امید حسین مرشدی

با گل سردار جوان در دقیقه 24، حاضران ایرانی ورزشگاه کانبرا و تماشاچیان تلویزیونی تا حد زیادی به عبور از مرحله یک-چهارم مقابل عراقی ها امیدوار شدند. شاید تا دقیقه چهلم نیمه اول، شاگردان کارلوس کی روش از هر لحاظ بهتر از سه برد ناپلئونی اما ارزشمند مرحله مقدماتی، مقابل عراق ظاهر شدند. دقیقه 42 بازی، بنجامین ویلیامز استرالیایی در برخورد پولادی با دروازه بان عراقی ها، رای به کارت زرد دوم برای بازیکنان ما و اخراج او از زمین داد، هر چند با تاخیر نشان دادن کارت قرمز، شاید نمایانگر عدم حضور ذهن داور استرالیایی از کارت زرد اول مدافع تیم ما بود.

به هر حال تلاش بی وقفه و حمیت مردان ایرانی علی رغم 10 نفره شدن، در نبرد ماراتن گونه با همسایه، ستودنی است. اما این سوال مطرح می شود که اگر تیم ملی به کره ای ها می رسید چه می خواست بکند؟ فوتبال ایرانی 43 سال است همچنان در حسرت کسب معتبرترین جام فوتبال قاره کهن است. چه شده که کره ای ها و ژاپنی ها را از قبل می توان یکی از بخت های اصلی قهرمانی دانست، حال که استرالیا مدعی نیز به این جمع اضافه شده است. اما فوتبال ما باید دل به اما و اگرها ببندد (البته امارات مدل 2015 تیم قابل احترامی نشان داد).

در بازی های مقدماتی مقابل قطر، بحرین و امارات، علی رغم شکست هر 3 تیم، چه کسی از نحوه بازی های تیم ملی رضایت داشت؛ شاید برخی به دنبال پاسخ این سوال باشند، مقصر کیست؟ کفاشیان، کی روش، ویلیامز، پولادی یا گزینه دیگری. باید گفت سالهاست که این سوال تکراری مطرح می شود، تنها گزینه ها تغییر می کنند، پس باید به جای وقت گذاشتن برای پاسخ به این سوال، به گونه ای دیگر عمل کرد.

تا زمانی که نگاه سطحی به فوتبال داشته باشیم، اوضاع از این بهتر نمی شود. با تزریق کی روش ها و اعمال راهکارهای مقطعی کاری از پیش نمی بریم. فوتبال ایران به جای افتادن در دام حاشیه ها و سر فرو بردن در روزمرگی های خود، ناگزیر باید با نظر کارشناسان داخلی و خارجی الگو و روشی از کشورهای صاحب فوتبال در نظر بگیرد تا با تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در چند سال آینده، حرفی برای گفتن داشته باشد تا نظیر پورعلی گنجی ها که تولید لیگ ایران است را بیشتر شاهد باشیم و الا سال به سال از فوتبال شماره 1 آسیا عقب خواهیم ماند و رقبای ما دست نایافتنی تر می­ شوند اگر رنکینگ هم می گوید نامبر وان آسیا هستیم باید کلاه خود را قاضی کرد و به انتظار نشست تا دیدار نهایی جام ،قهرمان را معرفی کند.

منبع: وبلاگ ورزش نویس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا