معاون برنامه ريزي، اداري و مالي فرماندار يزد با اشاره به اینکه نظارت و بازدید بر نانوایی‌ها به طور مستمر در حال اجراست، گفت: تخلفات نانوایی‎‎های یزد با توجه به بازدیدها و نظارت‌های مستمر کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد،‌ افسانه شهابي پور در مصاحبه با خبرنگار روزنامه همشهري، درباره مشکلات عرضه نان در شهرستان یزد با اشاره به اینکه در آذرماه 1393 بحث واقعی شدن قیمت گندم، آرد و نان انجام شد، گفت: البته در استان سعی شد که همه جوانب اعم از مردم، نانوایان، کارخانه‌های آرد و سرفصل‌های ذی‎‎نفعان به طور مطلوب مدنظر قرار گیرد.

معاون برنامه ريزي،‌ اداري و مالي فرماندار يزد اظهار کرد: پس از اعمال و اطلاع‎‎رسانی درصد افزایش نرخ نان، مجددا‌ به دلیل رند نبودن قیمت نان هنگام عرضه به شهروندان و بروز مشکلاتی در این رابطه، قيمت ها اصلاح و اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه بهداشت در اولویت اصلی پخت و عرضه نان قرار دارد، گفت: در همین رابطه نیز بهترین کیفیت به لحاظ مقوله نوع و کیفیت گندم، وضعیت آرد، درصد سبوس آرد، خمیرگیری، میزان خواب خمیر، جوش شیرین، نمک و افزودنی‌های مجاز مورد بحث و نظارت قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر این بازدید‌هایی در مورد نرخ نان، وزن چانه، زمان پخت و افزودنی‌ها انجام می‎‎شود و هر کجا که لازم باشد، تذکر داده می‎‎شود و در برخی موارد نیز کاهش سهمیه یا برحسب نیاز، افزایش سهمیه آرد برای تشویق انجام می‌شود.

شهابی‎‎پور با تاکید بر اعمال نظارت جدی بر نانوایی‎‎ها، افزود: در جریان بازدیدها اگر استانداردهای مشخص شده برای پخت نان رعایت نشود، نانوا به تعزیرات معرفی می‎‎شود.

وی با اشاره به اینکه نظارت و بازدید بر نانوایی‌ها به طور مستمر در حال اجراست، گفت: تخلفات نانوایی‎‎های یزد با توجه به بازدیدها و نظارت‌های مستمر کاهش یافته است.

تشویق نانوایان نمونه به انتخاب مردم محلی

معاون برنامه‎‎ریزی فرمانداری یزد گفت: نانوایی‌هایی که سعی ‌کنند نان باکیفیت به مردم ارائه کنند، با توجه به تحقیقات محلی، انتخاب می‌شوند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی آموزش نانوایان را یکی از موارد کمتر مورد توجه دانست و در این باره گفت: به همین دلیل نیز این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز دوره‌های آموزشی مختلفی برای نانوایان برگزار شده و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: تاکنون 300 نفر از نانوایان یزد در کلاس‌های آموزشی به صورت تئوری شرکت کرده‌‌اند و به صورت عملی نیز با حضور افراد مجرب در نانوایی‌ها، آموزش‌های لازم داده می‎‎شود.

حذف افزودنی‎‎های نان و نانوایی‎های تنوری

شهابی‎‎پور در مورد افزودنی‎‎های نان نیز گفت: حذف تخمه و هر گونه افزودنی دیگر روی نان در دستور کار قرار دارد تا کاملا‌ در شهر یزد اجرایی شود.  وی با اشاره به اینکه استفاده از تخمه و افزودنی‌های غیرمجاز روی نان از لحاظ بهداشتی مضر است، گفت: براساس مصوبه کارگروه و ابلاغ کشوری، تصمیم بر این شد که این موضوع اعلام و پیگیری شود.

شهابی‎‎پور همچنین گفت: اقدام دیگری که در دستور کار قرار دارد سوق دادن نانوایی‎‎ها از حالت تنوری به حرارت غير مستقیم است که به مرور زمان در یزد اجرایی خواهد شد.

فعالیت نیمی‌ از نانوایی‌های استان در شهر یزد

معاون برنامه‏‏ریزی، اداری و مالی فرمانداری یزد گفت: از مجموع 1200 نانوایی فعال در استان، 600 نانوایی یا به عبارتی حدود 50 درصد آنها در شهرستان یزد فعالیت می‎‎کنند.

 « افسانه شهابی‎پور» افزود: 60 درصد جمعیت استان نیز در شهرستان یزد سکونت دارند و باید این تعداد نانوایی در مرکز استان وجود داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا