به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ساختمان تاریخی اداره دارایی یا مالیه یزد مرمت و احیا می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در راستاي حفاظت و حراست از آثار و بناهاي تاريخي و با ارزش و همچنين مرمت و احيای بناهاي به ثبت رسيده در فهرست آثار ملي کشور، ساماندهي و مرمت و احيای ساختمان مذکور در برنامه قرار گرفت.

محسن ذاکری نیا عنوان کرد: از جمله اقداماتی که تاکنون صورت گرفته شامل جمع آوري الحاقات بنا، جمع آوري اندود فرسوده بدنه و سقف فضاها، جمع آوري تاسيسات فرسوده و نامناسب برقي، سرمايشي و گرمايشي، ‌اجراي داربست فلزي نماي ساختمان جهت مرمت و ساماندهي نما،‌ کندن کانال پاي ديوار داخل فضاها جهت رفع رطوبت، جمع آوري کاشي و سنگ بدنه و موزائيک هاي فرسوده بنا، زيربندي و استحکام بخشي برخی از قسمت هاي فضاهاي داخلي،‌ شمشه گيري و اجراي اندود گاهگل، گچ و خاک بدنه می باشد و مرمت این بنای ارزشمند همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است اداره دارایي يا اداره ماليه در خيابان امام خميني (ره) محله قلعه کهنه واقع شده است. اين بنا متعلق به دوره اسلامي عصر رضا شاه پهلوي ( پهلوي اول ) مي باشد و مطابق سنگ تاريخ منصوب بر درب ورودي سال 1314 بنا گرديده است. ساختمان مزبور در دوطبقه با مصالح آجرنماي بيروني می باشد و تزئينات معماري آن تلفيقي از آجر قالبي و کاشي است که سابقاً به عنوان اداره اقتصادي و دارایي از آن استفاده مي شده و پس از آن تا حدود يکسال پيش نيز  به عنوان هنرستان هنرهاي تجسمي دختران کاربري داشته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا