آزمایشگاه برق فشارقوی با حمایت مالی شرکت برق منطقه‌ای یزد در دانشگاه یزد به بهره‌برداری رسید.

صبح امروز با حضور مدیرکل دفتر امور تحقیقات برق شرکت توانیر و هیئت همراه، مدیرعامل و معاونان شرکت برق منطقه‌ای یزد و رئیس دانشگاه یزد، آزمایشگاه برق فشارقوی در دانشگاه یزد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، «محمدعلی فرحناکیان» مدیرکل دفتر امور تحقيقات برق شركت توانير در مراسم بهره‌برداری این آزمایشگاه، با اشاره به نیاز اساسی صنعت برق به تعامل گسترده با محققان دانشگاهی، افزود: صنعت برق به دنبال تحقیقات کاربردی در صنعت است تا نتیجه آن تجاری‌سازی شود.

مدیرکل دفتر امور تحقيقات برق شركت توانير، تعدادی از پروژه‌های تحقیقاتی این شرکت را پیل سوختی هیدروژن، روبات بالارونده، فناوری نانو در برق، موتور کولرهای کم‌مصرف، طراحی و ساخت انواع آزمایشگاه‌های تست اتصال کوتاه و طراحی توربین‌های بادی ذکر کرد که هم‌اکنون در حال اجراست.

مهندس فرحناکیان همچنین در این مراسم با بیان این‌که هم‌اکنون ایران رتبه چهاردهم تأسیسات برق را در میان دیگر کشورهای دنیا دارد، به درآمدزایی بالای کشورهایی همچون ژاپن، کره‌جنوبی و چین در این صنعت اشاره کرد و گفت: بدون کمک دانشگاه‌ها راهی برای پیشرفت صنعت برق کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این مراسم ضمن اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌اي بين شركت برق منطقه‌اي استان و دانشگاه يزد بیان کرد: استان يزد با توجه به سطح تابش خورشید می‌تواند در زمینه انرژی خورشیدی در كشور پیشتاز باشد.

مهندس صباغ‌زادگان با عنوان این مطلب که استان یزد امروز به چهارراه تبادل انرژی در کشور تبدیل شده است ادامه داد: استان یزد از طریق خطوط 400 کیلوولت با استان‌های خراسان‌، کرمان، هرمزگان و اصفهان ارتباط الکتریکی داردو به‌عنوان یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است.

در ادامه جمعی از اساتید دانشگاه یزد به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمینه تقویت همکاری دانشگاه و صنعت برق، پوشش نانو ذرات به‌منظور بهبود سلول‌های خورشیدی، انرژی‌های نو، کاهش مصرف انرژی در منازل و راه‌اندازی مجموعه پژوهشکده انرژی پرداختند.

شایان‌ذکر است، آزمایشگاه برق فشارقوی با حمایت شرکت برق منطقه‌ای یزد به بهره‌برداری رسید که مجهز به تجهیزات تست AC و DC است و صنایع استان و دانشجویان رشته مهندسی برق، از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد.

پیش‌ازاین نیز آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی در سال 88 در دانشگاه یزد با حمایت شرکت برق منطقه‌ای یزد و هزینه‌ای بالغ‌بر 700 میلیون ریال تجهیز شده بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا