فتحی سرپرست یزد فردا طبس / محمد الهی عنوان  کرد: روحانیون به عنوان پرچمداران تبلیغ آموزه‌های دینی و تبیین مسائل و احکام شرعی وظیفه دارند آن گونه که شایسته است نسبت به اطلاع‌‌رسانی احکام موقوفات و التزام و رعایت حقوق موقوفات به مردم در طول سال اقدام کنند.

وی دیدگاه مردم را نسبت به موقوفات به دو صورت تفریط و افراط دانست و افزود: متأسفانه عده‌ای از دخل و تصرف در موقوفات آگاهند ولی به خاطر ماهیت موقوفات و قداستی که برای آن قائلند، از دخالت خود واهمه داشته و به سراغ آن نمی‌روند.

رئیس  اداره اوقاف و امور خیریه طبس ادامه داد: در مقابل نیز عده‌ای آن قدر دیدگاهشان نسبت به موقوفات باز است که معتقدند موقوفات خیرات هستند و مانند گوشت قربانی باید تقسیم شود.

الهی با بیان اینکه این دو دیدگاه مردود است، تصریح کرد: مردم باید نسبت به موقوفات حساس بوده و نه برای خود و نه دیگران اجازه دخل و تصرف قائل نباشند.

وی نسبت به فرهنگ‌سازی غلطی که تاکنون از سوی خبره‌های محلی و برخی از کارشناسان نسبت به قیمت‌گذاری املاک موقوفه صورت گرفته انتقاد و اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای در قیمت‌گذاری املاک شخصی با املاک وقفی تفاوت قائل می‌شوند در حالی که مردم باید نسبت به ملک موقوفه بیشتر توجه داشته باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس افزود: فرد با ارزش‌گذاری نسبت به املاک موقوفات، خود را در ثواب نیات واقفان شریک دانسته و از طرفی می‌داند که تصرفی در موقوفات از طرفشان صورت نگرفته است.

الهی با اشاره به وظیفه روحانیون در این زمینه تصریح کرد: روحانیون باید به توجیه و تبیین این دیدگاه و زدودن این تلقی و برداشت منفی نسبت به موقوفات فرهنگ‌سازی و وظیفه خود را نسبت به موقوفات با تبلیغات و تنبیهات ادا کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا