اردکان، ارنان اردکان، حاجی آباد بافق، مبارکه بافق، سنگی صدوق، برج و دروازه های ندوشن، عبدالوهاب میبد و کبوترخانه میبد اشاره کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا