محسن اختياري

تمدن بی بدیل ایرانی سرشار است از مصادیق زیبای فرهنگی كه هر گوشه آن مایه فخر و مباهات ما ایرانیان است . فرهنگ و سنتهای ایرانی آنقدر زیبایی و پیام دارد كه به تنهایی می تواند طبع و سرشت زیبای مردمان این سرزمین را به دنیا نشان دهد ؛ گوشه گوشه سنتها و فرهنگ ما سرشار است از پیامهای مهر و دوستی و محبت و زندگی و سرزندگی .

 ایرانیان ملتی بودند شاد و سرزنده ، ملتی كه برای برگزاری جشن و شادمانی به دنبال بهانه میگشتند و برگزاری مداوم ومستمر جشنها در سرتاسر سال ایرانیان را مبدل به ملتی كرده بود آكنده از شادمانی و امید به زندگی كه هر چند بسیاری از آن سنتهای انسانی و نیكو در گذر زمان كمرنگ شده یا به خاطره ها پیوسته است ، اما هنوز هم نمونه هایی از آن همچون جشنهای سال نو و نوروز باستان ، جشنهای مهرگان ، شب یلدا ، جشن سده و چهار شنبه سوری می تواند به نیكویی زیبایی این تمدن عظیم را به جهانیان معرفی كند ؛ در سالهای اخیر مكررا شاهد گسترش فرهنگ زیبای آغاز بهار و جشنهای نوروز در اقصی نقاط دنیا بوده ایم ، بطوریكه آوازه هفت سین ما آنقدر جهانی شده كه در این سالها خانواده رییس جمهور آمریكا هم بهار خود را با این سنت زیبای ایرانی و پیام نوروزی آغاز میكنند .!

و اما چها شنبه سوری در چهار شنبه آخر سال ، یكی از آن سنتهای زیبا بوده با پیامهایی زیباتر كه دیگرگون شده و در كمال تاسف این سالها بیشتر به چهارشنبه سوزی مشهور شده است ! و تنها چیزی كه در آن كمتر به چشم می آید سنتهای زیبای ایرانی است ؛!

 چهار شنبه سوری كه آتش آن مصداق نور و روشنایی بوده و با پیام سرخی و سرخ گونی و صحت و سلامتی بر پا داشته می شده ، اكنون در تضاد كامل با فلسفه خود آمیخته گردیده با جراحت و سوختگی و مرگ .

آنچه در چهارشنبه سوری این سالها می بینیم صدای ناهنجار ترقه هاست همرا با ایجاد دود و سرو صداهای ناهمگون ونامتعارف و بعضا مزاحمت برای دیگران ، در چهارشنبه سوری این روزها  فقط باید مواظب باشی كه شیشه های ماشینت پایین نباشد تا بی مسئولیتی و بی مبالاتی بعضی افراد نا آگاه با انداختن ترقه در ماشین برای خود و خانواده ات مشكل درست نكنند ؟!

واما اینكه اینگونه حركات ناپسند از كجا و توسط چه كسانی به فرهنگ زیبای ما راه یافته جای سوال دارد ؛ اما آنچه مسلم است اینستكه اینگونه حركات نه تنها جایی در  سنتهای ایرانی ندارد بلكه در تضاد كامل با روح فرهنگ و سنتهای مابوده و كسانی كه اقدام به اینگونه حركات میكنند جر عده ای نا آگاه به فرهنگ و تمدن ایرانی نیستند .

به امید فرداهایی بهتر .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا