به عنوان نمونه برج 36 طبقه در بلوار جمهوری کوچه شهید زنبق با اسم مرکز تجارت کاشی و برج 16 طبقه در راست گرد میدان امام علی (ع) از جمله آن مواردند.

یزدفردا "یک فردایی:زمانی شهر دارالعباده یزد، شهر مناره های قد برافراشته مساجد و کم کم به شهر بانک های قد بلند و حالا نوبت سرکشی برج های سرمایه سالاران شده است.

کمیسیون ماده 5 استان طی سال گذشته مجوزهایی را به صورت غیرقانونی، غیرشرعی و غیرعقلانی به سرمایه داران و سرمایه گذاران علاقه مند در پروژه های ساختمانی اعطا نموده است که لازم است مورد بازنگری قرار گیرد. به عنوان نمونه برج 36 طبقه در بلوار جمهوری کوچه شهید زنبق با اسم مرکز تجارت کاشی و برج 16 طبقه در راست گرد میدان امام علی (ع) از جمله آن مواردند.

تعدادی از مهم ترین این تخلفات را به صورت اجمالی مرور می کنیم:

1-  از واضح ترین این تخلفات مربوط می شود به تعداد طبقات این برج ها که نادیده گرفتن صریح قوانین است. مطابق ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی شهر یزد، تنها 3 طبقه مجاز شمرده شده است، که کمیسیون ماده 5 با توجه به مصلحت ها قادر به تصویب بنا هایی با حداکثر 5 طبقه می باشد یعنی حدود دو برابر طبقات مجاز و نه مجوزی ده برابر  ارتفاع مجاز در طرح جامع و تفصیلی!!!

2- در تصویب غیرقانونی این طرح به‌هیچ‌وجه از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری در تاریخ 25/ 9/ 1387تبعیت نشده است و فاقد هرگونه ملاحظاتی در زمینه سیماو منظر می‌باشد و کمیته سیما و منظر شهر یزد نیز در این زمینه سکوت کرده است.

3- این برج در یکی از خیابان های خروجی شهر در حال ساخت می باشد، ساخت برج ها در ورودی ها و خروجی های شهری به دلیل عواقب ترافیکی توصیه نمیشود، در حالی که بلوار جمهوری، هم اکنون صاحب ترافیک است و معلوم نیست بار ترافیکی ای که به خاطر ساخت یک برج با چندصد هزار متر زیربنا و هزاران استفاده کننده افزوده می شود، قرار است چگونه حل شود؟ و این یکی از مشکلات اساسی برای چنین پروژه ای در چنین نقطه ای از شهر می باشد که سبب تلاش های آتی شهرداری برای حل این مسئله خواهد شد.

4- از ضروریات بدیهی و اولیه چنین طرح هایی داشتن طرح توجیهی اقتصادی می باشد که فاقد هرگونه طرح توجیهی بوده و پروژه را به خصوص در زمان بهره برداری دچار اشکالات و عوارض عدیده بعدی می کند. زیرا چنین بناهایی هزینه ساخت و بهره برداری بالایی دارند به خصوص در مناطق گرم و خشک، هزینه های برودتی آن مضاعف می شود. اگر تصمیمی برای ساخت این گونه ساختمان ها گر فته می شود نه از سر نیاز، که به دلیل ارزش افزوده ی بی رقیب آنهاست.

5- از دیگر ضروریات قانونی طرح های بزرگ داشتن پیوست فرهنگی می باشد که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ضرورت تهیه پیوست در سه سطح قبل از اجرای پروژه، حین اجرا و بعد از اجرا می باشد. این پروژه به جز نقشه های اولیه هیچ چیز  دیگری را به کمیسیون ماده 5 ارایه نداده است و جای تعجب است که اعضای کمیسیون چنین تخلف اشکاری را نادیده گرفته و خود هم دچار تخلف شده اند. شهرداری یزد هم با گودبرداری که بیش از شش ماه طول کشیده و هنوز مجوزهای لازم را از شهرداری و نظام مهندسی نگرفته سکوت کرده است، در حالی که گاه با گودبرداری یک خانه صدوپنجاه متری بدون مجوز برخورد قانونی میشود.

6- پیوست زیست محیطی که به بررسی تاثیرات اقلیمی، تامین آب و دفع فاضلاب و دیگر عوامل موثر در  زیست بوم و منطقه می پردازد هم نادیده گرفته شده است. از جمله مهم ترین این تاثیرات میتوان نیاز دستگاه های موجود برودتی به رطوبت هوا دانست. به همین دلیل برج سازی در جهان، در مناطق ساحلی و مرطوب انجام میگیرد. ضمنا استان و شهر یزد هم اکنون دچار بحران اب شدید است، وقتی که یک پروژه در حال ساخت و پس از آن مصرف آبش، چندین و چند برابر واحدهای با زیر بنای مشابه با خود میباشد، چه ضرورتی بر اجرای آن است، مگر منافع زودگذر اقتصادی عده ای از سرمایه داران؟ٔ!

چنین پروژه هایی از نظر معماران و شهرسازان یعنی بروز شکاف های طبقاتی در میان مردم و ظهور و خودنمایی بیش از پیش طبقه مرفه و بی درد برج عاج نشین که عواقب و تاثیرات آن بر بافت اجتماعی و شهری بر کسی پوشیده نیست.

اما مسئله اصلی این است که چشم انداز ایران اسلامی و الگوی این پیشرفت چییست؟ وآیا استان و شهر یزد در این چشم انداز، چه نقش و چه جایگاهی را خواهد داشت؟ آیا قرار است الگوی ما مالزی و یا حتی دوبی باشد؟ یا حتی سانفرانسیکو و منهتن الگوی معماری و شهرسازی سرمایه داران و دولت مردان ایران خواهد بود؟!

آیا چه نیازی ایجاب می کند تا سرمایه داران و دولت مردان ما اقدام عجولانه و بدون بررسی های لازم و حتی غیرقانونی در دادن مجوزهای اولیه به چنین مجتمع هایی بنمایند؟

آیا هیچ کدام از شهرهای ایران کمبود از لحاظ واحدهای تجاری دارند که باز هم اقدام به ساخت برج های تجاری چند کاربره می شود؟ به بیان مسئولین، ایران در حال حاضر دارای چندین و چند برابر تعداد واحدهای تجاری می باشد، همه ما دیده ایم که دو مغازه هم صنف و همکار در فاصله های کم و گاه چسبیده به هم هستند، که نشان از بیماری نظام اقتصادی کشورمان دارد، اما آیا قرار است به این مسئله بیش از پیش دامن زده شود؟

و اما پیشنهادهایی که آسیب ها و مضرات مسئله را کم کند

1- بررسی تخلفات صورت گرفته و پیگرد قضایی مسئولین این تخلفات و لغو مجوزهای غیرقانونی و شبه قانونی

2-  شهر یزد دارای سرمایه هنگفت اولین بافت خشت جهان است، و این قابلیت ها و مزایای خاص خودش را دارد، طبق تحقیقات علمی صورت گرفته برای احیا بافت، اقدام به سرمایه گذاری پایدار صورت گرفته که بازدهی بهینه تر و عمر بسیار بیشتری از برج های چند ده طبقه خواهد داشت.

3- در صورتی که عده ای اصرار بر برج سازی دارند، دولت محترم همت بگمارد و محدوده ای از شهر را که هنوز ساخت و ساز نشده به صورت شهرک ابراج به این کار اختصاص دهد تا این مسابقه صورت بپزیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا