مشاور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جمع اعضای هیأت علمی و نخبگان دانشگاهی استان یزد در محل سالن شهید صدوقی دانشگاه یزد هدف از سفر خود به یزد را شناساندن خدمات این صندوق جدید التاسیس به عنوان یک سازمان مالی به دانشگاهیان در راستای ترغیب و تشویق پژوهش هایی که در زمینه فناوری و تولید محصول  و توسعه اقتصادی هستند، بیان کرد.

دکتر محمدحسین صادقی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی را در راستای ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺷﺮﮐﺖ‎‎ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن و ﺗﺠﺎري‎‎ﺳﺎزي ﻧﻮآوري ﻫﺎ و اﺧﺘﺮاﻋﺎت و به دنبال تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی ﺷﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن در آذرماه سال 91 شکل گرفت و با این وجود صندوق به دلیل مشکلات بودجه‌‌ای برای تامین سرمایه اولیه آن، عملاً در آذرماه سال 92 با برگزاری اولین نشست هیات امنا، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد که اعضای آن نیز شامل، رییس جمهور، معاون برنامه ریزی رییس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی مهمترین هدف از راه‎‎اندازی این صندوق را کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار خواند و ادامه داد: سرمایه اولیه صندوق براساس قانون سه هزار میلیارد تومان از محل حساب صندوق توسعه ملی بود که باید طی سه سال داده می‎‎شد و خوشبختانه باوجود مشکلات بودجه‌‌ای دولت تامین شد و در اواخر پارسال نیز تامین 300 میلیون دلار از این سرمایه از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق که طبق اصل 123 قانون اساسی از نظر حقوقی کاملا مستقل به مدت نامحدود شکل گرفت زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‎‎کند واز سال سوم فعالیت نیز نیم درصد از منابع عمومی کشور به این صندوق اختصاص خواهد یافت و دارای هفت عضو حقوقی و سه عضو حقیقی شامل بازرس و کمیسیون تخصصی است.

دکتر صادقی در ادامه با بیان این که تشکیلات دولتی از مزایای این صندوق محروم هستند، اظهار کرد: مخاطبان این صندوق، شرکت‎‎ها و موسسات خصوصی یا تعاونی دانش‎‎بنیان برخوردار از طرح و ایده‎‎ای با دانش فنی و بازده اقتصادی بالا، هستند و باید بیش از 51 درصد از سهام شرکت حقوقی، ایرانی و متعلق به بخش خصوصی باشد تا بتواند از حمایت های این صندوق بهره مند شود.

وی گفت: البته مخاطبان صندوق ابتدا با توجه به صراحت قانون باید شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی دانش‎‎بنیان ثبت کنند و مشخصات شرکت را از طریق سایت   www.daneshbonyan.irمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تایید ثبت کنند.

مشاور عالی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق را بزرگترین صندوق پس از صندوق ذخیره ملی خواند و از عمده تفاوت‎‎های خدمات این صندوق با بانک‏‏ها را شامل نرخ ترجیحی هشت درصد کمتر از نرخ شورای پول و اعتبار، سرعت بررسی بالاتر، عدم نیاز به آورده نقدی، تضامین ساده‎‎تر، قبول ریسک بالاتر، توانمندسازی و نظارت بر شرکت‎‎ها و اهمیت به فناوری به موازات اقتصادی بودن، ذکر کرد و افزود: در نظر داریم بانکها را به عنوان عامل صندوق آموزش دهیم ولی در عین حال بدنه کارشناسی بانک ها برای بررسی اصولی طرح ها ضعیف است.

صادقی انواع حمایت‎‎های تسهیلاتی صندوق به شرکت‎‎‎‎ها و موسسات دانش بنیان را نیز شامل وام قرض الحسنه، تسهیلات برای تولید محدود(پایلوت) تسهیلات بلندمدت برای تولید انبوه، سرمایه در گردش، فروش افساطی و لیزینگ، کمک پرداخت سود بانکی، تسهیل شرایط حضور در مناقصه‎‎ها، صدور ضمانت‌‌نامه، ریسک دانش فنی و پوشش بیمه‎‎ای محصولات و غیره برشمرد.

وی از اینکه طرح های تهران بیشتر مورد بررسی و حمایت قرار گرفته اند انتقاد کرد و گفت: معتقدیم باید این روند به شهرستان ها هم گسترش یابد.

صادقی از حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای دریافت بهتر خدمات صندوق حمایت کرد و گفت: در صورتی که یکی از اعضای شرکت دانش بنیان فرد هیات علمی باشد حتما در دریافت تسهیلات روند سریع تری خواهد داشت لذا اعضای هیات علمی حتی برای رفع یک مشکل در پروژه فناوری برتر با ارزش افزوده بالا شرکت دانش بنیان حضور داشته باشند ضمن اینکه صندوق تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مسأله سال 85 در دریافت و هدر رفت بودجه های پژوهشی تکرار نشود.

وی گفت: این صندوق همچنین علاوه بر ارائه تسهیلات به شرکت‎‎های دانش بنیان، در رابطه با مشارکت‌‌های مدنی و حقوقی نیز فعالیت می‎‎کند.

به گفته این استاد دانشگاه، صندوق شرکت‎‎های دانش بنیان را از زمان تجاری سازی ایده و تحقیقات تا زمان عرضه سهام در فرابورس حمایت می‎‎کند و در امر پژوهش حمایتی ندارد.

وی لازمه حمایت از صندوق را بررسی اقتصادی شرکت‎‎های دانش بنیان برای هزینه کرد صحیح حمایت‎‎ها بیان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات نیز به صورت مرحله‎‎ای با نظارت بر نحوه مصرف انجام می‎‎شود.

وی با اشاره به فعالیت 40 کارگزار این صندوق از طریق صندوق‎‎های پژوهش و فناوری سراسر کشوردر خصوص تسهیلات شرکت های دانش بنیان نیز یادآور شد: 24 شرکت خصوصی هم اکنون به عنوان کارگزار صندوق در کشور در حال فعالیت هستند ضمن اینکه مشوق‎‎هایی برای شرکت‎‎های دانش بنیان براساس قانون تدوین شده است که شامل معافیت مالیاتی 15 ساله برای محصولات دانش بنیان شرکت‎‎ها، معافیت عوارض گمرکی و سود بازرگانی، اولویت برای استقرار در پارک‎‎ها، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی، اولویت در مناقصات و مناطق آزاد و غیره است و این در حالی است که در سال 92 تعداد 55 شرکت شرکت دانش بنیان معاف از مالیات به اداره دارایی معرفی شدند. قابل توجه اینکه طرح شرکت ها ابتدا با ثبت در سایت صندوق از طریق کارگزاران استان ها بررسی می شوند و در صورت دانش بنیان بودن شرکت و واقعی بودن محصول با ارزش افزوده بالا حمایت ها "جهت تجاری سازی" اختصاص می یابد.

وی اعلام کرد: در سال گذشته تمامی شرکت های دانش بنیانی که مالیات پرداخت کرده بودند شناسایی و مبالغ به آنها برگردانده شد که این روند مربوط به سال 93 نیز در حال انجام و بررسی است.

صادقی در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به وجود یکهزار و 400 شرکت دانش بنیان در کشور گفت: تاکنون 700 شرکت طرح‎‎های خود را به صندوق ارائه کرده‎‎اند که از این تعداد 450 طرح بررسی و 300 طرح از این تعداد نیز تصویب و قرارداد آنها منعقد شده است که البته از این تعداد 20 طرح نیز خاتمه یافته و حتی بعضاً محصولات دانش بنیان آنها به خارج از کشور صادر شده است.

در ادامه این نشست اعضای هیات علمی دانشگاه یزد سوالات و دغدغه های خود را بیان کردند و دکتر صادقی به آنها پاسخ داد.

صادقی در ادامه و در پاسخ به سوال دکتر عباس بهجت عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه یزد با تاکید براینکه هدف غایی ما توسعه تکنولوژی معطوف به بازار در کشور و تحقق شعار علم تا عمل است، افزود: برای دانش بنیان شدن یک شرکت سه ماه زمان لازم است و طرح ها باید صرفا از طریق سایت صندوق برای بررسی ثبت شوند.

مهندس نکویی عضو هیأت علمی پیشکسوت دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه یزد با اشاره به ایجاد پنج پژوهشکده در دانشگاه یزد به همکاری مسؤولان در مدیریت شهری و حل بحران های شهرسازی تاکید کرد و گفت: حمایت معنوی را بیش از حمایت های مادی از مسؤولان طلب داریم.

در ادامه نیز دکتر غضنفر میرجلیلی عضو هیأت علمی پیشکسوت دانشکده فیزیک دانشگاه یزد اظهارکرد: توسعه تکنولوژی از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان شکل می گیرد ولی آنچه مسلم است صنعتگران مشکلاتی دارند که آنها را از حضور در این عرصه ها باز داشته است پس اگر توسعه  اقتصادی بر پایه رفع مشکلات موجود صنعت باشد و اعضای هیات علمی برای رفع مشکلات صنعت در موسسات دانش بنیان حضور یابند یک ایده آل است.

نریمان فرحزا عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به اهمیت دانش و فناوری بومی عنوان کرد: با توجه به اینکه خدمات زیادی تا کنون برای ارتقای دانش بومی داشته ایم و دانشگاه های خارج از کشور نیز به خوبی با ما همکاری داشته اند آیا جایگاهی برای دانش بومی در این صندوق در نظر گرفته شده است؟

دکتر صادقی نیز در پاسخ به این سوال گفت: ماموریت اصلی صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری و اقتصاد بازار است و این حمایت ها را طبق قانون می توان برای دانش بومی نیز تعریف کرد و در صورتی که طرح های فناوری بومی نیز واقعی باشند و شرکت ها نیز دانش بنیان به ثبت رسیده باشند شامل حمایت ها می شوند.

خبرنگار: زینب زارع

عکاس: فاطمه تیو

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا