سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در این استان 50 روستای تاریخی برای طرح گردشگری در نظر گرفته شده و به تصویب رسیده است که این روستاها با مشخصات و ویژگیهایی نظیر بافت تاریخی خاص، جاذبه های طبیعی و اماکن مذهبی به عنوان روستاهای هدف گردشگری محسوب می شوند و با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می توانند از مهاجرت روستاییان بکاهند.

سیدمصطفی فاطمی با بیان اینکه امکانات و درآمد کم روستائیان از عمده ترین عوامل مهاجرت آنها به شهرهاست افزود: در این بین ایجاد تسهیلات، امکانات و شغلهای درآمد زا در مناطق روستایی در کاهش روند مهاجرت روستاییان نقش مؤثری دارد.

به گفته وی: شناخت بهتر جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی روستاها، انتخاب روستاهای نمونه گردشگری استان، ایجاد اشتغال و درآمد زایی در منطقه، ایجاد تعامل میان نسل های مختلف شهری و روستایی، یادآوری آداب و رسوم، مرمت و ساماندهی بافتهای تاریخی و طبیعی و مهمتر از همه استفاده از آب و هوای مطبوع و توسعه فرهنگ سفرهای کوتاه گردشگری و طبیعت گردی (ورزش و گردش) از اهداف این طرح است.

فاطمی معرفی روستاهای هدف گردشگری به عنوان طرح های اکوتوریسم بر روی سایتهای اینترنتی، چاپ بروشورها، ایجاد نمایشگاه و تهیه کتابچه های گردشگری روستایی را از دیگر اهداف طرح یاد شده برشمرد.

وی با اشاره به فعالیت دهیاران در روستاها گفت: دهیاران ضمن اینکه به عنوان پشتوانه کمک بزرگی در رابطه با شناسایی بناهای تاریخی روستایی می کنند، با هماهنگی حافظان میراث فرهنگی می توانند اهرم مناسبی برای مبارزه با غارتگران میراث باشند.
گفتنی است روستاهای فهرج، سریزد، کرخنگان، ده بالا و اسلامیه از جمله این روستاهای تاریخی ـ طبیعی برای طرح های گردشگری روستایی در استان یزد می باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا