سخنرانی آقای علی مطهری در مجلس باعث مخالفت شدید بسیاری از نمایندگان شد....

1- حواشی انتخابات 1388 و رویدادهای بعد از آن باعث پی آمدهای منفی بسیاری در کشور شد . جانهای زیادی تلف شد ، انتخاباتی که می توانست آبروی بسیاری برای کشور به بار آورد باعث شرمساری برای کشور شد. بخشی از نخبگان سیاسی کشور از حوزه حاکمیت سیاسی طرد و حذف شدند . افراد بسیاری به زندان رفتند و بخشی از جوانان کشور مجبور به مهاجرت شدند. بسیاری نیز در مهاجرت در دام سازمانهای اطلاعاتی کشورهای بیگانه افتادند و بر خلاف منافع کشورشان گام برداشتند.

2- در اینکه چه کسانی در حوادث سال 1388 و بعد از آن مقصر بودند نویسنده این سطور سعی نمود همه گناهان را به گردن یک طرف درگیر در ماجرا نیندازد. چند مقاله نوشته شد که برخی از آن مقالات منتشر شد. از جمله مطلبی با عنوان چرا توبه موسوی و کروبی به ضرر منافع کشور است را می توان به راحتی در اینترنت پیدا نمود .

3- اینکه چه زمانی بایستی حصر پایان یابد و اینکه آیا بایستی محاکمه ای صورت گیرد یا خیر چیزی است که  جامعه اطلاعاتی و نخبگان سیاسی کشور  ضرورت آنرا در آینده درخواهند یافت. طبیعی است که هر طرف ماجرا سعی خواهد نمود توان استدلال و منطق خویش را به این جامعه اطلاعاتی عرضه نماید و خواستار تاثیرگذاری ،جذب و جلب نخبگان تاثیرگذار ساختار سیاسی کشور در این مورد شود.

4- آنچه هیچ کسی نمی تواند از آن چشم پوشی کند نقشی است که آقایان موسوی و کروبی در حوادث سال 1388 داشتند. هیچ کسی نمی تواند توانایی آنان را در برانگیزش بیشتر یا خاموش کردن حوادث سال 1388 انکار نماید.با توجه به سابقه آقایان موسوی و کروبی در ساختار سیاسی کشور انتظار بود این آقایان در جهت خاموش کردن  آتش گام بردارند. کاری که متاسفانه انجام نشد. اینکه آقایان موسوی و کروبی خواسته یا ناخواسته در برافروزش بیشتر حوادث 1388 گام برداشتند محل اختلاف است و نیروهای متفاوت در جامعه نظرات متفاوتی دارا می باشند. بدیهی است که ساختار سیاسی کشور نقش آنها را در حوادث 88 پر رنگ می ببیند و نمی تواند  شاهد پروزن شدن نقش کنونی آنها در رویدادهای کشور باشد.

5- هر دفاعی از آقایان موسوی و کروبی اگر در جهت بزرگ کردن و وزن دادن به نقش کنونی آنان باشد به ضرر آقایان موسوی و کروبی و ادامه حصر بیشتر آنها می باشد. آقایان مطهری و دیگر افرادی که خواهان پایان یافتن حصر موسوی و کروبی هستند بایستی به این نکته توجه داشته باشند که وزن اطلاعاتی نظرات ما بخشی از نظرات نحبگان سیاسی کشور می باشد. اگر ارائه این نظرات به وزن و تاثیر بیشتر کنونی آقایان موسوی و کروبی بینجامد گامی در جهت هر چه طولانی تر شدن حصر خواهد بود. این چیزی نیست که مورد خواست آقای مطهری و بخش زیادی از ساختار سیاسی قدرت در کشورمان باشد.

6- در یک سیستم دموکراتیک یا در حال گذار به دموکراسی هر گونه بی توجهی به دیگر اجزا ساختار سیاسی ، گامی در جهت برگشت به ساز و کازهای استبدادی محسوب خواهد شد . چنین بی توجهی در انتخابات 1388 انجام گردید. نوع رفتار ما عاملی در جهت عمق بخشی به سازوکارهای دموکراتیک یا گام برداشتن به عقب می باشد . هرگونه رفتار بیش از وزن اطلاعاتی ما در ساختار سیاسی کشور گامی بسوی عقب در روند دموکراسی سازی خواهد بود و بر خلاف منافع کشورمان می باشد . این چیزی است که بایستی بطور پیوسته به خودمان یادآوری کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا