محسن اختياري


بدون شك بحث استخدام مربيان پيش دبستاني يكي از چالش برانگيزترين بحثهاي سالهاي اخير در آموزش و پرورش بوده است ؛
در شرايطي كه در دولت قبل حدفاصل سالهاي  88   تا  92  بيش از يكصد و بيست هزار نفر بدون هيچگونه حساب و كتاب و ضابطه مندي درستي در اين وزارتخانه استخدام شدند كه بنا بر شواهداغلب آن سليقه اي و بعضا رابطه اي صورت گرفت اما  ظاهرا جا فقط براي مربيان مظلوم پيش دبستاني تنگ بود !
اما با پيگيريهاي مكرر سالهاي اخير و تجمعات هر از چند گاه در مقابل مجلس و ساير ارگانهاي دولتي در نهايت قانوني به تصويب مجلس رسيد كه به دولت دو سال فرصت مي داد تا مربيان پيش دبستاني را استخدام كند كه در اين راستا حتي زماني براي آزمون در مردادماه سال گذشته تعيين شد كه در ادامه روند همان تراژدي قبلي اينبار هم آزمون مربوطه لغو !! و بلاتكليفي همچنان ادامه يافت !
اما در ادامه اين ماجراي پيچيده با پيگيريهاي نمايندگان مجلس و سوال از وزير آموزش و پرورش كه تا حد استيضاح هم پيش رفت آقاي وزير با دادن قول مساعد براي استخدام آنان از استيضاح گريخت ! ولي اكنون كه با صدور مجوز استخدام پنج هزار نفر به نام مربيان پيش دبستاني اين تراژدي تا حدودي به مرحله عمل نزديك شده مجددا سازهاي ديگري كوك كرده اند كه انگار قرار نيست اين گره كور باز شود ! و قرار است به نام اين عزيزان ولي به كام ديگران باشد ! از جمله گذاشتن شرط سني كه اغلب مربيان پيش دبستاني كه بيش از ده سال از بهترين سالهاي عمر خود را با حداقل حقوق و مزايا و امكانات تنها با اميد استخدام ، در راه آموزش فرزندان  ما  صرف كرده اند با اين شرط از گردونه خارج مي شوند !
اما  باب مبحث غريب ديگري كه باز شده موضوع استخدام با اولويت فرزندان فرهنگيان است كه تا حالا هيچ صحبتي از آن نبود و بهتر بود آقاي وزير آنرا در جلسه سوال مجلس مطرح مي نمود ، كه گويا تمامي ترفندها براي اين بوده كه باز هم با شيره ماليدن سرهمه با استفاده از حق مربيان مظلوم پيش دبستاني به اهداف شخصي خود دست يابند !. شكي نخواهد بود كه فرزندان فرهنگيان كه اغلب در سالهاي اخير فارغ التحصيل شده و بدور از دغدغه زندگي و فرزند با استفاده از موقعيت درهاي باز مراكز آموزشي مختلف مدارك فوق ليسانس و بالاتر هم گرفته اند با وجود  سن پايين  نسبت به مربيان مظلوم پيش دبستاني از شرايط بهتري برخوردار خواهند بود . اما آيا اين عدالت است ؟! آيا وجدان ما اجازه مي دهد كه اينچنين از موقعيت و حق ديگران در جهت منافع خود سوء استفاده كنيم ؟! چرا كه قطعا دولت اين مجوز را براي تعيين تكليف مربيان پيش دبستاني صادر كرده . كه اميدواريم اينبار هم نمايندگان ملت با هوشياري و تيزبيني چشم بر واقعيت بگشايند و اجازه پايمال شدن حق مظلومان را ندهند ، حتي اگر با استيضاح و بركناري وزير همراه باشد .
ادامه دارد . . . . .
به اميد فرداهايي با عدالت علي ( ع ) .
                                                                                                  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا