یزدفردا:یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره مواضع برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت که «ایران قویتر از آن است که بتوان آن را مهار کرد».

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه آمریکایی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، مهار این کشور را «ماموریتی غیرممکن» خواند.
در یادداشت منتشرشده در نشنال اینترست آمده است: «ترس از توافق جامه هسته‌ای با ایران، برخی از شرکای نامحتمل را در کنار هم قرار داده است. در محافل خصوصی اینطور ادعا شده که عربستان سعودی آمادگی خود را برای کار و همکاری با اسرائیل برای ممانعت از ایران هسته‌ای اعلام کرده در حالی که رسما از خبر توافق بین تهران و قدرتهای جهانی استقبال کرده است».
در این نوشته آمده است: «این موضوع محرمانه‌ای نیست که برخی همسایگان خلیج فارس ایران و اسرائیل حامی توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیستند. آنها می‌ترسند این توافق راه را برای تبدیل آمریکا و ایران به بهترین دوستان هموار کرده، به تهران نفوذ بیشتر در منطقه داده و این احتمال را که حمایت واشنگتن از متحدان خلیج فارس خود و اسرائیل به عقب برگردادند، ‌محتمل‌تر سازد».
در ادامه این یادداشت تاکید شد: «آخرین سخنرانی (آیت‌الله) خامنه‌ای را می‌توان آزمونی برای احتمال تعامل بیشتر ایران-آمریکا پس از حصول توافق جامع ملاحظه و بررسی کرد. او تصریح کرد که در حالی که مذاکرات تنها روی موضوع هسته‌ای باقی می‌ماند، آنها (گفت‌وگوها) می‌تواند آزمونی باشد برای اینکه آیا تعامل بیشتر پس از این فرایند (توافق جامع هسته‌ای) امکان‌‌پذیر است یا نه».

توافق هسته‌ای آزمونی برای تعامل احتمالی ایران و آمریکا در آینده
در این مطلب می‌خوانیم: «با توافق یا بی‌توافق (هسته‌ای)،‌ ایران نیرویی است که باید در خاورمیانه روی آن حساب شود. در واقع توافق جامع مانع گسترش برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد و راه را برای تعامل سازنده تهران با ذی‌نفعان(قدرتهای) منطقه‌ای و بین‌المللی هموار می‌کند».
همچنین تاکید شد: «کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌ترسند که آن‌ها در توافق هسته‌ای با ایران فروخته شوند و اینکه در توافق به تهران فضای بیشتری برای مانور و تاثیرگذاری در منطقه داده شود. به طور خاص،‌ عربستان سعودی این موضوع با تحولات داخلی اخیر و تغییرات در خاورمیانه هم همراه شده است تحولاتی که برای آنها مطلوب نبوده است».

در این یادداشت آمده است: «اکنون برای چندی است که ایران در لبنان تسلط داشته و اسد را در سوریه حفظ کرده و به خاطر تهدید داعش، برای حضور علنی در عراق دلیل و علت هم دارد. در حالی که بقیه منطقه به آرامی در حال پرداختن به موضوع هستند، تهران فعالانه در حال جنگ با داعش بوده است».
در ادامه نوشته شد: «کابوس از دست دادن تضمین امنیتی آمریکا و اتحاد آن برای کشورهای خلیج فارس چیز جدیدی نیست. حتی برخی استدلال و بحث می‌کنند که این موضوع برای ائتلاف و اتحاد (آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس) ساختاری است اما قطعا در این باره بسیار زیاد نوشته و تاکید شده است».
در این یادداشت درباره مخالفت‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر صهیونیستها از مذاکرات هسته‌ای آمده است: «این استراتژی نتیجه کوچک و کمی داشته و از سوی دیگر برای اسرائیل بسیاز هزینه دارد. امروز، روابط نتانیاهو با کاخ سفید پرتنش و تیره است. برخی اکنون نگران هستند که این عدم توافق (بین دو طرف) فراگیرتر شود».

ایران همزمان با مذاکرات، به دنبال تحکیم نفوذ خود در منطقه است
نشنال اینترست نوشت: «در همان بین درحالی که متحدان آمریکا روی مانع شدن از توافق هسته‌ای تمرکز دارند، تهران به تحکیم منافع خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد. توافق هسته‌ای آن چیزی نیست که مواضع منطقه‌ای ایران را تعیین کند».
در این مطلب درباره ایران اینطور آمده است: «ایران هم اکنون هم کشور مسلط در خاورمیانه است. این یک کشور بزرگ از نظر منابع ثروتمند و احتمالا شریک قدرتمند در یک منطقه بی‌ثبات است. جمعیت این کشور زیاد و اندازه آن دو برابر عربستان سعودی است. اما شاید مهمتر از همه چیز برای کشورهای داخل و خارج از منطقه آنکه، این کشور ظرفیت تعقیب و دنبال کردن یک دستورکار جدی بین‌المللی را دارد».
در این مطلب ادعا شده که امروز منافع استراتژیک آمریکا و ایران در حوزه‌های مهمی از قبیل جنگ با داعش و وضعیت افغانستان در یک ردیف قرار دارد.
در یادداشت آمده است: «در افغانستان،‌ عربستان سعودی یکی از 3 کشوری بوده که طالبان را به رسمیت شناخت اما ایران خوستار نبودن طالبان در صحنه افغانستان بوده و هست همانطور که واشنگتن چنین می‌خواهد».  
در پایان این مطلب هم می‌خوانیم: «توافق جامع هسته‌ای به معنای پایان تاثیرگذاری ایران بر خاورمیانه نخواهد بود. تهران به توافق برای آنکه موضع آن در منطقه تقویت شود، نیاز ندارد. در حالی که بازیگران منطقه‌ای مشغول تلاش برای از رده خارج کردن مذاکرات جهت تضعیف ایران هستند، تهران در حال تحکیم حضور و نفوذش در منطقه است. به نفع این بازیگران است که تشخیص دهند این بزرگترین فرصت جامعه بین‌المللی برای تاثیرگذاری روی تصمیمات سیاست خارجی ایران در آینده است».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا