یزدفردا:امروز روند صعودی شاخص کل بازار سرمایه با ریزش 684 واحدی شاخص متوقف شد.

به گزارش خبرآنلاین، امروز شاخص بورس روند نزولی پیش گرفت درحالی که طی سه روزگذشته بورس بیش از 4 هزار واحد رشد را در پرونده ثبت کرده بود.

در همین حال امروز شاخص کل با 684 واحد کاهش (83 / 0 درصد) به رقم 70160 واحد رسید. شاخص بازار اول با 465 واحد کاهش به رقم 51547 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1596 واحد کاهش به رقم  138882 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران وخابرات ایران و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را بانک تجارت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملت و ایران خودرو به خود اختصاص دادند.

 
از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات­ را بانک تجارت، بانک صادرات، پارس خودرو، سیمان خوزستان، بانک ملت، ، ایران خودرو دیزل، سایپا،  لیزینگ خودرو غدیر و زامیاد به نام خود ثبت کردند.
 
گفتنی است نماد معاملاتی شرکت های ایرکا پارت صنعت با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم  متوقف شد.
 
این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت های صنایع کاشی و سرامیک سینا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، سرمایه گذاری اتیه دماوند پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی وعمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، بانک تجارت با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/12/29 و تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال منتهی به 1393/12/29، لبنیات کالبر با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/12/29 و اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/12/29 و بین المللی محصولات پارس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره بازگشایی شدند.
 
در بازار بدهی تعداد 48765 برگه از نمادهای اوراق اجار فولاد کاوه جنوب کیش ( صکاوه 7061)، سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان 5121) ، شهرداری شیراز (مشیر94121)، اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 9551) و اوراق مشارکت شهرداری شیراز 1393(مشیر6121) به ارزش بیش از 48 میلیارد ریال معامله شد.
 
این در حالی است که تعداد 9081 واحد از صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه - سهام (فیروزه 1) به ارزش بیش از 101میلیون ریال، تعداد 743783 واحد از صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (سپاس1) به ارزش بیش از 7 میلیارد ریال و تعداد 3681 واحد از صندوق سرمایه گذاری صنوین-مختلط (صنوین1) به ارزش بیش از 43 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
 
فعالان بازار اعتقاد دارند کاهش شاخص بازار سرمایه در شرایطی صورت می گیرد که بازار به انتظار شد تا حدود 80 هزار واحد بود. در همین حال اصولیان یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گوی با سایت صدای اقتصاد در این مورد گفته بود:« باتوجه به اینکه نماد اغلب صنایع و شرکتها طی دو سه روز اخیر در بورس به یکباره مثبت شد، این ابهام شکل گرفت که این واکنش صرفا یک واکنش هیجانی به نتیجه مذاکرات لوزان بوده و این هیجان نیاز به تخلیه شدن دارد. احتمال آن وجود دارد که ریزش شاخص کل در روزهای آینده هم با همین شیب ادامه یابد تا اینکه بازار در نقطه تعادلی خود را بازیابد. پس از رسیدن بازار به نقطه تعادلی، شاخص کل با یک شیب ملایم وارد فاز مثبت می شود.

زمانی که خبر مثبتی می رسد، طبیعت سرمایه گذاران این است که به این خبر واکنش هیجانی نشان میدهند که همین واکنش هیجانی سرمایه گذاران منجر به افزایش یکباره شاخص بورس در روزهای اخیر شد. سرمایه گذاران یکباره برای خرید سهام به بورس هجوم بردند اما چون سهامی برای فروش نبود، هیجان افزایش یافت و شاخص کل رشد یکباره داشت.»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا