خبرگزاری فارس ,:در پی شبهه‌های ایجادشده در روند بررسی بورسیه‌ها، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برخی‌ می‌خواهند موضوعی که وزیر هم به حل شدن آن علاقمند است، حل نشود. دوستان ما در وزارت علوم خوب است به نظر خیرخواهان وزیر توجه کنند.


موضوع بررسی بورسیه‌های سال‌های گذشته وزارت علوم بحثی بود که در سال گذشته و از اواخر وزارت فرجی دانا وزیر سابق علوم مطرح شد و تا زمان سرپرستی نجفی نیز ادامه داشت.

به طوریکه بسیاری از کارشناسان حضور نجفی در وزارت علوم در حکم سرپرستی این وزارتخانه را با ماموریت بررسی بورسیه‌ها می‌دانستند و نجفی نیز در زمان سرپرستی به همین کار پرداخت و با تشکیل کمیته‌ای بورسیه‌های سال‌های گذشته را بررسی کرد.

البته نتیجه بررسی بورسیه‌ها بر اساس اعلام خود وزارت علوم آن‌گونه که معاون وزیر گفته بود نشد و به همین دلیل بسیاری از بورسیه‌ها به دلیل تهمتی که از سوی وزارتخانه به آن‌ها شده بود اعتراض و حتی شکایت کردند که پس از آن کمیته بررسی مصادیق بورسیه‌ها تشکیل شد.

از چگونگی تشکیل این کمیته و تعیین اعضای آن و عدم اجازه حضور نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس در جلسات این کمیته که بگذریم در چند روز اخیر صحبت‌هایی مبنی بر بروز شبهه در بررسی پرونده بورسیه‌ها انجام شده است که این موضوع نیز ابهاماتی را در روند بررسی ایجاد کرده و دوباره اعتراض بورسیه‌هایی که به آن‌ها افترای غیرقانونی بودن زده شد را در پی داشت.

هفته گذشته وزیر علوم در کمیسیون مجلس شورای اسلامی حاضر شد که یکی از موضوعات بحث نیز بورسیه‌های دانشجویی بود و اعضای کمیسیون آموزش مجلس نسبت به چگونگی بررسی پرونده‌ها اعتراض داشتند.

* جعفری: بررسی پرونده بورسیه‌ها به کلی غیرقانونی بوده است


قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل نود شبهه‌ای را مطرح کرده است که برابر با مصوبات شورای بورسیه پیشین، وقتی وزیر مربوطه وقت که رئیس شورای بورسیه نیز بوده است پرونده‌ها را تائید کرده ورود به این مساله قانونی نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه وزیر وقت علوم که رئیس شورای بورسیه نیز بوده است پرونده‌ها را تائید کرده طرح موضوع دیگر وجاهت قانونی ندارد و بحث‌های صورت گرفته باید به کلی متوقف شود.

جعفری گفت: به نظر می‌رسد با این شبهه که از سوی کمیسیون اصل نود مطرح شده است وارد شدن به این مساله به کلی درست نبوده و بنابراین دانشجویان منع تحصیل شده نیز باید به تحصیل بازگردند.

* نصیری‌قیداری: وزیر وقت علوم بورسیه‌ها را امضا نکرده و بررسی قانونی بوده است


در پاسخ به اظهارات سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی، سعدالله نصیری قیداری معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم اعلام کرد که وزیر وقت بورسیه‌ها را امضا نکرده و در حقیقت شورای بورسیه‌ها مرجع نهایی امضاء بورسیه‌ها است و در حال حاضر کار بورسیه‌هایی که اعزام می‌شوند نیز در شورای بورس نهایی می‌شود همچنین در حال حاضر برای اعزام، آزمون برگزار می‌شود که در گذشته چنین چیزی نبود.
وی ورود به این موضوع را کاملا قانونی دانسته و بیان کرده است که بورسیه‌هایی که بررسی شدند فاقد شرایطی بودند که شورای بورس آن را اعلام کرده و شورای بورس که مرجع نهایی بورس است فراخوان داده و شرایط را اعلام کرده و این افراد این شرایط را نداشتند لذا نهادهای قانونی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کرده و آنها را غیر قانونی تشخیص داده و ما را موظف به بررسی این موضوع کردند. مراحل بررسی‌ها هم بدوی و هم تجدید نظر انجام شده و به زودی نهایی شده و به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

* جعفری: وزیر وقت علوم بورسیه‌ها را امضا کرده و بررسی غیرقانونی بوده است


در همین رابطه قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل نود شبهه‌ای را مطرح کرده است که برابر با مصوبات شورای بورسیه پیشین، وقتی وزیر مربوطه وقت که رئیس شورای بورسیه نیز بوده است پرونده‌ها را تائید کرده ورود به این مساله قانونی نیست.

وی در رابطه با اظهارات اخیر معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در خصوص بورسیه‌ها گفت: وزیر وقت علوم که رئیس شورای بورس هم حساب می‌شود گفته است که تمام کارهایی که انجام شده همه به تائید من بوده است، حال وقتی با تائید وزیر وقت این کار انجام شده بررسی غیرقانونی است.

جعفری ادامه داد: این موضوع مانند این است که هر دولتی وقتی بر سر کار می‌آید تمام مصوبه‌ها و اقدامات دولت قبل را از ابتدا بررسی کند. هر دولت ممکن است کار خودش را قانونی بداند اما به این صورت نیست.

* برخی می‌خواهند موضوع بورسیه‌ها حل نشود


وی تاکید کرد: متاسفانه برخی‌ها می‌خواهند موضوعی را که وزیر هم به حل شدن آن علاقمند است، حل نشود. به نظر می‌رسد دوستان ما در وزارت علوم خوب است که به نظر خیرخواهانه وزیر علوم توجه کنند. وزیر علوم در کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد ما دوست داریم این موضوع حل شود ولی انگار برخی‌ها اینطور نمی‌خواهند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مجلس تا جایی که برای احقاق حقوق احتمالی افراد بتواند کاری کند وظیفه خودش را انجام می‌دهد در رابطه با بورسیه‌ها نیز همین‌گونه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا